O borówce wysokiej

Członkowie Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej (SPBA) oraz inni krajowi i zagraniczni producenci owoców borówki wysokiej spotkali się 15 marca w hotelu Venecia Palace w Michałowicach k. Warszawy na konferencji borówkowej. Wśród sponsorów spotkania były firmy Everris, Syngenta i Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody” oraz Haygrove, Poldrip i Gospodarstwo Ogrodnicze Aleksandry Kusibab-Wyki i Marcina Wyki. Na spotkanie przybyło około 300 osób.
W słowie wstępnym Ireneusz Komorowski, prezes SPBA zachęcał przybyłych na konferencję producentów do wstępowania w szeregi stowarzyszenia. Jest to szczególnie ważne, aby większa liczba osób mogła działać wspólnie organizując nie tylko działania marketingowe i akcje promocyjne polskiej borówki, lecz także po to, aby wspólnie występować o rejestrację np. środków ochrony roślin dla upraw małoobszarowych, jaką jest w Polsce borówka wysoka. Podczas całodniowej konferencji zostało wygłoszonych kilka bardzo ciekawych referatów podejmujących aktualna tematykę związana zarówno z produkcją owoców borówki, jak i z jej zbytem. 
Naczelnik Wydziału Rejestracji Środków Ochrony Roślin MRiRW, Przemysław Kiełek omówił zasady i zmiany w prawodawstwie związane z rejestracją środków ochrony roślin dla upraw małoobszarowych i na zasadach wzajemnego uznawania.

Specjalista z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, mgr Bohdan Koziński omówił warunki klimatyczno-glebowe naszego kraju i możliwości uprawy różnych odmian borówki wysokiej. Zdaniem prelegenta obecnie w Polsce dominują odmiany hodowli USA: 'Bluecrop', 'Duke', 'Sunrise' i 'Nelson'. Na nowo zakładanych plantacjach pojawiają się odmiany 'Chanticleer', 'Hannah’s Choice', 'Draper', 'Aurora' i 'Liberty'. 
Holenderski specjalista Fred Douven reprezentujący Douven Blue Berries BV omówił możliwości uprawy borówki wysokiej w pojemnikach. Dotychczasowe badania pokazały, iż taki rodzaj uprawy pozwala na lepsze kontrolowanie nawożenia i nawadniania roślin. Prowadzone badania mają na celu otrzymanie owoców wysokiej jakości, a jest to zdaniem prelegenta możliwe dzięki dostosowaniu nawożenia do poszczególnych faz rozwojowych roślin. Uprawa w pojemnikach pozwala na zwiększenie liczby roślin uprawianych na 1 ha o 50% w porównaniu z uprawą polową oraz umożliwia skrócenie czasu dojścia roślin do pełnej produktywności. Prelegent podkreślił, iż nie wszystkie odmiany nadają się do uprawy w pojemnikach ze względu na gorszy smak jagód. 
Zdaniem dr Beaty Meszki z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach w zapobieganiu występowania antraknozy na owocach borówki wysokiej jest wybór odpowiedniego stanowiska do założenia plantacji. Gdy ta zostanie założona w miejscu zacienionym i w zagłębieniu terenu, antraknoza będzie miała dobre warunki rozwoju. W ograniczaniu choroby natomiast dobre efekty przynosi sadzenie odmian mało podatnych na chorobę np. 'Chandler', 'Darrow', zakładanie plantacji ze zdrowego materiału nasadzeniowego, sadzenie roślin na podwyższonych zagonach, zwalczanie chwastów, wycinanie i usuwanie z plantacji pędów porażonych. 
Mgr Alicja Chorąży reprezentująca SGGW w Warszawie omówiła zagrożenie, jakie niesie za sobą rozprzestrzeniająca się w Europie muszka, której larwy uszkadzają dojrzewające owoce – Drosphila suzukii. Prelegentka zachęcała producentów do monitorowania obecności tego szkodnika na plantacjach przy użyciu pułapek z atraktantem. 
Stephen Taylor z Winterwood Farms omawiał aktualną sytuację w związku z produkcją owoców borówki w jego ojczyźnie oraz omawiał strategie marketingowe podejmowane w związku z chęcią zwiększenia podaży i konsumpcji niebieskich jagód w Wielkiej Brytanii. Z przedstawionych przez specjalistę danych wynika, iż przeciętny Brytyjczyk zjada rocznie 420 g borówek, a sprzedaż odnotowano na poziomie 27 000 ton. Anglicy chętnie kupują polskie borówki, cenią je za smak i aromat. Niezmiernie trudne i kosztowne jest przekonanie do zakupu owoców nowych klientów. Akcje zachęcające prowadzone są m. in. przez sieci supermarketów. Producenci borówek w tym kraju (a także firmy handlowe i pośrednicy sprzedaży) chcąc znaleźć zbyt na produkowane przez siebie owoce włączają się w kampanię reklamową i działania marketingowe – na ten cel od każdego sprzedanego kilograma owoców odprowadzane jest 0,02 euro do firm odpowiedzialnych za promocję owoców jagodowych. W minionym roku owoce jagodowe (nie tylko borówki, ale także truskawki) były promowane dzięki prowadzonej na terenie całego kraju akcji The Seasonal Berries Campaign. 
O wymaganiach jakościowych podczas dostarczania owoców borówki wysokiej do sieci supermarketu Tesco mówił kierownik ds. technologii produkcji tej sieci Jakub Podgórski. 
Po sesji wykładowej odbyła się także debata, do której zaproszono krajowych i zagranicznych specjalistów, a dyskutowano głównie na tematy związane z jakością owoców, ich zbytem oraz zastanawiano się nad przyszłością tej uprawy w Polsce. 
Dorota Łabanowska-Bury 

Related Posts

None found

Poprzedni artykułNajbardziej przyjazne dla turystów zachodniopomorskie wsie
Następny artykułOdmiany grochu siewnego rekomendowane do wysiewu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.