Bo wino nie rośnie w butelkach

    Blisko połowa win na świecie jest już butelkowana poza miejscem wytworzenia, a bliżej miejsca sprzedaży. Takie wina kupowane są przez odbiorców w Anglii, Francji czy Skandynawii. Jak komentują eksperci z Polskiej Rady Winiarstwa nie dość, że tendencja ta nie ma wpływu na jakość wina to jeszcze niesie korzyści dla konsumenta.

    Przedsiębiorcy, w tym również polscy korzystają z tego, że produkcja win na świecie jest duża i mogą je kupować od producentów w cysternach, co zdecydowanie obniża koszty transportu. – Rozlew wina pochodzącego z innego kraju jest praktyką powszechnie stosowana, np. Włosi przewożą wino z Sycylii na północ Włoch, niezabutelkowane wino wędruje do wielu krajów Unii Europejskiej czy Japonii. Czasem wino produkowane w jednym kraju jest rozlewane w innym, a sprzedawane w jeszcze innym. Nie ma to wpływu na jakość trunku, za to przekłada się na oszczędności transportowe, a tym samym niższą cenę dla konsumenta docelowego – mówi Elżbieta Pawłowska, Dyrektor Biura PRW.

    Wino, które trafia do Polski z przeróżnych krajów świata jest stabilizowane i rozlewane w nowoczesnych przedsiębiorstwach spełniających najwyższe europejskie normy. Procedury z tym związane uregulowane są na poziomie unijnym i wszystkie kraje UE obowiązują takie same przepisy. – Dzięki temu mamy pewność, że niezależnie od tego czy wino było butelkowane w Polsce, Francji czy we Włoszech jest ono tak samo dobrej jakości – podkreśla Elżbieta Pawłowska. W Polsce prawo unijne dotyczące produkcji i dystrybucji wyrobów winiarskich implementuje ustawa o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich z 2011 r. Krajowe firmy objęte przepisami tej ustawy podawane są stałej i precyzyjnej kontroli ze strony takich jednostek jak: Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Agencja Rynku Rolnego, Państwowa Inspekcja Handlowa czy Państwowa Inspekcja Sanitarna.

    Warto podkreślić, że to właśnie dzięki rozlewaniu win w polskich przedsiębiorstwach i obniżeniu kosztów transportu polskie firmy mogą pozwolić sobie na import najlepszych trunków z całego świata. Dzięki temu do polskiego konsumenta trafiają słynne, nagradzane wina, np. australijskie Cudgee Creek czy kalifornijskie Oak View. – mówi Ewa Pustoszkin Brand&PR Manager firmy TiM S.A.

    Grzegorz Bartol prezes firmy Bartex Sp. z o.o. Sp. K  dodaje  – W Polsce często mamy do czynienia ze stereotypowym myśleniem, że wino rozlewane w Polsce jest gorsze. A właśnie dzięki temu, że możemy rozlewać wino w kraju stać nas na zakup szczepowego, dobrego wina od sprawdzonych, pewnych dostawców i sprzedawać je konsumentom w dobrej relacji cena – jakość.

    Dzięki zredukowaniu kosztów transportu, wino staje się bardziej dostępne dla szerokiego grona konsumentów, którzy mogą delektować się trunkiem najlepszej jakości w niewygórowanej cenie. Dlatego świadomie wybierając wina rozlewane w Polsce, zapewniamy sobie wyjątkowe doznania smakowe, jednocześnie wspierając rodzimy przemysł.

    ***
    Polska Rada Winiarstwa jest ekspertem i największa organizacją w branży winiarskiej. Zrzesza czołowych producentów, importerów i dystrybutorów win i miodów pitnych oraz innych przedsiębiorców związanych z rynkiem winiarskim w Polsce. PRW działa w ramach Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego.

    W skład PRW wchodzi 12 członków:
    AMBRA S.A., BARTEX Bartol Sp. z o.o. Sp. K.,  Henkell&Co VINPOL Polska  Sp. z o.o., TiM S.A., Jantoń S.A. Sp. K., Bacardi- Martini Polska Sp. z o.o., CASTEL FRERES Sp. z o.o., Warwin  S.A., AWE-BIS  Sp. z o.o., MAZURSKIE MIODY Bogdan Piasecki, „LeMag” Zdzisław L. Wojtkowski, Dom Wina Sp. z o.o.

    Pięć głównych celów PRW:

    1. Reprezentowanie i dbanie o interesy członków wobec władz ustawodawczych, wykonawczych i instytucji kontrolnych oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych.
    2. Umacnianie świadomości tradycji napojów winiarskich w połączeniu z promowaniem nowoczesnych technologii produkcji.
    3. Podnoszenie świadomości i edukacja społeczeństwa na temat kultury odpowiedzialnego spożywania alkoholu i przeciwdziałanie alkoholizmowi.
    4. Wyrażanie opinii i postulowanie zmian w istniejących oraz tworzonych aktach prawnych. Inicjowanie prorozwojowychrozwiązań fiskalnych, celnych, jakościowych i zdrowotnych. Prowadzenie banku informacji na temat aktów prawnych związanych z branżą winiarską.
    5. Podnoszenie jakości wyrobów winiarskich oraz doskonalenie kwalifikacji zawodowych i integracja pracowników branży winiarskiej.

    Więcej informacji znajduje się na: www.prw.sitspoz.pl

    Poprzedni artykułWłoski kaptan już na polskim rynku
    Następny artykułZabezpiecz maszyny rolnicze przed zbiorami