GRUPY I ORGANIZACJE PRODUCENTÓW OWOCÓW I WARZYW PO INTEGRACJI POLSKI Z UE (CZ. I). AKTY PRAWNE OBOWI

    Podczas prowadzenia w ostatnich miesiącach w różnych częściach Polski szkoleń z zakresu wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw, a także przy okazji współpracy z wieloma organizującymi się i działającymi grupami, przekonałem się, że istnieje pilna potrzeba przybliżenia prawa dotyczącego tego tematu. Postaram się więc przedstawić, jak należy to prawo wykorzystywać w praktyce. W pierwszym artykule z tego cyklu przedstawiam przede wszystkim wykaz obowiązujących aktów prawnych — wspólnotowych oraz krajowych. Nie jest to zapewne zbyt pasjonująca lektura, ale daje wyobrażenie o liczbie przepisów i zagadnieniach, które regulują, oraz pozwoli zainteresowanym łatwiej odszukać dane rozporządzenie czy ustawę.

    Prawo Unii Europejskiej


    Podstawą jest oczywiście rozporządzenie Rady Wspólnoty Europejskiej (WE) nr 2200/96 z 28.10.1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw. Reguluje ono sprawy funkcjonowania rynku świeżych owoców i warzyw w Unii Europejskiej, przede wszystkim dotyczące:




    • systemu standardów i kontroli jakości świeżych produktów,


    • grup i organizacji producentów owoców oraz warzyw,


    • zasad organizowania i działania porozumień oraz organizacji międzybranżowych,


    • mechanizmów interwencji rynkowej,


    • reguł handlu z krajami trzecimi,


    • kontroli na szczeblu krajowym oraz wspólnotowym.

    Na podstawie powyższego rozporządzenia Rady, Komisja Europejska wydała rozporządzenia wykonawcze dotyczące między innymi grup i organizacji producentów oraz pomocy dla nich. Najważniejsze z tych aktów prawnych to:




    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1961/2001 z 8.10.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do refundacji wywozowych do owoców oraz warzyw;



    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1432/2003 z 11.08.2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady nr 2200/96 odnośnie do warunków uznawania organizacji producentów i wstępnego uznawania grup producentów;



    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1433/2003z 11.08.2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady nr 2200/96 odnośnie do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej;



    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1943/2003 z 03.11.2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla grup producentów, którym udzielono wstępnego uznania;



    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 103/2004 z 21.01.2004 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady 2200/96 w zakresie systemu interwencji i wycofań z rynku w sektorze owoców i warzyw;



    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 686/2004 z 14.04.2004 r. ustanawiające środki przejściowe mające zastosowanie do organizacji producentów świeżych owoców i warzyw ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej;



    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2113/2004 z 10.12.2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1943/2003 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania.

    Rola prawa krajowego


    Prawo UE przekazało wiele kompetencji na poziom państwa członkowskiego. Stąd została przygotowana i przyjęta przez polski parlament ustawa z 19.12.2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. nr 223 z 2003 r., poz. 2221 z późn. zm.), określająca zadania i role jednostek organizacyjnych oraz organów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań, skrótowo nazywana często ustawą „kompetencyjną”.


    Ustawa ta, między innymi, zobowiązuje ministra rolnictwa i rozwoju wsi do wydania rozporządzeń regulujących wiele podstawowych kwestii tyczących organizowania i działania grup oraz organizacji producentów owoców i warzyw, w tym określających:




    • warunki wstępnego uznawania grup producentów oraz organizacji producentów,


    • warunki i wymagania, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do uznania,


    • warunki wypowiedzenia członkostwa w organizacji producentów,


    • warunki przystąpienia osób prawnych i fizycznych niebędących producentami owoców i warzyw do organizacji producentów.

    Powyższy akt prawny został znowelizowany ustawą z 20.04.2004 r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w UE (Dz. U. z 2004 r. nr 96, poz. 959). Właśnie artykuł 104 tej ustawy nowelizuje ustawę
    z 19.12.2003 roku. W połowie stycznia bieżącego roku trwały prace nad kolejną nowelizacją, między innymi, wprowadzającą do naszego prawa tak zwaną drugą formę pomocy dla grup wstępnie uznanych — pomoc na inwestycje objęte planem dochodzenia do uznania.


