Ciliegia di Vignola. Co kryje się za najbardziej znaną marką czereśni?

Czereśnia z Vignola (Ciliegia di Vignola IGP) to produkt regionalny, który produkowany jest w 28 gminach pomiędzy Modeną i Bolonią (Emilia-Romania). Co roku zbiera się 5000 t czereśni, których markę bardzo dobrze rozpoznawaną we Włoszech i na świecie wypromowało konsorcjum. 
Chociaż produkcja czereśni Ciliegia di Vignola IGP wyniosła w 2016 r.  jedynie 2600 t, to sezon uznano za bardzo dobry, gdyż małej ilości produktu towarzyszyła wysoka jakość i za owoce uzyskiwano wysokie ceny (sadownik na rynku hurtowym dostawał nawet 12 euro/kg za najlepszej jakości owoce, a średnia cena w całym roku wynosiła zadowalające producentów 3-4 euro/kg). Można to było osiągnąć, dzięki pracy, jaką wykonano przez lata w ramach konsorcjum zrzeszającego lokalnych sadowników. 
 
W ubiegłym sezonie producentom z regionu Vignola sprzyjał także zły rok w Hiszpanii i Francji, gdzie zebrano mało czereśni. Podobnie było z włoskim regionem Apulia, który jest głównym konkurentem czereśni produkowanych w Emilii-Romanii (apulijskie czereśnie są znacząco tańsze, gdyż na południu Włoch koszty robocizny są niższe niż w północnej części Półwyspu Apenińskiego). Jak mówi Chiara Etiopi z konsorcjum – „Ciliegia di Vignola ma tę przewagę nad innymi czereśniami, że w przypadku małej ilości owoców na rynku uzyskuje się za nią znacząco wyższe ceny. W sezonie, gdy konkurencyjnych czereśni (krajowych i zagranicznych) jest dużo, a ceny uzyskiwane za czereśnie z regionu Vignola są równe cenom owoców z innych regionów, wtedy i tak dużo łatwiej jest nam sprzedać produkt markowy, który posiadamy. Kupcy i klienci w pierwszej kolejności sięgają po czereśnie Ciliegia di Vignola, gdyż znają i cenią ich jakość.”


Fot. 2. Chiara Etiopi – przedstawicielka konsorcjum, odpowiedzialna m.in. za kontrole jakości prezentuje pierwsze czereśnie Ciliegia di Vignola IGP, które na lokalnym rynku hurtowym zostały przygotowane do sprzedaży. Ta partia trafi do Szwajcarii, a sadownik zarobi 10 euro/kg

 
Historia 
Konsorcjum zrzeszające producentów czereśni z regionu Vignola (obecna nazwa Consorzio Ciliegia di Vignola IGP) powstało w 1965 i była to pierwsza organizacja tego typu w sektorze świeżych owoców i warzyw we Włoszech. Zrzeszała wyłącznie producentów czereśni (od lat 90-tych także śliwek), której produkcja w tym okresie intensywnie się rozwijała.  Organizacja w latach 70-tych zaczęła wpływać na zmianę sposobu produkcji czereśni w regionie. Do tej pory czereśnie uprawiane były w formie wysokich drzew, osiągających 20-25 m wysokości, co utrudniało zbiór i wykonywanie zabiegów. Praca przy zbiorach była kosztowna, mało wydajna i niebezpieczna. Konsorcjum zaczęło szkolić producentów, w jaki sposób prowadzić i ciąć czereśnie. W latach 90’ organizacja sprowadziła do Włoch pierwsze osłony i rozpoczęto testowanie ich w sadach. W 2012 roku uzyskano Chronione Oznaczenie Geograficzne (IGP), co postawiło przed konsorcjum nie  tylko nowe możliwości, ale i duże wyzwania (więcej na ten temat w kolejnym artykule).


Fot. 3. Działania konsorcjum doprowadziły do wypromowania wśród regionalnych sadowników nowoczesnych sposobów uprawy oraz nowych odmian. Na zdjęciu czereśnie serii Sweet wyhodowane na uniwersytecie bolońskim

3 zadania organizacji
To właśnie wprowadzanie innowacji do uprawy jest jednym z podstawowych zadań konsorcjum. Organizacja posiada sady doświadczalne, gdzie testuje nowe odmiany czereśni i śliw. Szczególnie ważne jest sprawdzenie przydatności odmian, zalecanych przez szkółkarzy, do uprawy w poszczególnych rejonach. Są one testowane na różnych podkładkach i dopiero po uzyskaniu wyników doświadczeń doradza się sadownikom, które odmiany są faktycznie wartościowe. 

