Eksport żywności wciąż rośnie

ceny warzyw
Sprzedaż polskich towarów za granicę rośnie i rośnie, a na koniec 2015 roku ma sięgnąć prawie 176 mld euro. Wartość eksportu towarów i usług w relacji do PKB wzrosła z 27,2 proc. w 2000 r. aż do 46,8 proc. w 2014. r. W 2000 roku wartość polskiego eksportu szacowano na 31,6 mld dolarów, a 15 lat później już na 222,3 mld dolarów. W strukturze polskiego eksportu zgodnie z danymi MG za pierwsze trzy kwartały 2015 r. zwyżkę zaliczają wyroby przemysłu lekkiego (o ok. 14 proc), drzewno-papierniczego (o ok. 10 proc.), elektromaszynowe (o 9,5 proc.) oraz artykuły rolno-spożywcze (o 7,6 proc).
Z analiz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi za pierwsze półrocze 2015 roku wynika, że hitami eksportowymi są m. in drób, czekolada i papierosy. W porównaniu do pierwszego półrocza 2014 roku, dwukrotnie wzrósł eksport pszenicy, kawy – o 53 proc., papierosów – o 37 proc., mięsa wołowego – o 20 proc. i drobiu – o 16 proc. Gorzej ma się sprawa z wieprzowiną, w przypadku której kluczowe znaczenie ma rosyjskie embargo nałożone na polskie produkty.
 
Polska nie szczędzi na promocję swoich produktów. O tym jak ważne w działalności eksportowej są działania promocyjne mówiła też Marzena Trajer, dyrektor Biura Analiz i Programowania Agencji Rynku Rolnego: – Od maja 2014 r. na realizację 9 kampanii promocyjno-informacyjnych, które dotyczyły rynku owoców, warzyw oraz sosów KE przeznaczyła blisko 29 mln euro.
W 2014 r. wystartowała choćby 3-letnia kampania „Europejskie jabłka dwukolorowe” skierowana na rynek Chin oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. ARR zawarła też umowy na 2016 rok na organizację kolejnych kampanii dotyczących rynku owoców i warzyw. 4 mln euro przeznaczono na promocję owoców jagodowych, czyli truskawek, malin, porzeczek i borówek, na rynek Szwecji, Finlandii, Austrii, Czech i Polski. 5 mln euro pozyskała kampania o nazwie „Soki i musy, witaminy w wygodnej formie” skierowana na rynek Litwy, Czech, Słowacji, Rumunii i krajowy. Polskie organizacje branżowe zdobyły też ponad 10 mln euro na promocję pomidorów w Polsce i w Niemczech, makaronów na Ukrainie i w Chinach, a w Wietnamie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą promować mięso drobiowe pod hasłem „Europejski drób – w jakości siła”.
 
za: forsal.pl
pg

Related Posts

None found

Poprzedni artykułRegulacje obrotu ziemią – dojdzie do zamrożenia rynku?
Następny artykułZbierali opakowania, pomogli potrzebującym

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.