O opakowaniach do owoców jagodowych

O możliwościach technicznych, oczekiwaniach ogrodników i klientów dotyczących opakowań owoców jagodowych "Warzywa" rozmawiają z Gabrielą Litwicką reprezentującą F.H. Najbar.
F.H. Najbar od wielu lat specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań do pakowania owoców jagodowych. Czy w tym czasie odnotowano jakieś zmiany w podejściu do pakowania i opakowań do owoców truskawek, malin czy borówki? Czy powszechne staje się przekonanie, że opakowanie staje się wartością dodaną do owoców? 
W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie dla konsumentów ma nie tylko jakość produktów, ale także sposób ich przygotowania do sprzedaży. Wielokrotnie spotkałam się z opiniami klientów, że opakowanie musi być ładne, przejrzyste, eleganckie oraz specjalnie przystosowane do danego typu owoców. Zapakowany produkt musi być w nim bezpieczny. Tylko wtedy finalny odbiorca ma pewność, że owoce nie są uszkodzone, a ich transport z gospodarstwa do sklepu odbył się w sposób bezinwazyjny. Większość kontrahentów naszej firmy nie wyobraża sobie dostarczania wyprodukowanych owoców luzem. Szczególnie owoce jagodowe, takie jak maliny, truskawki czy borówki, muszą mieć odpowiednie zabezpieczenie i ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi. 
 
Obecnie najpowszechniej stosowane materiały opakowaniowe to plastik, folia, karton, papier i drewno. Który z nich jest najpopularniejszy w pakowaniu owoców jagodowych w naszym kraju, a który na świecie? 
Najbardziej popularnym materiałem opakowaniowym jest polietylen, w skrócie PET. Jest to tworzywo o odpowiedniej grubości i plastycznej strukturze, dzięki czemu można tworzyć i formować z niego opakowania o dowolnym kształcie i rozmiarze. Bardzo ważna jest również transparentność i przejrzystość oraz odpowiednio wycięta wentylacja, która zapewnia stałą cyrkulację powietrza wewnątrz pojemnika. Dzięki temu okres przydatności owoców do spożycia jest dłuższy. Dodatkowym atutem plastiku jest jego elastyczność, co minimalizuje uszkodzenia mechaniczne, na jakie narażone są delikatne owoce podczas transportu. 
 
W zakresie opakowań do owoców i warzyw F.H. Najbar współpracuje z uznanymi na rynku firmami z Włoch – Netpack i Infia. W kraju tym produkcja owoców jagodowych jest na wysokim poziomie. Jakie rozwiązania w opakowaniach do owoców borówki, truskawki, malin i winogron proponują te firmy? 
Nasza firma od wielu lat współpracuje z wymienionymi firmami, dzięki czemu jesteśmy na bieżąco z nowymi trendami opakowaniowymi. Częste podróże do włoskich fabryk oraz na plantacje, a tak-że wizyty na międzynarodowych targach pozwalają zdobywać doświadczenie w kwestii trendów opakowaniowych. Obecnie do owoców jagodowych w Europie (poza rynkiem angielskim) wykorzystuje się te same modele opakowań, o pojemności 125 g lub 250 g – model TR80 + wieczko albo opakowanie 500 g typu F500 + wieczko, stosowane przy pakowaniu truskawek. Winogrona od dłuższego czasu pakuje się w opakowania 750–1000 g. Do tego celu stosuje się tzw. opakowanie KIT, w którym spód jest połączony z wieczkiem. 

Gabriela Litwicka, F.H. Najbar
 

[NEW_PAGE]

W towarowej produkcji owoców jagodowych odbiorcami coraz częściej są sieci handlowe. Czy wymagania tych podmiotów co do opakowań owoców są inne niż innych uczestników rynku? Jakiego typu opakowania są preferowane przez sieci handlowe – z wieczkiem czy bez wieczka? 
Rzeczywiście, coraz częściej spotykamy w naszych polskich supermarketach owoce jagodowe. Muszą one tam długo zachować świeżość oraz atrakcyjny wygląd. Od kilku lat na polskim rynku w obrocie z sieciami handlowymi stosuje się standardowy model opakowań, 250 g z wieczkiem. Z naszej oferty model TR80/50 mm, PET + wieczko – model TCK/15 mm jest rekomendowanym rozwiązaniem. Wymiary tego opakowania to 143 x 96 mm. Dostępny jest on w różnych wysokościach: 44 mm, 50 mm i 58 mm, w zależności od wielkości owoców. Opakowanie to może być także mniejsze, 125-gramowe – takie polecane jest zazwyczaj na początku sezonu. 
 
Opakowania plastikowe oferują dużo możliwości w zakresie projektowania i estetyki. Jakie zalety, a jakie wady można im przypisać w obrocie owocami jagodowymi? 
Mały pojemniczek jest komfortem jednej porcji, którą konsument ma pod ręką. Etykieta z logo gospodarstwa pozwala na szybkie rozpoznanie producenta i stanowi doskonałą reklamę. Umieszczenie borówki czy maliny w pojemnikach 125- bądź 250-gramowych nie tylko gwarantuje walory estetyczne, ale jest też doskonałym sposobem na zachowanie owoców w dobrym stanie – pomaga uchronić je przed zgnieceniem, którego trudno uniknąć przy większych opakowaniach. Opakowanie wpływa na wzrost ceny produktu, jednakże pozwala na zachowanie jego wysokiej jakości. 
 
