Serwis korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. dowiedz się więcej » Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia
01.03.2016

Więcej klubowych odmian jabłoni

MPS Sad | Wojciech Górka
W dolinie Vinschgau 15% udziału w kwaterach zakładanych w 2015 r. ma odmiana ‘Ambrosia’; fot. EFM

W dolinie Vinschgau 15% udziału w kwaterach zakładanych w 2015 r. ma odmiana ‘Ambrosia’; fot. EFM

Chociaż ‘Gala’ i jej sporty pozostają wciąż najważniejsze w nowych nasadzeniach we włoskiej części Tyrolu Południowego, tamtejsi sadownicy sadzą też coraz więcej klubowych odmian jabłoni.
Wynika to wyraźnie z informacji opublikowanych w branżowym czasopiśmie „Obstbau-Weinbau” przez dwie włoskie organizacje zajmujące się produkcją i handlem jabłkami: VOG oraz Vi.P. Obie dysponują łącznie 16 tys. ha sadów jabłoniowych, co stanowi 90% obszaru produkcji jabłek w Tyrolu Południowym. Wiosną 2015 r. członkowie obu tych organizacji założyli 654 ha nowych kwater, w których 23,7% udziału miała ‘Gala’ i jej sporty (tab.), a drugie miejsce przypadło odmianie ‘Golden Delicious’.

Najbardziej zaskakujący jest jednak duży udział w nowych nasadzeniach odmian klubowych: łącznie aż 28%. W tej grupie znalazły się: ‘Nicoter’ (Kanzi® – fot. 1), ‘Cripps Pink’ (Pink Lady®) i jej lepiej wybarwiający się sport ‘Rosy Glow’ (Pink Lady®) – fot. 2, ‘Scilate’ (Envy® – fot. 3) oraz ‘Ambrosia’ – fot. 4 (ta kanadyjska odmiana może być sadzona tylko przez członków Vi.P). Być może tych odmian posadzono by jeszcze więcej, gdyby nie fakt, że czynnikiem limitującym była dostępność drzewek.


Fot. 1. ‘Nicoter’ (Kanzi®)


Fot. 2. ‘Cripps Pink’ (Pink Lady®) i jej lepiej wybarwiający się sport ‘Rosy Glow’ (Pink Lady®)


Fot. 3. ‘Scilate’ (Envy®)


Fot. 4. ‘Ambrosia’

Warto dodać, że producenci jabłek ‘Cripps Pink’ oraz ‘Rosy Glow’ znaleźli w tym roku sposób na zagospodarowanie części owoców niespełniających wymagań jakościowych stawianych owocom sprzedawanym pod marką Pink Lady®. Pierwszego grudnia ub.r. miała bowiem miejsce premiera nowego produktu – jabłek kulinarnych (przeznaczonych do gotowania i pieczenia), które będą oferowane pod marką miss Chef® (fot. 5). Początkowo jabłka będą pakowane w specjalne saszetki po 6 szt. z dołączoną informacją o ich zaletach kulinarnych oraz przepisami. W ciągu kilku miesięcy pojawi się też nowo zaprojektowana wytłoczka o kształcie puszki na ciasto. Dla odbiorców profesjonalnych owoce miss Chef® będą dostarczane w kartonach o wymiarach 30 × 50 cm, mieszczących 8 lub 12 kg.

Charakterystyka kulinarna owoców (słodko-kwaśny smak, tekstura, zachowanie kształtu po ugotowaniu/upieczeniu, utrzymywanie soku przez miąższ poddany obróbce cieplnej) została przygotowana i potwierdzona badaniami uniwersytetu ESA we francuskim Angers, placówki cenionej przez autorytety kulinarne z całego świata.


Fot. 5. Nowa marka dla owoców ‘Cripps Pink’ oraz ‘Rosy Glow’; fot. materiały prasowe Pink Lady® Europe


Wojciech Górka
Na podstawie EFM 11/2015 oraz informacji własnych
Fot. 1-4 W. Górka

Artykuł pochodzi z numeru 1/2016 MPS "Sad"

Forum

(0 komentarz(y))
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Zgłoś nadużycie

Dziękujemy za wysłanie zgłoszenia

Zamknij
created by openform
Ogrodinfo.pl to portal ogrodniczy dla każdego producenta owoców, warzyw i roślin ozdobnych. Plantatorzy znajdą tu wskazówki na temat uprawy, nawożenia i ochrony roślin oraz ogólne informacje z zakresu ogrodnictwa. Ogrodinfo.pl to również portal sadowniczy oraz serwis informacyjny dla właścicieli szkółek i upraw pod osłonami; to sadownictwo, warzywnictwo i kwiaciarstwo bez tajemnic.

Polityka prywatności