Maj i czerwice to miesiące, w których w naszym kraju zbiera się szparagi. Warzywo to zyskuje coraz więcej popularności i utrzymuje od lat stosunkowo dobrą opłacalność produkcji. Jak kształtuje się produkcja tego warzywa w Polsce i na świecie oraz jakie smaczne dania można z niego przyrządzać zaprezentowano 8 maja w Poznaniu w hotelu Rzymskim, podczas Szparagowej Konferencji Prasowej.
Organizatorem konferencji był Polski Związek Producentów Szparaga przy współudziale Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Wydarzenie to skierowane było głównie do dziennikarzy, w celu popularyzacji szparaga i pokazania możliwości przygotowania ciekawych potraw.
Prof. dr hab. Mikołaj Knaflewski przygotował kilka informacji dotyczących produkcji szparaga na świecie. Podkreślił, że największa produkcja jest w Chinach, Peru oraz Meksyku. Natomiast największym importerem tego warzywa są USA i Japonia. Produkcja szparagów w Polsce wzrasta z ok. 1000 ton w 1985 r. do ponad 6000 ton w 2016 r. Profesor zwrócił też uwagę na różnice pod względem klimatycznym podając jako przykład Chiny, gdzie szparagi można zbierać przez ponad 250 dni w roku, podczas, gdy w Polsce jedynie ok. 60 dni. Niezależnie od wielkości produkcji prelegent wskazał, że najważniejsze w udanej produkcji jest dostarczenie na rynek jak najświeższych wypustek i tak zorganizowanie miejsca ich sprzedaży, żeby nie były one narażone na wysychanie. Dał przykłady mniejszych sklepów, w których szparagi eksponowane są w kuwetach wypełnionych wodą i dzięki temu zachowają dobrą jakość. Niestety ciągle jeszcze w handlu można zobaczyć szparagi zapakowane na tacce owinięte folią, gdzie wypustki są zdrewniałe, praktycznie nienadające się do spożycia. Profesor przekonywał, że takie produkty nie powinny się znaleźć na półce sklepowej, ponieważ zniechęcają klientów do tego smacznego i zdrowego warzywa.
Prof. dr hab. Mikołaj Knaflewski z UP w Poznaniu
Podczas konferencji prasowej w Poznaniu prof. dr hab. M. Knaflewski zwrócił też uwagę, że w niektórych źródłach pojawiają się informacje dotyczące m.in. szparagów mogące wprowadzać konsumentów w błąd. Jedną z nich w ostatnim czasie była taka, że zawarta w szparagu aspargina sprzyja namnażaniu komórek nowotworowych. Profesor podkreślił, że każdy aminokwas będzie wykazywał takie działanie, ale warto wiedzieć, że na liście produktów spożywczych jest wiele takich, które mają znacznie wyższą zawartość asparginy niż szparag, są to m.in.: żelatyna, proszek jajeczny, mięso, nabiał, ryby czy nawet nać pietruszki. Na zaprezentowanej liście szparagi znajdowały się dopiero na 35. pozycji.
Miłym akcentem podczas konferencji było wręczenie statuetki – „Srebrne szparagi” dla Krzysztofa Garbowskiego, wicemarszałka województwa wielkopolskiego.
Ciekawym wydarzeniem podczas konferencji była propozycja utworzenia pierwszego w Polsce i 5 na świecie muzeum szparaga w Nowym Tomyślu. Prof. dr hab. M. Knaflewski przygotował specjalny list intencyjny w sprawie utworzenia muzeum szparaga, który został uroczyście podpisany m.in. przez prezesa Polskiego Związku Producentów Szparaga – Mariana Jakobsze oraz dyrektora Narodowego Muzeum Rolnictwa w Szreniawie dr Jana Maćkowiaka i kierownika Muzeum Wikliniarstwa w Nowym Tomyślu – Andrzeja Chwalińskiego. Prof. dr hab. M. Knaflewski uzasadniał, że Polska ma bogate tradycje uprawy szparaga i warto zachować informacje i narzędzia jakie jeszcze w gospodarstwach są przechowywane. Ponadto zaznaczył, że w Uniwersytecie Przyrodniczym znajduje się bank genów szparaga i zalicza się go do największych w Europie. Mimo tego dorobku ważna jest promocja szparagów i popularyzacja tego smacznego warzywa, które ma olbrzymi potencjał plonotwórczy oraz niezliczoną ilość przepisów, wśród których np. zaprezentowano sushi ze szparagami, miód szparagowy, wypustki kiszone, szparagi w szynce dojrzewającej, zupę szparagową itp.
Dorota Gorzelniak, wójt gminy Przemęt, w której organizowane jest szparagowy festyn
Obecna na konferencji wójt gminy Przemęt Dorota Gorzelniak zapraszała na 2. edycję szparagowego święta organizowanego w miejscowości Mochy pod hasłem „Szparagi złoto z ziemi”. Podczas tego wydarzenia trwają dni otwarte w wybranych gospodarstwach, podczas których jest możliwość przyjrzenia się produkcji z bliska. Poza gospodarstwami odbędzie się również konferencja naukowa nt. uprawy szparaga. Ponadto zaplanowany jest też Festiwal Szparagowego Smaku – czyli kulinarne prezentacje i możliwość degustacji potraw ze szparagów przygotowanych przez koła gospodyń wiejskich z gminy Przemęt. Tegoroczna edycja zaplanowana jest na 2 czerwca.
Tekst i zdjęcia Aleksandra Andrzejewska
1 KOMENTARZ
Co roku piszecie to samo, co roku pokazujecie te same fotki z tego samego hotelu i te same potrawy. Naprawdę na tym polega promocja szparaga na naszym rynku? Wygląda na to, że producentom nie zależy na sprzedaży swojej produkcji w Polsce. I nie dziwota, Niemcy uwielbiają, a już niedługo nie będą mieć swoich szparagów – bo nie ma ich kto zbierać. Tam macie rynek, prawda?
Ta strona używa plików Cookie. Klikając "Zgoda", zgadzasz się na wykorzystanie wszystkich plików Cookie. Szczegółowych wyborów możesz dokonać w sekcji ustawienia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_GRECAPTCHA
6 months
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
dt
1 year
This cookie is set by AddThis and is used to share content through email and various social media platforms.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
rc::a
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::b
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::c
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::f
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wpEmojiSettingsSupports
session
WordPress sets this cookie when a user interacts with emojis on a WordPress site. It helps determine if the user's browser can display emojis properly.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-available
session
The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_fbp
3 months
Facebook sets this cookie to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising after visiting the website.
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gid
1 day
Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements by tracking user behaviour across the web, on sites with Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days 1 minute
Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
NID
6 months
Google sets the cookie for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to unwanted mute ads, and to measure the effectiveness of ads.
PREF
8 months
PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
ttwid
1 year
Tiktok sets this cookie to keep track of user authentication and session information.
udmts
1 year
AT Internet places this cookie to track the effectiveness of the website's advertising efforts by collecting information on the conversion rate of the website's ads across multiple websites.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Co roku piszecie to samo, co roku pokazujecie te same fotki z tego samego hotelu i te same potrawy. Naprawdę na tym polega promocja szparaga na naszym rynku? Wygląda na to, że producentom nie zależy na sprzedaży swojej produkcji w Polsce. I nie dziwota, Niemcy uwielbiają, a już niedługo nie będą mieć swoich szparagów – bo nie ma ich kto zbierać. Tam macie rynek, prawda?