Klasyka rolnictwa: Dominator był niezrównany

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Claas dominator
Nazwa „Lexion” kojarzy się z wydajnymi kombajnami i niemiecką firmą maszynową Claas.

Chociaż nazwa Lexion istnieje już od prawie 28 lat, to kombajn Claas, który przygotował grunt pod Lexion przez 32 lata, nosił odpowiednią nazwę – Dominator.

Dominator został po raz pierwszy wydany przez Claas w 1971 roku jako odpowiedź firmy na potrzebę wyższej wydajności kombajnów zbożowych.

W rzeczywistości wyższa wydajność była zapewniona przez pięciowózkowy Dominator 80 i sześciowózkowy Dominator 100.

W ciągu lat Claas kontynuował rozwój gamy kombajnów. Co ciekawe, cechą Dominatora przez cały okres produkcji był umiejscowiony za platformą/kabiną silnik, zbiornik na zboże znajdował się z tyłu. Teoria ta zakładała bardziej bezpośredni napęd na główny bęben do młócenia, przy mniejszych stratach mocy poprzez linie napędowe. Była to również pierwsza seria kombajnów Claas produkowana na konwencjonalnej linii montażowej.

Przesuwając się do roku 1993 i ostatniej aktualizacji kombajnów Dominator, teraz ozdobionych napisem „Mega” poniżej kabiny, na bocznych panelach i rurze.

Do serii należały kombajny pięciowózkowe 202, 203 i 204, podczas gdy sześciowózkowe kombajny składały się z modeli 208 i 218.

Nowością w tych kombajnach „Mega” był nowy system młócenia „APS”, który składał się z bębna przyspieszającego i sita przed głównym bębnem do młócenia.

Według Claas, 90% separacji ziarna miało być osiągnięte przed chodakami słomy, co skutkowało 30% wzrostem wydajności.

Poprawiło to wydajność jednostki młócenia i przepływ zbiorów przez kombajn, zmniejszając obciążenie chodaków słomy. Ponadto, Claas Dominator mógł być wyposażony w autocontour, który automatycznie dostosowywał głowicę do kształtu terenu, podczas gdy funkcja ustawienia wstępnego automatycznie przywracała głowicę do wysokości określonej przez operatora przy opuszczaniu.

Sześciowózkowy Dominator Mega 208 jest napędzany przez sześciocylindrowy prosty silnik Mercedesa o mocy 235 KM.

Napęd hydrostatyczny jest standardem przez trzybiegową skrzynię biegów. Kombajn ma pojemność zbiornika na zboże wynoszącą 8000 litrów, zdolnego do wyładowania w mniej niż półtorej minuty.

Podobnie jak w przypadku Claas Jaguar żniwiarki do kiszonki, wszystko nowa kabina Vista zapewniała doskonałą widoczność wraz z kontrolami za pomocą palców, a funkcje autocontour i ustawienie wstępnego wysokości przekroju tnącego na dźwigni sterującej.

Wraz z nadejściem nowoczesnych kombajnów Lexion w 1995 roku, nazwa Dominatora została ostatecznie porzucona na rzecz „Mega”, a kombajny kontynuowały produkcję do 2003 roku, zastąpione przez model Tucano. Claas Dominator jest zdycydowanie legendarnym kombajnem!

Artykuł sponsorowany

Related Posts

None found

Poprzedni artykułKomunikat sadowniczy PROCAM 06 z 24.04.2024

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.