Plantatorzy borówki promują zdrowy styl życia

Plantatorzy zapraszają na Dzień Polskiej Borówki, święto owocu i oryginalną uroczystość rozpoczęcia borówkowego sezonu - w Warszawie w sobotę 30 czerwca o godzinie 11:00, na modnym Targu Śniadaniowym na Żoliborzu.
– Borówka jest zdrowa. Dobrze wpasowuje się w każdą dietę i jest bardzo wygodną przekąską. Sezon zaczął się w tym roku wyjątkowo wcześnie. Na plantacjach w całej Polsce mamy już piękne, dojrzałe owoce – to powiemy Polakom z okazji święta naszego owocu – zapowiada Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk w imieniu Fundacji Promocji Polskiej Borówki. – Borówka jest polska, od wielu lat z powodzeniem uprawiana w naszym kraju. Przed nami lato, które jest najlepszą okazją do tego by jeść naprawdę zdrowo i budować zdrowe nawyki żywieniowe. Kampania „LATO z BORÓWKAMI” będzie do tego namawiać – dodaje.
 
Obchody Dnia Polskiej Borówki patronatem objął Instytut Żywności i Żywienia oraz Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach oraz Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. To duży sukces, promocja borówki połączyła dwa środowiska – producentów, doradców żywieniowych i dietetyków.
  

Kto zainauguruje borówkowy sezon 2018? 

Sezon 2018 zainauguruje oficjalna degustacja w wykonaniu Maćka Chromińskiego, 10 miesięcznego syna Eweliny i Adriana. Rodzice gospodarzą na 3,5 hektarowej plantacji w miejscowości Karcze, gmina Zbuczyn, powiat siedlecki. Rok temu aktywne wspierali przedsezonową promocje borówki. Maciek nie mógł wziąć udziału w wyborach, ale cała branża pamięta go na zdjęciach, jeszcze w brzuchu mamy.
 
W tym roku Maciej wygrał konkurs, którego nagrodą jest otwierająca sezon degustacja borówek. Wybory zakończyły się w niedzielę 24 czerwca. Całą kampania z nimi związana dotarła do ponad 100 tys. ludzi, tylko ostatnie głosowane na fanpage’u Dnia Polskiej Borówki oglądało blisko 38 tys. osób. Ponad 10 tysięcy wejść odnotowała wtedy też strona latozborowkami.pl, mnóstwo ściągniętych tekstów, zdjęć. – To bardzo cieszy, ponieważ cała ta kampania ma bardzo ważny przekaz: borówka jest zdrowa, rekomendowana już malutkim dzieciom, a my produkujemy ją bardzo odpowiedzialnie – skomentowała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
 

W finale znaleźli się również Hania Talaga, Leon Górniak oraz Basia Milewska. Czwórka kandydatów miała od 7 do 18 miesięcy. Dla nich wszystkich będzie to pierwszy borówkowy sezon w życiu. – Dlaczego borówki tak smakują dzieciom? Ponieważ są słodkie, są zdrową alternatywą dla słodyczy. Będziemy o tym mówić bardzo często, przez całe lato – dodaje Grzegrzółka-Parafiniuk. Podczas otwarcia sezonu będą mówić o tym eksperci, w tym Anna Radowicka.

Plantatorzy i dietetycy

– Sprzedajemy borówkę jako nasz produkt, ale tak naprawdę my sprzedajemy pewną obietnicę. Obietnicę zdrowia, obietnice lepszego wzroku, bo mamy odpowiednie właściwości borówki. Obietnice fajnego wyglądu czy długiego życia. Za tą obietnicą muszą iść ludzie. Taka koncepcja jest słuszna. Zdecydowanie nie ma nic lepszego niż właśnie plantator. Zaangażowany, zadowolony plantator, oferujący swoje produkty – mówi Dominik Woźniak, prezes zarządu Rajpol Trade.
 

