Hałas – wróg zdrowia i sąsiedzkich relacji, którego można wyeliminować działając wspólnie

    Źródło: Husqvarna
    Nadmierny hałas jest zagrożeniem dla zdrowia i życia człowieka. Stał się naszym wiernym towarzyszem również w miejscach naszego odpoczynku m.in. w naszych ogrodach. Najbardziej uciążliwy staje się wiosną i latem, kiedy rozpoczynają się prace pielęgnacyjne zieleni z użyciem głośnych maszyn spalinowych. Generowany hałas rodzi frustracje a nawet sąsiedzkie zatargi. Jednym ze sposobów na jego redukcję w najbliższym otoczeniu i utrzymanie dobrych relacji sąsiedzkich są umowa i kampania społeczna firmy Husqvarna „Umówmy się na ciszę”.

    Dzięki współpracy nasza cywilizacja osiągnęła niejeden sukces. Ludzie od zawsze wspólnie polowali, walczyli, budowali i tworzyli. Działając razem można osiągnąć wspólne cele. To dzięki umowie społecznej powstały zakazy palenia w przestrzeni publicznej, strefy ciszy w pociągach, czy nawet cisza nocna. Teraz przyszedł czas na walkę z hałasem.

    Wspólne działania – lepsze efekty

    Dynamiczny rozwój technologii ułatwia życie i pozwala na rozwiązywanie problemów o wiele szybciej niż było to możliwe dotychczas. Dzięki nowinkom technologicznym udało się ograniczyć emisję dwutlenku węgla, czy pozyskiwać energię odnawialną. Nadal jednak nie wyeliminowaliśmy z naszego otoczenia hałasu, który jest przyczyną zachorowań ponad 100 milionów Europejczyków rocznie. Nasz dom i przestrzeń wokół niego to nasza oaza spokoju, miejsce odpoczynku od zgiełku dnia codziennego. Wracając po pracy czy w weekend oczekujemy w najbliższym otoczeniu ciszy i spokoju zamiast słuchania odgłosów hałaśliwej kosiarki spalinowej własnej lub naszego sąsiada. Większość z nas zabiera się za koszenie trawnika późnym popołudniem lub w weekend, podczas gdy nasi bliscy czy sąsiedzi chcieliby w tym czasie delektować się niczym nie zmąconą ciszą. Rozpoczęcie prac pielęgnacyjnych w ogrodach to też często otwarcie nowego sezonu sąsiedzkich batalii o nadmierny hałas. Ten rodzaj hałasu możemy jednak skutecznie zredukować lub wyeliminować, gdyż jest on wynikiem naszych zachowań, przyzwyczajeń i tylko od nas zależy jego emisja.

    O negatywnym działaniu hałasu na organizm ludzki możemy mówić nie tylko w aspekcie hałasu w miejscu pracy, ale też hałasu rekreacyjnego czy środowiskowego. W ostatnich latach obserwuje się wyraźny wzrost trwałych uszkodzeń słuchu u młodych ludzi, którzy nigdy nie pracowali w hałasie. Hałas rekreacyjny z pewnością stanowi duże zagrożenie dla narządu słuchu. Szczególnie szkodliwe jest słuchanie głośnej muzyki w słuchawkach, koncerty rockowe na otwartej przestrzeni, dyskoteki, uprawianie niektórych sportów jak np. strzelectwo czy sporty motocyklowe. Ryzyko uszkodzenia słuchu mają nawet niektóre zabawki dziecięce np. trąbki, pistolety, gwizdki itp. Hałas środowiskowy jest również powszechnym zjawiskiem, szczególnie dotyczy mieszkańców większych miast. Jego głównym źródłem jest ruch uliczny w dużych miastach (samochody, tramwaje, samoloty), urządzenia stosowane na budowach i przy pielęgnacji terenów zielonych oraz tzw. głośne sąsiedztwo. Hałas środowiskowy zwykle jest bardzo uciążliwy, a długotrwałe jego działanie na organizm ludzki może mieć często nieodwracalne skutki. Oprócz negatywnego działania na narząd słuchu, powoduje on wiele pozasłuchowych efektów. Doprowadza do przewlekłych stresów, reakcji nerwicowych czy nawet różnorakich zaburzeń o charakterze psycho-somatycznymmówi dr n. med. Grażyna Bartnik, otolaryngolog, specjalista audiolog i foniatra.

