Serwis korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. dowiedz się więcej » Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia
13.12.2016

Urządzenia ogrodnicze na zimowym urlopie

Honda
Nadszedł czas odpoczynu dla kosiarek, kos, glebogryzarek czy nożyc do żywoplotów. Po ostatnim, ciełym i wilgotnym sezonie, który sprzyjał częstemu koszeniu trawy i intensywnej eksploatacji głównie urządzeń do koszenia, maszynom tym należy się zimowy urlop. Większość użytkowników kosiarek rutynowo chowa je po ostatnim koszeniu w garażu czy komórce i zapomina o nich aż do wiosny. Bez ich oczyszczenia, sprawdzenia stanu technicznego, wymiany niektórych materiałów eksploatacyjnych. Natomiast problemy mogą się pojawić wiosną, tuż przed pierwszym koszeniem. Wówczas, przebudzenie  z zimowego snu właściciela kosiarki może okazać się stresujące i kosztowne. Powody mogą być rózne: silnik się nie uruchamia, długie oczekiwanie w kolejce do serwisu.
„Od ponad 20 lat obserwuję podobny schemat – wiosenny szczyt w naszej autoryzowanej sieci serwisowej. Są to głównie właściciele urządzeń spalinowych, kosiarek, kos i glebogryzarek, którzy zaniedbali ich przegląd techniczny na zakończenie poprzedniego sezonu i stwierdzają nieprawidłowości w funkcjonowaniu urządzenia praktycznie w momencie pierwszego użycia maszyny.” - mówi Robert Spaltabaka, Szef Sieci Serwisowej Aries Power Equipment – Generalnego Dystrybutora maszyn i urządzeń Honda w Polsce. „Najczęściej problem wynika z faktu przechowywania kosiarek z pozostawionym paliwem i prób uruchamiania ich na tym starym zapasie. I chociażby dlatego warto pamiętać o sprawdzeniu urządzeń ogrodniczych po zakończonym sezonie – poza usunięciem paliwa, namawiam do obejrzenia stanu filtrów, wymiany oleju, sprawdzenia świecy zapłonowej oraz do oczyszczenia maszyny.  Wybór jesienno-zimowego terminu oznacza szybszy przebieg przeglądu, ponieważ obsługa serwisowa nie jest tak bardzo obciążona pracą jak w pełni sezonu. Warto również pamiętać o przeglądach technicznych w kontekście gwarancji Honda, ponieważ wykonywanie okresowych przeglądów technicznych w naszej autoryzowanej sieci serwisowej oraz stosowanie oryginalnych materiałów eksploatacyjnych wydłuża ten okres do pięciu lat.”
 
Zimowe przechowywanie urządzeń akumulatorowych
„Cicha energia”  czyli robot koszący Honda Miimo i zestaw urządzeń akumulatorowych Honda obejmujący wykaszarkę, dmuchawę oraz nożyce do żywopłotu, zapewnia właścicielom nie tylko poczucie przyjemności wynikające z łatwej pielęgnacji ogrodu, ale również przyjemność obsługi. Jedną z ich zalet jest nowoczesna i zaawansowana technicznie konstrukcja, która ogranicza obsługę do koniecznego minimum, a zapisy gwarancji nie wymagają wykonywania przeglądów technicznych.
 
Urządzenia bateryjne, których silniczki zasilane są energią dostarczaną z akumulatora, w praktyce są bezserwisowe. Jedynie w przypadku wykaszarki akumulatorowej wyposażonej w głowicę żyłkową, należy pamiętać o wymienianiu żyłki. „Urządzenia bateryjne do pielęgnacji ogrodu Honda są tak skonstruowane, by zapewnić właścicielom pełen komfort eksploatacji czyli bezawaryjność i wydłużoną żywotność. Potwierdzeniem tego jest fakt, że umowa gwarancyjna nie zobowiązuje właściciela do  żadnych przeglądów technicznych. Istota ich konserwacji polega na utrzymywaniu akumulatora w stanie naładowania. I ta zasada dotyczy również zimowego przechowywania.” - wyjaśnia Mariusz Czarnocki, Manager Produktu Urządzenia do pielęgnacji zieleni Honda w Aries Power Equipment.
 