– Koncept angażowania plantatorów jest bardzo słuszny. Myślę że bardzo ciekawe jest też zaangażowanie dietetyków, może w przyszłości trenerów personalnych, którzy wspomagaliby prozdrowotny przekaz. Swoim słowem i wyglądem. Zdecydowanie ten koncept mnie odpowiada i w pełni go popieram – dodaje Woźniak.

– Dietetycy, pediatrzy, jak najbardziej – siłą swojego autorytetu powinni wypowiadać się o walorach zdrowotnych. Ale też dobrze, żeby ludzie wiedzieli, skąd ta borówka pochodzi, jak się ją produkuje. Tak że producent także jest ważny w przekazie do konsumenta – mówi plantator Tomasz Szydłowski. Jest to bardzo trudna produkcja i trzeba włożyć bardzo dużo pracy i starań, żeby ta borówka faktycznie wyrosła, żeby ona była smaczna, zdrowa i żeby też miała odpowiedni wygląd – dodaje Szydłowski.
 
– Poznaliśmy podczas tegorocznych przygotowań wiele opinii plantatorów. Wszyscy byli zgodni, że chcąc rozwijać rynek, bronić marży, musimy edukować. Musimy pokazywać naszą pracę na plantacji. Konsumenci nie wiedzą tego, co my. Warto pokazywać najprostsze rzeczy i nie bać się oczywistości. Konsumenci nie mają świadomości jak wygląda uprawa borówek. Jak wybieramy lokalizacje, jak wiele musimy inwestować. Nie wiedzą jak wyglądają plantacje, jak wyglądają krzewy. Nie wiedzą, że trzeba je przycinać. Nie wiedzą nic o zapylaniu, o tym, że „pszczoły mieszkają na plantacji”. Nie wiedzą, że borówkę zbiera się na stojąco. Nie wiedzą, dlaczego zbiera się ją ręcznie i jak to jest trudne. Nikt nie pokaże tego za nas.
 
Borówka to jest owoc, który musimy kształtować w świadomości konsumenckiej. Robimy to, w zgodzie z trendami. Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza o tym przez kogo i jak jest produkowana. Łączymy ludzi, różne kompetencje, środowiska producentów i dietetyków. Kiedyś połączymy dwa Ministerstwa. Dwa, a może nawet trzy – dodaje na koniec Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
 
Fundacji Promocji Polskiej Borówki promuje aktywny tryb życia, zdrowotne walory borówki i jej polskość. Zaprasza na święto owocu. Obchody Dnia Polskiej Borówki odbędą się w najbliższą sobotę 30 czerwca, o godzinie 11:00, na Targu Śniadaniowym na Żoliborzu. Skwer w al. Wojska Polskiego 4, róg Śmiałej.
 

Oto ramowy program:
10:00 Inauguracja wydarzenia Dzień Polskiej Borówki.
10:05 Spotkanie plantatorów z różnych regionów produkcji.
10:45 Przywitanie 5 rodzin uczestniczących w wyborach najmłodszego plantatora.
11:00 Rozpoczęcie części oficjalnej i przywitanie gości honorowych

  • O celach kampanii LATO z BORÓWKAMI – Witold Boguta, Prezes Zarządu KZGPOiW.
  • O zdrowotnych walorach borówki – Anna Radowicka, dietetyk i ekspert ds. jakości żywienia.
  • Oficjalna prezentacja pierwszych w tym roku owoców.

11:20 Degustacja dokonana przez najmłodsze dziecko w borówkowej branży. Formuła: „Sezon 2018 uważamy za otwarty!”
11:30 Zaproszenie do wspólnego zdjęcia

  • Rozmowy z ekspertami na temat walorów borówki i jej uprawy. 
  • Wywiady – czas dla dziennikarzy i kamer.

11:45 Degustacje borówek, sprzedaż borówkowych miodów i soków.
14:00 Planowane zakończenie 

Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki

Related Posts

None found

Poprzedni artykułCzosnek, susza i nicienie
Następny artykułWięcej ukraińskich mrożonych malin na eksport

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.