Trendy w sprzedaży warzyw

Tegoroczna, dwudziesta edycja targów Fruit Logistica w Berlinie, odbywająca się w 26 halach o łącznej powierzchni 112 tys. mkw, zgromadziła ponad 2 tys. firm z branży owocowo-warzywnej z ponad 80 krajów, w tym ponad 800 przedsiębiorstw z sektora warzywniczego. Wystawa była dobrą okazją do podpatrzenia aktualnych trendów w sprzedaży warzyw oraz tego, w jaki sposób producenci i handlowcy z różnych krajów eksponują swoje produkty.

Dużą część wystawców stanowili producenci i eksporterzy świeżych warzyw. Swoje produkty prezentowali oni na stoiskach grup producentów i stowarzyszeń handlowych, często w ekspozycjach narodowych, w których dodatkowo promowano produkcję ogrodniczą danego kraju czy regionu (np. rozdawano foldery zawierające informacje o produkcji ogrodniczej, a także o przepisach regionalnej kuchni czy atrakcjach turystycznych). Ponadto można było zapoznać się z produktami przedsiębiorstw oferujących wyposażenie i technologie logistyczne, m.in. maszyny do sortowania i pakowania warzyw. Istotnym aspektem tej wystawy były rozwiązania dotyczące ekspozycji warzyw w punktach sprzedaży handlu detalicznego. Wystawcy prezentowali również sprzęt związany zmagazynowaniem, transportem i przeładunkiem oraz usługi np. spedycji towarów. Wśród targowych ekspozycji można było znaleźć wiele rozwiązań dotyczących komputerowego zarządzania np. usługami firm transportowych. Spośród wydarzeń towarzyszących imprezie, a dotyczącychm.in. warzyw, największą popularnością cieszyły się konferencje na temat wprowadzania innowacyjnych produktów oraz promocji produktów regionalnych na międzynarodowym rynku. Tradycyjnie odbyło się także forum świeżych produktów rolnych.

Moda na mini
W ofercie wielu wystawców z sektora warzywniczego, a zwłaszcza na stoiskach dużych firm hodowlano-nasiennych (m.in. Syngenta, Seminis, Enza Zaden), prezentowano warzywa w wersji „mini”. Do takich produktów można zaliczyć np. słodką, beznasienną minipaprykę Angello™ wyhodowaną w firmie Syngenta, która zdobyła tytuł targowej innowacji roku, czy miniogórki prezentowane przez przedsiębiorstwo Rijk Zwaan. W targowej ofercie można też było znaleźć warzywa kapustne w wersji „mini” (kalafiory, brokuły, kapustę głowiastą). Interesująco prezentowały się także miniaturowe warzywa na stoiskach afrykańskich producentów i eksporterów.
Można było także zaobserwować tendencję do pakowania świeżych warzyw w opakowania jednostkowe, w małych porcjach, które są oferowane jako zdrowa, gotowa do spożycia przekąska. W ten sposób zapakowane były m.in. miniaturowe – ogórki, papryka, marchew, a także pomidory koktajlowe. Ciekawym pomysłem, zaprezentowanym przez holenderską grupę producentów marchwi była przekąska z tego warzywa w postaci obranej marchwi, pociętej w słupki, plastry czy o kulistym kształcie. Uwagę zwiedzających zwracały również estetycznie zapakowane szparagi, które można było znaleźć w ofercie wielu przedsiębiorstw hiszpańskich, a także cykoria zapakowana w torebki foliowe, oferowana w porcjach po 500 g i 1 kg, prezentowana przez stowarzyszenie producentów z północnej Francji.

Takie miniogórki powinny smakować nie tylko dzieciom.

 
[NEW_PAGE]Hasło lub znak handlowy
Holenderska firma hodowlano-nasienna Nunhems prezentowała serię produktów pod hasłem: „Sukces smakuje lepiej razem” („Success tastes better together”). Na stoisku przedsiębiorstwa Rijk Zwaan promowanom.in. przekąskę z ogórków pod marką MyCubies (miniogórki oferowane w plastikowych pojemnikach różnego kształtu i promowane jako naturalne „snaki”) czy sałaty Salanova®. Produkty pod własną marką oferowało wiele organizacji producenckich. Było wśród nich wiele znanych, dużych zrzeszeń współtworzonych przez producentów i handlowców, których logo ma ugruntowaną pozycję na rynku i kojarzy się konsumentom z produktem o wysokiej, powtarzalnej jakości, jak chociażby belgijska organizacja Flandria czy holenderska The Greenery.

