Organic Marketing Forum 2012 – sukces w Warszawie

    VII „Organic Marketing Forum - Międzynarodowa Konferencja w Zakresie Przetwórstwa i Sprzedaży Produktów Ekologicznych i Surowców Naturalnych“ w Warszawie znów przekonała wystawców i zwiedzających. Na międzynarodowe spotkanie branżowe do stolicy Polski przybyli producenci żywności ekologicznej, handlowcy, importerzy i rolnicy z 26 krajów, aby przedyskutować trendy i strategie branży ekologicznej i nawiązać nowe kontakty.

    Wyraźnie można było stwierdzić dalszy rozwój branży ekologicznej Europy Środkowej i Wschodniej – od producentów surowców do możliwości zbytu żywości ekologicznej i rynku zaopatrzeniowego. W Organic Marketing Forum udział wzięło około 350 uczestników, program konferencji został dobrze przyjęty, a atmosfera wśród zwiedzających była bardzo dobra. Dzięki temu Konferencja umocniła swoją pozycję jako największe międzynarodowe spotkanie branżowe w Europie Środkowej i Wschodniej.

    Motto tegorocznego Organic Marketing Forum (OMF) to „Transparencja i wiarygodność podstawą pozyskania klienta”. Temat ten pojawiał się w wielu referatach i podczas dyskusji. Podczas otwarcia spotkania wieceminister rolnictwa Andrzej Butra podkreślił wagę systemu kontroli dla wiarygodności produkcji ekologicznej i obiecał dalsze wsparcie sektora ekologicznego. Andrzej Hałasiewicz, doradca prezydenta Bronisława Komorowskiego podkreślił znaczenie rolnictwa ekologicznego dla rozwoju obszarów wiejskich. Bernhard Jansen, dyrektor EkoConnect – Międzynarodowego Centrum Rolnictwa Ekologicznego Europy Środkowej i Wschodniej – jednostki organizującej spotkanie, w swoim wystąpieniu powitalnym nawoływał do tego, aby zaufanie konsumentów traktować jako najwyższe dobro i na zapotrzebowanie to odpowiadać prawdziwością produktu ekologicznego i jego wysoką jakością. Bernhard Jansen powiedział: „Naszym celem musi być nie szybki, ale trwały wzrost rynku ekologicznego”.

    Tematami fachowych referatów wygłaszanych podczas Forum najczęściej przez przedsiębiorców, oprócz transparencji i wiarygodności omawiane były też zagadnienia aktualne i sposoby na osiągnięcie jeszcze lepszej współpracy. W ten sposób Andreas Wenning rozpoczął od Roszpunki i przeszedł do odpowiedzialności za cały łańcuch czerpania wartości jako warunku prawdziwej trwałości i poparł widoczne starania budowy rodzimych rynków w Europie Środkowej i Wschodniej. Janez Cretnik, właściciel hurtowni Medicor ze Słowenii, który ze swym cateringiem obsługuje 250 klientów, zaznaczył duże możliwości zbytu przy żywieniu poza domem w krajach byłej Jugosławii. Ionut Teglas z rumuńskiej hurtowni  i detalu na różnych przykładach pokazał jak w Rumunii przebiega współpraca z krajami sąsiednimi  w celu budowy rynku ekologicznego.

    Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się  warsztaty podczas Forum, w czasie których zaprezentowanych zostało 10 krajów Europy Środkowej i Wschodniej wraz z ich wiodącymi przedsiębiorstwami ekologicznymi. Okazało się, że kraje takie jak Polska, Czechy, kraje bałtyckie, Rumunia i Węgry poczyniły ogromne postępy w budowie rodzimego przetwórstwa i handlu detalicznego i są już nie tylko producentem surowca, ale także dostawcą zdolnej do konkurowania na rynku żywności ekologicznej i interesującym rynkiem zbytu produktów ekologicznych. Także na Ukrainie, w Rosji, Turcji i w krajach bałkańskich pojawiły się działające struktury handlu hurtowego
    i detalicznego i zwiększa się zbyt na rynkach lokalnych. Szczególnie interesująca jest przy tym obserwacja, że coraz więcej producentów i handlowców z Europy Środkowej i Wschodniej zaczęło postrzegać swoje własne kraje jako rynek zbytu i zaopatrzenia i nie są oni już zorientowani tylko na rynki zachodnie.