Zestaw urządzeń akumulatorowych Honda, oprócz wykaszarki, dmuchawy i nożyc, obejmuje akumulator i ładowarkę. Akumulator litowo-jonowy posiada specjalną budowę  zapewniającą stałe chłodzenie, dlatego akumulator nie grzeje się, z czego wynika też jego wieloletnia żywotność po wielu cyklach ładowań. O  stopniu jego naładowania informuje wskaźnik LED znajdujący się w ładowarce. 
 
Ta sama zasada czyli utrzymanie baterii w stanie naładowania przez okres zimowego przestoju dotyczy robota koszącego Honda Miimo. „Honda Miimo nie wymaga specjalnej opieki. Po ostatnim koszeniu warto przeczyścić szczoteczką lub sprężonym powietrzem silniczki kół i ostrzy. Natomiast  na czas zimowego odpoczynku, robot potrzebuje tylko pozostawienia go w stacji dokującej, którą należy przenieść z ogrodu do zamkniętego pomieszczenia i podłączyć do zasilania. Dzięki temu jego bateria ładuje się automatycznie bez konieczności nadzoru.” – mówi Rafał Pęczkowski, Manager produktu Honda Miimo w Aries Power Equipment. 
 
Posezonowy przegląd stanu technicznego kosiarek spalinowych
Wszystkie maszyny ogrodnicze z silnikiem spalinowym – kosiarki, kosy glebogryzarki, nożyce, które nie będą używane przez parę zimowych miesięcy, powinny być do tego odpowiednio przygotowane. Przegląd ich stanu technicznego o tej porze roku warto wpisać do kalendarza rutynowych czynności związanych z pielęgnacją ogrodu. Zasadniczo, po zakończonym sezonie, w kosiarce spalinowej należy:
•usunąć paliwo ze zbiornika i z gaźnika
•sprawdzić stan ostrzy
•sprawdzić stan filtrów: paliwa i powietrza
•sprawdzić świecę zapłonową
•skontrolować obudowę, elementy metalowe i śruby
•dokładnie oczyścić maszynę 
 
Czy naprawdę wiesz, dlaczego warto sprawdzić stan technicznych kosiarki?
Każdy przegląd techniczny kosiarki spalinowej, finalnie, służy zapewnieniu maszynie jak najdłuższego i bezawaryjnego okresu żywotności. Każda tego typu kontrola wykonana przez autoryzowanego specjalistę jest jednocześnie sprawdzianem prawidłowej eksploatacji kosiarki -  ujawnia wszelkie popełniane błędy w eksploatacji maszyny. 

 „Na przykładzie kosiarek, które są jednymi z najbardziej popularnych i najczęściej używanych maszyn oraz na podstawie wieloletniego doświadczenia, własnego i naszej autoryzowanej sieci serwisowej, stwierdzam, niestety, że to użytkownicy przyczyniają się do przyspieszonego zużycia, a wręcz niszczenia sprzętu. Zaniedbują sprawdzanie filtrów, świec i oleju lub ich wymiany w przypadku konieczności, pozostawiają paliwo w zbiornikach na dłuższy okres nieużywania maszyny, nie dokonują systematycznych i zalecanych przeglądów technicznych. Do serwisu, zazwyczaj zgłaszają się dopiero z awarią maszyny.”- mówi Robert Spaltabaka, Szef Sieci Serwisowej Aries Power Equipment – Generalnego Dystrybutora maszyn i urządzeń Honda w Polsce. Wszystkie zaniedbania, nawet te najbardziej błahe, finalnie mogą prowadzić do uszkodzenia podzespołu roboczego, silnika a nawet całego urządzenia. Wówczas koszty naprawy też mogą być wysokie.
 
Najbardziej „wrażliwymi” elementami każdej maszyny są tzw. materiały eksploatacyjne, które w sposób naturalny zużywają się podczas użytkowania. Są to między innymi filtry – powietrza i paliwa.
 