Inny segment stanowiły warzywa w opakowaniach jednostkowych dedykowane dzieciom. Ten trend obserwowany jest od kilku lat i popyt na tego typu produkty się zwiększa, a rynek najmłodszego konsumenta wyraźnie się rozwija. Wiele firm wprowadza nowe pomysły na przekąski, aby przyciągnąć uwagę dzieci i młodzieży oraz zachęcić młodych odbiorców do spożywania warzyw i owoców. Prawdopodobnie jest to związane ze wzrastającą świadomością konsumentów dotyczącą zdrowego odżywiania; ma także na celu – podobnie jak różnego typu kampanie reklamowe i promocyjne m.in. te współfinansowane prze UE – zwrócenie uwagi na narastający problem otyłości u dzieci i młodzieży. Najmłodszych konsumentów do sięgnięcia po zdrową przekąskę zachęcają barwne opakowania z animowanymi postaciami lub wizerunkiem uśmiechniętej dziecięcej twarzy. Ofertą skierowaną dla młodzieży mogą być natomiast np. warzywa w eleganckim opakowaniu w kształcie serca – doskonała propozycja na prezent walentynkowy. Do spożywania warzyw zachęcają także plakaty i hasła reklamowe. Oprócz atrakcyjnego dla dzieci opakowania, oferowane warzywa muszą być smaczne, tak aby młody konsument chciał po nie sięgać wielokrotnie.

Już od kilku lat można także obserwować na targach liczną obecność firm oferujących produkty z upraw ekologicznych. Ich pochodzenie musi być oczywiście odpowiednio udokumentowane. Zazwyczaj potwierdzone jest certyfikatami nadawanymi przez narodowe służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo zdrowotne oferowanych produktów. Znaki poświadczające, że produkt pochodzi z produkcji ekologicznej są umieszczane w widocznym miejscu na opakowaniach warzyw. Wiele krajów ma własne logo, które jest już znane na rynku międzynarodowym (np. logo niemieckiego systemu certyfikacji w kształcie sześciokąta). Warzywa mogą być także oznaczane unijnym znakiem produkcji ekologicznej. Wśród wielu produktów ekologicznych można było znaleźćm.in. ekoziemniaki przeznaczone na sprzedaż do sieci Carrefour w Rosji. Uwagę przyciągały także atrakcyjnie zaprojektowane stoiska producentów ekologicznych warzyw, na których prezentowano wiele ciekawych produktów.
 
Wygodne opakowania
Do europejskich kampanii promujących spożycie warzyw i owoców (prowadzonych m.in. pod hasłami „Owoce i warzywa 5 razy dziennie” czy „Owoce w szkole”) dołączyła akcja zorganizowana w Niemczech, zachęcająca do spożywania tych produktów w miejscu pracy. Jest ona skierowana zarówno do pracowników (ma ich zachęcić do wzbogacenia diety w owoce i warzywa, zwiększenia spożycia tych produktów owoców i warzyw, dbałości o zdrowie), jak i pracodawców, a jej celem jest zmotywowanie właścicieli firm do oferowania zatrudnionym pracownikom świeżych owoców i warzyw jako przekąskę, którą mogą spożyć w ciągu dnia w pracy. Na potrzeby kampanii utworzono portal internetowy (www.frucht-arbeitsplatz.de), za pośrednictwem którego zainteresowani dostawcy świeżych produktów ogrodniczych mają możliwość kontaktu z firmami, które chcą wziąć udział w tej akcji.

Zarówno w głównych halach, jak i w części targów, gdzie odbywała się wystawa Freshconex, skupiająca wystawców z sektora tzw. wygodnej żywności, przygotowanej do bezpośredniego spożycia – warzywa, mieszanki warzywne i sałatki, prezentowano w rozmaitych opakowaniach jednostkowych – w torebkach foliowych, na tackach, w plastikowych pudełkach różnego kształtu oraz w estetycznych opakowaniach kartonowych, często z dodatkowym zabezpieczeniem warzyw folią, w celu zapobiegania utraty ich świeżości i zabezpieczenia przed uszkodzeniami np. w czasie transportu. Również pojedyncze owoce oferowano z etykietą (np. pomidory gronowe) lub naklejką. Efektownie prezentowały się opakowania jednostkowe dla pomidorów – gronowych, koktajlowych. Często te ostatnie były oferowane w mieszankach owoców o różnej barwie. Niektóre firmy prezentowały serie produktów, np. pomidory różnego typu w opakowaniach o tym samym wzorze. Pomidory oferowane przez organizację Flandria prezentowano m.in. z umieszczoną na opakowaniu informacją, że produkty pochodzą z tegorocznych zbiorów. Wystawcy pokazali także wiele ciekawych czy nowych wzorów opakowań dla warzyw korzeniowych, porów czy cebuli.

Tomasz Kodłubański
Zdjęcia: T.Kodłubański, firmowe

Related Posts

None found

Poprzedni artykułPoniedziałkowy świt przyniesie przymrozek
Następny artykułRosja ma tańszych dostawców

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.