Więcej niż wino, czyli nowa rosnąca kategoria alkoholi

    Rynek wina gronowego wciąż rośnie. Polacy piją go coraz więcej, najczęściej wybierając wina czerwone, słodkie i półsłodkie. Preferencji tej towarzyszy wyraźny trend alkoholi smakowych, które również spotykają się u nas z dużym zainteresowaniem. Połączeniem tych tendencji są coraz liczniej pojawiające się w Polsce wina gronowe z dodatkiem soków z innych owoców.

    Produkty te zaliczane są do kategorii aromatyzowanych koktajli i napojów na bazie wina. Boom na tego rodzaju wyroby daje się zaobserwować zwłaszcza na dojrzałych rynkach – we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii – oraz wśród konsumentów win słodkich – w Czechach i Polsce. Produkty te wpisują się w wyraźny u nas trend poszukiwania nowych smaków i lżejszych alkoholi, stanowiąc bardziej elegancką alternatywę dla piw smakowych, takich jak radler, gotowych drinków czy coraz bardziej popularnych cydrów. Co więcej, wyroby aromatyzowane w kategorii wódek i piw stworzyły doskonałą bazę dla rozwoju win smakowych.
     
    Wina gronowe z dodatkiem soku z innych owoców są dedykowane głównie młodemu pokoleniu (20–35 lat), w tym przede wszystkim kobietom. Będąc połączeniem wysokiej jakości wina z sokami, świetnie orzeźwiają latem, a ich uniwersalność sprawia, że sprawdzają się zarówno podczas swobodnych spotkań w plenerze, jak i jako element celebracji wyjątkowych okazji. Można je pić do posiłku, deseru, ale nie tylko – wspaniale smakują jako aperitif czy solo. Kolejnym atutem win aromatyzowanych jest ich dostępność cenowa.

    Na polski rynek wina aromatyzowane są wprowadzane przez renomowane firmy zrzeszone w Polskiej Radzie Winiarstwa. Produkty te świetnie wpisują się w oczekiwania konsumentów. Polacy lubią wina słodkie i półsłodkie oraz wszelkie nowości z nimi związane. Szyty na miarę ich potrzeb jest Castello di Miracolo – kompozycja włoskiego wina oraz soczystego owocu granatu- mówi Hanna Hausman, Manager produktu, z-ca Dyrektora ds. Marketingu i Exportu z firmy Henkell&CO. Vinpol Polska.

    Jednym z pierwszy w tej kategorii na rynku było Fiore firmy Ambra, będące unikatową kompozycją wina musującego i naturalnego soku z truskawek. Fiore to produkt prezentowany jako idealny kobiecy RTD.

    Fiore to zupełnie unikatowy koncept, który wyróżnia się subtelną lekkością – tylko 7% alkoholu, wyraźnie owocowym smakiem z odpowiednią dozą słodyczy oraz swobodną elegancją – podkreśla Tomasz Pawlicki, Brand Manager z firmy Ambra.

    Kolejnymi produktami są wina Monte Santi, które firma Jantoń promuje hasłem: „Mam ochotę na chwileczkę zapomnienia… Mam ochotę na Monte Santi”.

    Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów stworzyliśmy wino Monte Santi w trzech wariantach smakowych: „original”, jeżyna i poziomka. Wprowadzenie tego produktu poprzedziliśmy badaniem sensorycznym na bardzo licznej grupie docelowych klientów. Z kilkunastu próbek smakowych respondenci wybrali najlepsze. Również wygląd produktu nie jest przypadkowy, bo poprzedzony badaniem marketingowym FGI. Respondenci jednoznacznie wskazali i wybrali markę, design etykiety, które ich zdaniem najbardziej oddają charakter produktu i wyróżniają wśród produktów konkurencyjnych – tłumaczy Monika Kania kierownik ds. marketingu z firmy Jantoń.

    Wywodzącym się z Francji i opartym na francuskiej tradycji winiarskiej wyrobem są wina VeRy by Famille Castel rodzinnej firmy międzynarodowej Castel Freres – „marka przede wszystkim dla kobiet, zrodzona z perfekcyjnej równowagi wina i owoców”.

    Wina VeRy by Famille Castel to wariacja na temat zwyczaju łączenia wina z sokiem grejpfrutowym, popularnego na Południu Francji. Nasze lekkie, wspaniale zrównoważone i odświeżające wina powstały, aby umilać chwile relaksu i budować poczucie wspólnoty. Na polskim rynku proponujemy  cztery warianty smakowe  starannie dobranych jakościowych win połączonych z naturalnym sokiem z limonki, brzoskwini, owocu granatu i grejpfruta. Ten ostatni zrobił furorę we Francji, stając się liderem rynkowym z 14,3% udziałem. Obecnie wina VeRy firmy Castel Freres są sprzedawane w ponad 40 krajach na całym świecie. Dedykujemy je głównie młodemu pokoleniu, w tym przede wszystkim kobietom – mówi Marcin Bednarczyk, prezes firmy Castel Freres.

    Dla wielbicieli hiszpańskich trunków niezwykłą propozycję w postaci wina Fanaberi ma firma TiM. Produkt oferowany jest w 3 wersjach: czerwonej, różowej i białej.

    Mało kto zdaję sobie sprawę, że Hiszpania to nie tylko piękne winnice, a również największy areał upraw granatów w Europie. Z połączenia dwóch dominujących w kraju owoców powstał kuszący mariaż temperamentnego wina gronowego z aromatycznym granatem. Wina Fanaberi zniewalają smakiem, stanowią odpowiedź na wszelkie nasze kaprysy –mówi Ewa Pustoszki Brand&PR Manager firmy TiM.
    Jaki jest potencjał nowej kategorii? Biorąc pod uwagę silny trend picia wina nie tylko do posiłku oraz rosnące zainteresowanie konsumentów alkoholami o niższej zawartości alkoholu, można prognozować, że jeszcze długo będziemy świadkami tendencji wzrostowej.

    Poprzedni artykułNawożenie donasienne punktem wyjścia w budowaniu plonu
    Następny artykułADROL w gronie dilerów marki Kubota