Strona główna Tagi Zdrowe odżywianie

zdrowe odżywianie

Jedzenie na dobre myślenie

Mózg to centrum dowodzenia, który stale odbiera i przesyła niezliczone ilości informacji do całego organizmu. Zużywa przy tym aż 20-25 proc. energii dostarczanej z pożywieniem a jego głównym pokarmem jest glukoza. Nie oznacza to jednak, że spożywanie cukru w czystej postaci sprzyja jego pracy. Paliwo dla mózgu musi być najwyższej jakości. Zatem, co jeść by usprawnić pracę tego organu i tym samym zapewnić sobie maksymalną koncentrację niezbędną dla efektywnego uczenia się? O tym już na samym początku sezonu na polskie superowoce.

„Moc Polskich Warzyw” – rusza kampania promocyjna

Grupy producentów polskich warzyw łączą siły i rozpoczynają ogólnopolską kampanię promującą spożycie lokalnych warzyw, uprawianych w Polsce. Kluczowym celem kampanii „Moc Polskich Warzyw” jest edukacja konsumentów na temat różnorodności polskich warzyw, ich właściwości zdrowotnych i odżywczych oraz roli w codziennej diecie. Kampania jest organizowana dzięki wsparciu ze środków finansowych Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Warzywa i owoce w regulowaniu ciśnienia krwi

Jak wynika z badań Światowej Organizacji Zdrowia, już co trzeci Polak choruje na nadciśnienie tętnicze. To ponad 10 milionów osób. Połowa z nich nawet nie zdaje sobie z tego sprawy i bagatelizuje objawy. Dlaczego wykrycie i leczenie tej choroby jest tak ważne? Ponieważ nieleczone nadciśnienie, w połączeniu z wysokim cholesterolem, cukrzycą lub otyłością zagraża naszemu życiu, istotnie zwiększając ryzyko zawału serca, udaru mózgu i niewydolności nerek.

Konsumpcja warzyw i owoców w sierpniu

Dietetycy zalecają obecnie, aby warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę, tego co zjadamy. Jedynie 18% Polaków spełniło ten warunek w sierpniu. To o 4 pkt. proc. więcej niż w lipcu. Najchętniej jedliśmy jabłka, ziemniaki, pomidory i ogórki.

Odporność warto budować latem

Odporność najszybciej kojarzy się z momentami kiedy jej nie mamy, z jesienią, zimą, wczesną wiosną. Lato jest dobrym momentem na zadbanie o prawidłowe odżywienie. Przemawiają za tym trzy rzeczy. Dostępność świeżych produktów jest latem największa, co sprzyja uzupełnianiu potencjalnych niedoborów. Silne skojarzenia budowania odporności z witaminą C oraz postrzeganie jako jej źródeł sezonowych owoców i warzyw. Fakt, że budowanie odporności jest procesem trwającym nawet kilka tygodni. Chcąc być odpornym jesienią, po prostu trzeba zacząć lepiej się odżywiać już latem.

Fit ziemniaki dla aktywnych

Według Instytutu Żywności i Żywienia codzienna aktywność fizyczna (przynajmniej 30-45 minut dziennie) jest niezwykle ważna dla utrzymania dobrego zdrowia. W połączeniu z odpowiednio zbilansowanym żywieniem pozwala zapobiec rozwojowi zarówno nadwagi, jak i otyłości, a także znacząco przyczynić się do poprawy samopoczucia.

Sojusz AIAM5 w Warszawie. W centrum uwagi owoce, warzywa i soki

W Warszawie 19 września rozpoczął się XIII Międzynarodowy Kongres Promocji Owoców i Warzyw organizowany przez AIAM5 oraz Krajową Unię Producentów Soków. To dwudniowe wydarzenie organizowane jest co roku w innym miejscu na świecie, tym razem odbywa się w Polsce, gdzie eksperci z 30 państw omawiają tematy związane z m.in. spożyciem oraz wartością odżywczą warzyw i owoców, a także światowe trendy w konsumpcji warzyw i owoców.

Innowacje w sektorze owoców i warzyw. Polityka prozdrowotna

W pierwszym dniu XIII Międzynarodowego Kongresu Promocji Owoców i Warzyw zorganizowanego przez AIAM5 i KUPS wystąpił m.in. Marian Borek, reprezentujący Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi,  który mówił na temat polityki Polski w zakresie rynku owoców i warzyw. Wspomniał o problemach tej branży, w tym wymienił niski poziom współpracy gospodarstw, mały udział organizacji producentów w obrocie, w szczególności warzywami gruntowymi. 
 

Chipsy z warzyw czy ziemniaków – różnią się?

Traktowanie chipsów z warzyw jako zdrowej alternatywy dla tych ziemniaczanych nie jest zasadne. Większość uważanych za zdrowe warzywnych przekąsek zawiera tyle samo niepożądanych składników, co chipsy ziemniaczane – twierdzi niemiecki minister ds. obszarów wiejskich i ochrony konsumentów Peter Hauk.

Truskawki utrzymują mózg w dobrej formie

Związek przeciwutleniający zawarty w truskawkach – fisetyna – zapobiega spadkowi sprawności poznawczej i nasileniu procesów zapalnych w podeszłym wieku – wynika z badania opublikowanego w „Journals of Gerontology Series A”.