W Wiśle (woj. śląskie) trwa jubileuszowe, dwudzieste Międzynarodowe Sympozjum Krajowej Unii Producentów Soków. Sama organizacja skupiająca branżowych producentów powstała wcześniej, w 1993 roku, zaś międzynarodowa ranga tych spotkań datuje się od III Sympozjum, które miało miejsce w 1999 r. w Rytrze. Okrągła rocznica dorocznych spotkań ludzi i firm sektora przetwórczego jest okazją do przypomnienia obrazu rynku soków sprzed dwudziestu lat i próbą zinterpretowania bieżącej na nim sytuacji.
Rozwojowi produkcji soków w Polsce poświęcił kilka chwil prezes KUPS Julian Pawlak przypominając, że w 1993 roku średnie spożycie tych produktów na mieszkańca Polski wynosiło około 3 litrów. W najlepszym zaś roku 2009 przekroczyło 35 litrów, spadając w ubiegłym do 30 l/osobę. Bardzo dynamicznie zmieniało się w tym czasie grono producentów soków. W tymże 1993 r. największym graczem na rynku był Hortex z 37% udziałem, na drugim miejscu plasował się Agros-Fortuna (26%), trzeci był Don Traking Donald Duck (20%), na pozostałych przypadało 17%.
Prezes KUPS Julian Pawlak przypomina drogi rozwoju branży soków w ostatnim dwudziestoleciu: w konsumpcji osiągnęliśmy poziom europejskiej średniej.
Pięć lat później Hortex nadal pozostawał liderem, ale już tylko z 20% udziałem w rynku, Agros-Fortuna miał jeszcze 9%, Donald Duck zachował już tylko 4%. Pojawiły się Alima Gerber (6%), Tymbark (6%), Kubuś (6%), Helena (5%), Sonda (5%), Cappy (3%). W latach następnych na polskim rynku pojawiały się „gwiazdy jednego sezonu”, o których dzisiaj nawet konsumenci nie pamiętają – Och!, Scan, Kesz, DiM, Bick Black, Comindex, Milejów, Zagłoba, Sanquick, Baritpol, Martex, Robinson, Patrick. W 2001 roku silnie zaznaczył już swoją obecność Maspex (Tymbark, Kubuś – 22%)), Hortex pozostawał z 16%, Sonda urosła do 13%, Alima Gerber zachowała 6%. Pojawiły się Aronia (4%), dr Witt 3%.
Obecnie struktura udziałów jest jeszcze inna – Maspex ma 39% udział, ale marki prywatne (private labels) stanowią już 30% rynku, Hortex ma około 14,5%, Polmlek 3,7%, Colian 1,7%, pozostali wytwórcy (ich liczbę szacuje się na około 200 firm, głównie produkujących soki NFC) – 11,1%.
Osobliwością polskiego rynku jest sok marchwiowy. To trzeci co do popularności smak wybierany przez Polaków (17,1% rynku). Najbardziej lubimy smak pomarańczy (24,5%) oraz jabłek (23,1%).
Rynek przetwórstwa owocowo-warzywnego jest poważnym uczestnikiem sektora przetwórstwa rolniczego. Przed dekada lat zagospodarowywał 1,8 mln ton owoców (62% produkcji ogrodniczej), obecnie jest to już 3,1 mln t (72%). Dla warzyw jest to odpowiednio 1,5 mln t (27,5%) i 1,8 mln t (32%). Największą pozycję w produkcji stanowią soki zagęszczone (65%), przetwory owocowe (42%), przetwory warzywne (31%), soki, nektary i napoje z owoców i warzyw (12%). Najważniejszym surowcem pozostaje dla naszego przemysłu jabłko – ponad 2 mln ton jest przerabianych na ZSJ (zagęszczony sok jabłkowy) – to 87,7% zużycia surowca. Na soki NFC (no from concentrate) przeznacza się już 195 tys. t jabłek (8,4% skupowanego surowca).
Do merytorycznych wątków poruszanych podczas obrad XX Międzynarodowego Sympozjum KUPS będziemy wracać na łamach naszych portali.
Ta strona używa plików Cookie. Klikając "Zgoda", zgadzasz się na wykorzystanie wszystkich plików Cookie. Szczegółowych wyborów możesz dokonać w sekcji ustawienia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.