    Kolejne warsztaty cieszące się dużym zainteresowaniem zorganizowane zostały przez IFOAM EU Group. Ich tematyką była praca grupy ekspertów w zakresie przetwórstwa produktów ekologicznych, w ich trakcie dyskutowano także o dyrektywach dotyczących produkcji żywności ekologicznej.  Podczas kolejnego warsztatu głównym tematem były strategie dalszego rozwoju rolnictwa ekologicznego  w Polsce i działania w zakresie rozpropagowania produktów ekologicznych.

    Podczas wieczornego spotkania „Get-Together“ po raz pierwszy przyznana została nagroda dla najlepszych sklepów ekologicznych w Polsce (Organic-Polish-Point-of-Sales-Award). W Jury zasiedli polscy hurtownicy i eksperci. Nagrodę przyznano w czterech kategoriach. Poniżej lista zwycięzców:

    A.    Najlepszy sklep ze zdrową żywnością w kategorii do 55 m2:

    • I    nagroda:     Dary Natury, Kraków, ul. Krakowska 21
    • II   nagroda:     Eko-Chata, Toruń, ul. Szosa Chełmińska 141
    • III  nagroda:     Organic Farma Zdrowia,  Wola Park, Warszawa, ul. Górczewska 124

    B.    Najlepszy sklep ze zdrową żywnością w kategorii powyżej 55 m2:

    • I    nagroda:     Smak Natury, Warszawa, Al. Ken 19, lok 1,
    • II   nagroda:     Organic Farma Zdrowia, Warszawa, Arkadia, ul. Jana Pawła II 82
    • III  nagroda:     Przedsiębiorstwo Konekpol, Bydgoszcz, ul. Polanka 26

    C.    Najlepsza oferta ekologiczna w handlu detalicznym żywnością konwencjonalną

    • I    nagroda:     Społem, Warszawa, ul. Nowy Świat 53
    • II   nagroda:     K & M Delikatesy, Warszawa, ul. Wspólna 24 
    • III  nagroda:     Alma Mark, Kraków, ul. Pilotów 6

    D.    Nagroda specjalna: najlepsza polska sieć detalicznej sprzedaży produktów ekologicznych

    • I nagroda               Organic Farma Zdrowia; Warszawa
    • Dwie II nagrody       FREE, Warszawa oraz Żółty Cesarz, Warszawa

    Nagroda dla najlepszego produktu ekologicznego „Best of Organic“ przyznawana jest przez zwiedzających wystawę w ramach Forum. W tym roku przyznana została producentowi serów Heuvland. z Republiki Mołdawii za ser twardy ziołowy „Queen“. Druga nagroda trafiła do firmy Yogi Tee GmbH z Niemiec za herbatę  „Yogi Tee – imbir, pomarańcza z wanilią“, a trzecia do firmy AB Žemaitijos Pienas z Litwy za ser typu Gouda o nazwie „Dobilas“.

    Trzeciego dnia Forum odbyły się 3 różne wycieczki, których tegorocznymi głównymi tematami były: ekologiczne gospodarstwa rolne, ośrodki przetwórstwa i handlu detalicznego, a także gospodarstwo badawczo – demonstracyjne. 

    Organizatorem Forum jest organizacja EkoConnect – Międzynarodowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego Europy Środkowej i Wschodniej. Patronat nad imprezą objęli: polskie Ministerstwo Rolnictwa oraz IFOAM EU Group. Partnerami są: związek producentów Polska Ekologia, stowarzyszenie dla rolnictwa ekologicznego Ekoland, Centrum Doradztwa Rolniczego oraz stowarzyszenie ekologicznych detalistów Organic Retailers Association (ORA). Po raz pierwszy OMF ściśle współpracuje z BioFach Nürnberg – światowymi targami produktów ekologicznych. Więcej informacji na temat Organic Marketing Forum na stronie www.organic-marketing-forum.org

    Poprzedni artykułWarto ubezpieczyć się od gradu w Concordia Polska TUW
    Następny artykułAgrifac Condor podbija świat