Drugim ważnym zadaniem konsorcjum jest prowadzenie kontroli jakości owoców produkowanych przez członków organizacji. Ci  który do niej należą i posługują się marką konsorcjum muszą oferować owoce określonej jakości m.in. bez pęknięć spowodowanych przez opady deszczu, czy zgnilizn, świeże, o wyrównanym stopniu dojrzałości i wielkości owoców. Kontrole odbywają się w trakcie zbiorów i dotyczą produktu, który ma być sprzedawany pod marką konsorcjum Ciliegia di Vignola. 

Trzecie zadanie konsorcjum to promocja czereśni. Odbywa się ona przede wszystkim w trakcie sezonu. Organizacja korzysta z funduszy, które na swoją działalność oraz działania promocyjne pozyskuje od członków. Wysokość składki uzależniona jest od ilości (kilogramów) sprzedanych owoców pod marką konsorcjum. Przeliczenie ile faktycznie producenci sprzedają markowych czereśni odbywa się na podstawie liczby opakowań, które zakupili od konsorcjum. Organizacja jest jedynym podmiotem zamawiającym opakowania u producentów kartonów np. 2 kg czy 5 kg (sadownicy nie robią tego indywidualnie), dzięki temu możliwe jest wynegocjowanie niższych stawek. 


Fot. 4. Jakość to gwarancja uzyskania wysokich cen za czereśnie. Pilnują jej kontrolerzy, którzy dbają by w opakowaniach były owoce wyrównane, równomiernie dojrzałe, zdrowe i bez uszkodzeń

Promocja

Promocja Ciliegia di Vingola skoncentrowana jest przede wszystkim w północnej części Włoch, szczególnie w rejonie Mediolanu. To tam uzyskuje się najwyższe ceny za owoce markowe o wysokiej jakości. Eksport czereśni jest na poziomie nie większym niż 20-25 proc. produkcji, gdyż to Włosi chętniej płacą wyższe stawki za ten rodzimy markowy produkt niż zagraniczni klienci (!). Czereśnie z Vignola jeśli mają znaleźć zagranicznych klientów trafiają zwykle do Szwajcarii, Austrii i Niemiec. 

Kampanie promocyjne powiązane są z dystrybucją gadżetów (np. zestawy puzzli dla dzieci), ulotek mówiących o regionie i historii produkcji oraz czereśni Ciliegia di Vignola, ulotek z przepisami itp. Są one rozdawane klientom przez sprzedawców detalicznych. W szczycie sezonu, w czerwcu, po Mediolanie jeździ tramwaj oklejony banerami promującymi czereśnię. Jednym z elementów promocji są też spoty reklamowe w mediach. Konsorcjum zawsze dobiera zestaw działań promocyjnych, gdy ma już zebrane dane od producentów, pozwalające ocenić czy w danym sezonie będzie dużo, czy mało produktu gotowego do wprowadzenia na rynek. Wiąże się to z planowaniem budżetu, na który, w przypadku słabego sezonu konsorcjum zbierze mniejsze składki od producentów. 

Jak podaje Chiara Etiopi, szczególnie udaną promocję czereśni rozpoczęto w 2016 r. na plażach nadmorskiego kurortu Rimini. W barach i niewielkich punktach sprzedających napoje i przekąski oferowano czereśnie Ciliegia di Vignola, w plastikowych kubkach o pojemności 250 g. Turyści i mieszkańcy chętnie sięgali po taką alternatywną przekąskę, płacąc za nią ok. 3,50 euro. Pozwoliło to na uzyskanie za 1 kg markowych czereśni 14 euro. Przedstawiciele konsorcjum zachęceni ubiegłorocznym sukcesem, w pierwszych dniach czerwca bieżącego roku ponownie uruchomili akcję promocyjną.


Fot. 5. Plastikowy kubek z 250 g czereśni z regionu Vignola sprzedawany jest na plażach Rimini w cenie ok. 3,50 euro. Klienci bardzo chętnie po nie sięgają, zastępując nimi słodkie przekąski.

Tekst i zdjęcia: Rafał Szeleźniak

Related Posts

None found

Poprzedni artykułKSPCP:Prognozy zbiorów porzeczki czarnej
Następny artykułInterpoma China 2017

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.