Stop brawurze w magazynach

    Nadmierna prędkość, kierowanie pojazdem pomimo zmęczenia i  spadku koncentracji - to grzechy nie tylko kierowców, ale także operatorów wózków widłowych. Tak zwany czynnik ludzki jest jedną z głównych przyczyn wypadków w magazynach.

    Państwowa Inspekcja Pracy w 2011r. zanotowała 141 wypadków przy pracy w miejscu magazynowania, w wyniku których poszkodowanych zostało 158 osób. Większość niebezpiecznych zdarzeń spowodowanych jest niewłaściwą organizacją pracy oraz błędem człowieka. Brak odpowiednich kwalifikacji pozwalających identyfikować zagrożenia, lekkomyślność, brawura, nieuwaga czy zmęczenie operatorów wózków widłowych może nieść za sobą poważne konsekwencje. To od prawidłowej organizacji i nadzoru pracy, a także od doświadczenia i kompetencji operatorów zależy poziom bezpieczeństwa w magazynie.

    Najczęstsze błędy
    Przykładów lekkomyślnych zachowań operatorów można wymieniać wiele. Począwszy od nie dozwolonego podnoszenia na widłach innych pracowników,  poprzez pozostawianie czynnego wózka bez nadzoru, na brawurowej jeździe skończywszy. Do powszechnych praktyk należy przekraczanie obowiązujących ograniczeń prędkości i nadmierny pośpiech podczas manewrowania ładunkiem. Niewłaściwe odstawienie towaru na regał kończy się w najlepszym wypadku jego uszkodzeniem, w najgorszym – upadkiem z wysokości i przygnieceniem człowieka. Konsekwencje błędów popełnianych przez operatorów ponoszą wszyscy: sam operator, osoby postronne oraz  przedsiębiorstwo. Dlatego tak istotne jest prowadzenie cyklicznych szkoleń z zakresu BHP z uwzględnieniem zasad przestrzegania przepisów dotyczących eksploatacji wózków widłowych.

    Świadomość niebezpieczeństwa
    Podstawowym obowiązkiem operatorów jest prawidłowa identyfikacja zagrożeń oraz dostosowanie do nich sposobu jazdy. Dlatego tak istotną rolę odgrywa udostępnienie pracownikowi wiedzy w zakresie ciężaru i rodzaju transportowanych ładunków oraz stanu technicznego nawierzchni dróg przejazdu wózka. Posiadając informacje dotyczące maksymalnego udźwigu wózka i ciężaru ładunku, operator nie może podjąć decyzji o transporcie towaru cięższego, niż pozwalają na to możliwości sprzętu. Pracownik musi mieć świadomość, że to od jego oceny sytuacji uzależnione jest tempo pracy. Prędkość pojazdu należy dostosować do warunków – zwłaszcza jeśli powierzchnia jest śliska lub mokra. Szczególną ostrożność należy zachować podczas pokonywania zakrętów, przede wszystkim w miejscach ograniczonej widoczności. Dopuszczalne w takiej sytuacji jest stosowanie sygnałów dźwiękowych. – Operując wózkiem widłowym najważniejsza jest płynność jazdy i precyzja wykonywanych manewrów. Pobierając towar, należy zwolnić i ustawić wózek prostopadle do palety. Wsuwanie wideł pod niewłaściwym kątem może uszkodzić paletę lub znajdujący się na niej ładunek – mówi Janusz Cieślak z firmy STILL Polska. Zabronione jest także poruszanie się z podniesionym masztem. Widły podczas jazdy powinny znajdować się tuż nad podłożem. Jeżeli  ładunek ogranicza widoczność należy go przewozić poruszając się w kierunku przeciwnym. Ładunki o nietypowych gabarytach można transportować jedynie z użyciem przystosowanego oprzyrządowania. Jednak bezpieczeństwo w magazynie zależy nie tylko od samych operatorów, ale także innych osób. Przebywanie w pobliżu wózka widłowego w trakcie pracy, a zwłaszcza przechodzenie lub stanie pod uniesionymi widłami jest niedopuszczalne. Szczególnie ważne jest , aby wszyscy zatrudnieni byli świadomi istniejących zagrożeń.

    Organizacja pracy na cenzurowanym
    Należy mieć świadomość, że winę za pośpiech i brawurę mogą ponosić nie tylko operatorzy, ale także kadra zarządzająca. Dążąc do zwiększenia wydajności, narzuca się pracownikom  osiąganie wyników w zbyt krótkim czasie. Konsekwencją  tego jest brak wystarczającej koncentracji podczas wykonywanych zadań co może prowadzić do wypadku. Potrącenie człowieka lub kolizja z innym urządzeniem może zakończyć się poważnymi obrażeniami, a nawet śmiercią. Również uszkodzenie mienia może wiązać się z poważnymi zagrożeniami. Zderzenie z regałem, a nawet niewłaściwe pobieranie z niego palet prowadzą do trwałych odkształceń, co w rezultacie może doprowadzić do osłabienia konstrukcji regału i jego zawalenia. To może być tragiczne w skutkach nie tylko dla infrastruktury i składowanego towaru przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim dla ludzi.

    Poprzedni artykułPrzejmij kontrolę nad deszczówką
    Następny artykułMoc sprężonego powietrza w jeszcze bardziej zawrotnej cenie