Filtr powietrza zapewnia dostarczanie do silnika oczyszczonego powietrza, którego silnik potrzebuje do prawidłowego działania. Brudny, zatkany lub uszkodzony nie spełnia już swej roli, a pył i osad mogą spowodować zanieczyszczenie gaźnika, nadmierne i zbyt szybkie zużycie cylindrów, tłoków i pierścieni silnika. 

Zużyty filtr powietrza

„Skutki braku dopływu czystego powietrza w odpowiedniej ilości do silnika są bardzo poważne. Mówiąc ogólnie, obniża to jego moc, pogarsza wydajność maszyny, zwiększa zużycie paliwa i powoduje ponadnormatywną emisję spalin przedostających się do środowiska, wyższe koszty eksploatacji i znacznie głośniejszą pracę silnika. Chciałbym też bardzo mocno podkreślić, że silnik spalinowy nie może pracować bez dedykowanego filtra powietrza, w przeciwnym wypadku silnik ten trafi, raczej wcześniej niż później, do serwisu.” -  wyjaśnia Wojciech Zawada, Manager Działu części zamiennych i akcesoriów w firmie Aries Power Equipment. Podczas kontroli filtra powietrza kierujemy się dwoma kryteriami – czasem eksploatacji i oceną stopnia jego zużycia. W praktyce, częstotliwość wymiany zależy od warunków pracy danej maszyny i intensywności jej eksploatacji. Silnie zabrudzone, zdeformowane i uszkodzone filtry powinny być natychmiast wymienione.           
 
Filtr paliwa zapewnia właściwe oczyszczenie paliwa przed jego dostarczeniem do silnika. Filtr ten zabezpiecza silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi, zapewnia fabrycznie ustawiony poziom zużycia paliwa oraz emisji spalin. Warto mieć świadomość, że w Polsce, ogólnie mówiąc, jakość dostępnego paliwa pozostawia wiele do życzenia. Dlatego eksperci serwisów rekomendują systematyczną kontrolę stanu technicznego filtrów paliwa i gaźników. „Lekceważenie wymiany filtra paliwa powoduje namacalne szkody i kosztowne w dalszej kolejności konsekwencje. Silnik, do którego dostało się zanieczyszczone paliwo, zaczyna nieprawidłowo pracować, ulega nadmiernemu zużyciu i zwiększa między innymi zużycie paliwa. I jeszcze praktyczna rada – jeśli silnik nie chce odpalić, szukajmy też przyczyn właśnie w filtrze paliwa. ” – przestrzega Wojciech Zawada. 
 
Na zimę trzeba bezwzględnie pamiętać o usunięciu paliwa ze zbiornika oraz gaźnika, ponieważ paliwo traci właściwości, a w zbiorniku powstaje osad, który następnie trafia do gaźnika i zatyka jego dysze. „Dysze gaźnika, ze względu na bardzo małe średnice, są wrażliwe na najmniejsze cząsteczki osadu. Zatkane, uniemożliwiają uruchomienie silnika. Rozwiązanie problemu jest proste – po pierwsze nie należy długo przetrzymywać paliwa w zbiorniku, po drugie – trzeba regularnie wymieniać filtr. W przypadku podejrzenia zatkania się dysz gaźnika, trzeba koniecznie dostarczyć maszynę do autoryzowanego serwisu. W naszych autoryzowanych punktach serwisowych oczyszczanie gaźników przebiega bardzo sprawnie, a do tego celu standardowo stosowane są nowoczesne myjki ultradźwiękowe.” – dodaje Robert Spaltabaka. 
Źródło: Honda
created by openform
Ogrodinfo.pl to portal ogrodniczy dla każdego producenta owoców, warzyw i roślin ozdobnych. Plantatorzy znajdą tu wskazówki na temat uprawy, nawożenia i ochrony roślin oraz ogólne informacje z zakresu ogrodnictwa. Ogrodinfo.pl to również portal sadowniczy oraz serwis informacyjny dla właścicieli szkółek i upraw pod osłonami; to sadownictwo, warzywnictwo i kwiaciarstwo bez tajemnic.

Polityka prywatności