    Firma Husqvarna walczy z zanieczyszczeniem hałasem. Zainagurowana w kwietniu br. kampania społeczna CICHE SĄSIEDZTWO i jej hasło przewodnie: „Umówmy się na ciszę” ma zachęcić właścicieli przydomowych ogrodów i firmy odpowiedzialne za profesjonalną pielęgnację terenów zieleni do używania maszyn akumulatorowych zasilanych „zieloną energią”. Urządzenia te są proste w obsłudze, nie emitują szkodliwych spalin, a dzięki cichej pracy można nimi pracować o dowolnej porze, nie zakłócając spokoju rodzinie, sąsiadom, mieszkańcom osiedli mieszkaniowych.

    Umówmy się więc na ciszę w naszym najbliższym otoczeniu i miejmy realny wpływ na to w jakim otoczeniu żyjemy, pracujemy i odpoczywamy. Unikniemy wówczas nie tylko sąsiedzkich konfliktów z powodu generowania nadmiernego hałasu, ale przede wszystkim będzie nam się żyło zdrowiej i lepiej. Wybierajmy zrównoważone ogrodnictwo z zastosowaniem cichych, wygodnych i niezawodnych maszyn akumulatorowychmówi Marcin Andrzejczyk, Regionalny Manager Marketingu na Europę Wschodnią Husqvarna.

    Źródło: Husqvarna

    Naturalne dźwięki

    Jednak hałas hałasowi nierówny. Natura każdego dnia serwuje nam sporą dawkę hałasu, który jest zupełnie inny dla naszych uszu i inaczej na nas oddziałuje. – Krajobraz akustyczny tzw. soundscape to zbiór wszystkich dźwięków, które słyszymy w danym czasie i miejscu. Ma on wiele wspólnego z krajobrazem, który widzimy w tym miejscu. Inny krajobraz akustyczny napotkamy na rogu śródmiejskiej zatłoczonej ulicy, inny w gęstym lesie lub na wsi. Jeszcze inne dźwięki usłyszymy w nocy, a inne za dnia. Artyści i naukowcy związani z ruchem akustycznej ekologii badają różne krajobrazy akustyczne oraz stopień ich zanieczyszczenia, czyli braku równowagi między poszczególnymi dźwiękami. Proces poznawania krajobrazu akustycznego zaczyna się od słuchania. Aby umówić się na ciszę trzeba nauczyć się słuchać. Następnym krokiem jest rozumienie i zmiana nawyków, aby móc umówić się na to, które dźwięki chcemy słyszeć, a które zaś są szkodliwe i chcemy je ograniczać lub wyeliminować z naszego wspólnego krajobrazu akustycznego – mówi Krzysztof Topolski, artysta dźwiękowy.

    Źródło: Husqvarna

    Kampania społeczna CICHE SĄSIEDZTWO pn.: „Umówmy się na ciszę” – kampania społeczna firmy Husqvarna, mająca na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa, instytucji, firm i osób na problem hałasu w najbliższym otoczeniu oraz w przestrzeni publicznej, jego negatywnych skutków na zdrowie i życie człowieka. Celem kampanii jest również zachęcenie włodarzy miast, instytucji, firm zarządzających profesjonalną pielęgnacją zieleni i właścicieli przydomowych ogrodów do używania maszyn akumulatorowych. Aby niwelować skutki nadmiernego zanieczyszczenia hałasem, by żyło nam się wszystkim lepiej musimy zmieniać to, na co każdy z nas, indywidualnie ma wpływ i może zmienić w swoim najbliższym otoczeniu czy miejscu pracy. Hasło przewodnie kampanii społecznej Ciche Sąsiedztwo „Umówmy się na ciszę” to niepisana umowa społeczna, zachęcająca do używania podczas prac pielęgnacyjnych zieleni w przestrzeni publicznej jak i w przydomowych ogrodach maszyn akumulatorowych, z akumulatorem, który może być dzielony pomiędzy wszystkimi maszynami Husqvarna. W ramach kampanii Ciche Sąsiedztwo w 2019 r. będzie również kontynuowany ubiegłoroczny, pionierski program testerski kosiarek automatycznych Husqvarna Automower®.
    Więcej informacji o kampanii społecznej CICHE SĄSIEDZTWO i o realizowanych działaniach na www.cichesasiedztwo.pl

    Komunikat prasowy Husqvarna

    Poprzedni artykułNarzędzia ogrodowe do pracy na wysokościach
    Następny artykułRolnictwo to pasja i biznes. Jak zaoszczędzić, inwestując w nowe maszyny?