Eksport owoców borówki i truskawki ma duże znaczenie dla polskich producentów. Czy wymagania stawiane przez eksporterów owoców np. do Wielkiej Brytanii czy Niemiec są podobne? Jakie parametry opakowań są w tym przypadku istotne, aby procesy logistyczne były ułatwione? 
Aktualnie odbiorcy z krajów Europy Zachodniej mają podobne wymagania jak odbiorcy krajowi. Wyjątkiem jest rynek angielski, który preferuje inny typ opakowania – dostosowany do wagi 125 g i 225 g. W swojej ofercie również posiadamy tego typu opakowania, które noszą nazwę K28, a dostępne są w dwóch wysokościach: 36 mm i 50 mm. Materiałem służącym do wyprodukowania punnetu oraz wieczka jest tzw. R-PET – czyli PET po recyklingu i dezynfekcji. W zależności od wymagań odbiorcy sprzedajemy opakowania w komplecie z wieczkiem lub same punnety. Rynek angielski, w zależności od swojego zapotrzebowania, zamyka te opakowania wieczkiem lub folią, przy użyciu specjalnych maszyn. Nasze punnety są przystosowane do tego zabiegu – mają bowiem poszerzony i płaski rant, do którego przyklejana jest transparentna folia, oraz dodatkową boczną wentylację. Wentylacja ta umiejscowiona jest w części środkowo-bocznej lub górnej punnetu. Umożliwia ona szybsze schłodzenie produktu w komorze chłodniczej, a jak wiadomo – szybciej schłodzone owoce mają dłuższą trwałość w obrocie towarowym. Obecnie Anglia jest głównym odbiorcą tych opakowań. 
 
A jakie znaczenie ma kolorystyka opakowań i na co wpływa? 
Opakowanie do świeżych owoców powinno przede wszystkim podkreślać jakość produktu. Przy owocach jagodowych najlepiej sprawdzają się pojemniki przezroczyste, transparentne, błyszczące, przez które klient może dostrzec każdy, nawet najmniejszy owoc. Dodatkową zaletą, która może podkreślić jakość owoców, są kolorowe wkładki absorpcyjne, których kolor powinien być dopasowany do koloru owocu. 
 
W opisach opakowań często mówi się o trwałości zapakowanego w nie produktu. Jak powinno być dobrane opakowanie do owoców jagodowych, aby borówki, maliny czy truskawki bezpiecznie dotarły do konsumenta? 
Przede wszystkim opakowania powinny być właściwie dostosowane i dobrane do danego produktu i jego wagi. Przy zwróceniu uwagi na te parametry można mieć pewność, że owoce trafią do odbiorcy w nienaruszonym stanie. Firma Infia, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, produkuje zawsze kilka wysokości z danego modelu opakowania – zarówno spodu, jak i wieczka. Dzięki temu łatwe jest dopasowanie opakowania i wieczka do średnicy pakowanych owoców. Przekłada się to na maksymalne wykorzystanie jego powierzchni oraz daje bardzo dobry wizualny i ochronny rezultat. Przykładem mogą być owoce borówki i truskawki, które – oferowane w pojemnikach do 250 g – potrzebują tego samego modelu opakowania TR80 o wysokości 50 mm, jednak wieczko musi być dostosowane do pakowanego owocu. Truskawka będzie wymagała wyższego wieczka (model TCK o wysokości 20–25 mm) niż borówka pakowana w opakowanie o tej samej pojemności (wieczko TCK o wysokości 15 mm). 
Jakie opakowania do owoców jagodowych z oferty Państwa firmy cieszą się w tym sezonie największym uznaniem klientów? 
Czym się charakteryzują i wyróżniają? 
Zainteresowaniem cieszą się opakowania o pojemności od 125 do 1000 g. Produkty, które mamy w swojej ofercie, charakteryzują się wysoką jakością. Prawie siedemdziesięcioletnie doświadczenie ich producenta, jakim jest Infia, pozwoliło zyskać zaufanie klientów na całym świecie. Bardzo duży wybór różnych modeli daje gwarancję, że do każdej grupy owoców podchodzimy w sposób wyjątkowy i indywidualny. Wszystkie pojemniki są sterylizowane i posiadają certyfikaty. Ponadto modele standardowe pasują do modeli produkowanych w innych firmach – są z nimi kompatybilne. 
Rozmawiał Marcin Bartczak  
Artykuł pochodzi z numeru 7/2013 miesięcznika „Warzywa”

Related Posts

None found

Poprzedni artykułOchrona gruszek przed chorobami przechowalniczymi
Następny artykułPięć ognisk zgnilca amerykańskiego

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.