    Rozporządzenia ministra


    Do końca 2004 roku przygotowano i opublikowano rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi (wszystkie są opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2004 r.) pozwalające wdrożyć przepisy UE w zakresie dotyczącym grup i organizacji producentów:




    • z 27.05.2004 r. w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i warzyw, uznawania organizacji producentów owoców i warzyw oraz warunków i wymagań, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do uznania (Dz. U. nr 132 poz. 1420);



    • z 7.06.2004 r. w sprawie wzoru imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz warunków organizacyjnych, technicznych i kadrowych, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym wojewoda może powierzyć przeprowadzenie kontroli (Dz. U. nr 144, poz. 1521);



    • z 7.06.2004 r. w sprawie warunków przystąpienia osób prawnych i osób fizycznych niebędących producentami owoców i warzyw do organizacji producentów (Dz. U. nr 144, poz. 1522);



    • z 7.06.2004 r. w sprawie wzoru imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz warunków, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzenie kontroli (Dz. U. nr 144, poz. 1523);



    • z 7.06.2004 r. w sprawie wzoru imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz warunków organizacyjnych, technicznych i kadrowych, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym prezes Agencji Rynku Rolnego może powierzyć przeprowadzenie kontroli (Dz. U. nr 144, poz. 1524);



    • z 7.06.2004 r. w sprawie kryteriów kwalifikacji produkcji jako doświadczalnej (Dz. U. nr 144, poz. 1525);



    • z 28.06.2004 r. w sprawie warunków i trybu zwrotu składników majątkowych inwestycji lub jej wartości zrealizowanej w ramach programu operacyjnego (Dz. U. nr 160, poz. 1671);



    • z 1.07.2004 r. w sprawie działań w zakresie technologii bezpiecznych dla środowiska stosowanych w produkcji i zagospodarowaniu odpadów (Dz. U. nr 162, poz. 1708);



    • z 8.07.2004 r. w sprawie warunków wypowiedzenia członkostwa w organizacji producentów (Dz. U. nr 165, poz. 1732);



    • z 13.08.2004 r. w sprawie warunków i trybu zmian programu operacyjnego wprowadzanych w trakcie jego realizacji (Dz. U. nr 184, poz. 1906);



    • z 23.08.2004 r. w sprawie warunków, zgodnie z którymi organizacja producentów może zlecić realizację zadań określonych w przepisach UE (Dz. U. nr 197, poz. 2028);



    • z 30.11.2004 r. w sprawie warunków i terminu przekazywania przez organizacje producentów lub wstępnie uznane grupy producentów należności uzyskanych z tytułu dostawy pomidorów dla przetwórstwa (Dz. U. nr 262, poz. 2614).

    Do kogo z daną sprawą


    Ustawa „kompetencyjna” określa kompetencje organów władzy i instytucji, między innymi w zakresie dotyczącym grup i organizacji producentów.


    Wojewoda właściwy ze względu na siedzibę grupy wydaje decyzje w sprawach:




    • wstępnego uznania grupy producentów owoców i warzyw oraz zatwierdzenia planu dochodzenia do uznania tej grupy za organizację producentów owoców i warzyw;


    • zmian w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania wstępnie uznanej grupy producentów;


    • uznania organizacji producentów i ich zrzeszeń;


    • uznania ponadnarodowych organizacji producentów i ich zrzeszeń;


    • cofnięcia wstępnego uznania grupy producentów, organizacji producentów i ich zrzeszeń lub ponadnarodowych organizacji producentów i ich zrzeszeń.

    Dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, właściwy ze względu na siedzibę wstępnie uznanej grupy producentów, organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów, wydaje decyzje, między innymi w sprawach:




    1.  zatwierdzenia organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów (programu operacyjnego lub jego zmiany oraz corocznie — wysokości funduszu operacyjnego i wysokości pomocy finansowej ze środków pochodzących z UE);


    2. zatwierdzenia częściowego programu operacyjnego zrzeszeniu organizacji producentów;


    3. przyznania wstępnie uznanej grupie producentów pomocy finansowej na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy i prowadzeniem działalności administracyjnej oraz na dofinansowanie kosztów kredytów zaciągniętych na realizację inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania;


    4. przyznania organizacji producentów albo zrzeszeniu organizacji producentów pomocy finansowej na realizację zatwierdzonego programu operacyjnego oraz na dofinansowanie funduszu operacyjnego;


    5. przyznania rekompensaty finansowej z tytułu nieprzeznaczenia owoców i warzyw do sprzedaży;


    6. corocznego rozliczenia środków finansowych, o których mowa w punkcie 4;


    7. przyznania zryczałtowanej kwoty kosztów transportu, pakowania i sortowania owoców lub warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży — w przypadku bezpłatnej dystrybucji;


    8. zwrotu nienależnie wypłaconych środków w ramach pomocy finansowej;


    9. wymierzenia kary pieniężnej lub zastosowania innych sankcji.

    Zadaniem dyrektora oddziału regionalnego ARiMR jest też opiniowanie planu dochodzenia do uznania grupie producentów ubiegającej się o wstępne uznanie — w terminie miesiąca od dnia złożenia tego planu.

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułPOWODY ZAMIERANIA ROŚLIN PRZY AUTOSTRADACH
    Następny artykułŁĄCKIE JABŁKA PRODUKTEM REGIONALNYM?

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.