Patronat nad tym polskim projektem objęli: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Politechnika Warszawska oraz miesięcznik Focus.
Inicjatywa ta jest ukazaniem innego, nowego oblicza tego chemicznego koncernu i zupełnie unikatowa, a jej założeniem jest pomoc w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych dzieci ze szkół podstawowych oraz młodzieży z gimnazjum. Dla starszych gości organizowane tu będą debaty popularno-naukowe. Jest to miejsce przyjazne przyswajaniu wiedzy poprzez doświadczenia. Uczeń po pobycie w BayLabie będzie mógł podobne badania zademonstrować w domu rodzicom – poprzez takie zaciśnięcie więzi i współpracę międzypokoleniową utrwalana będzie zdobyta wiedza.
Podczas pokazów inauguracyjnych, wielu dorosłych, związanych z naukami przyrodniczymi, zaskoczyły m.in. wyniki testów zawartości witaminy C w owocach i warzywach (fot. 2). Przygotowano także firmy, w tym trójwymiarowe, m.in. na temat jak dochodzi do rozwoju chorób u ludzi, oraz w roślinach, ochrony środowiska i inne, niekonwencjonalne pomoce naukowe (fot. 3).
Fot. 2. Doświadczenia nad badaniem zawartości witaminy C w owocach i warzywach
Fot. 3. Pompowany model serca ludzkiego, do którego przedsionków i komór można wejść
Do końca roku prowadzony jest program pilotażowy, a publicznie BayLab zostanie udostępniony grupom młodych „naukowców” wiosną przyszłego roku. Wstęp będzie bezpłatny, przy czym konieczna będzie uprzednia rejestracja. Już teraz nauczyciele mogą próbować zapisywać grupy dzieci do odwiedzenia tego miejsca sprzyjającego poznaniu jak nauka wpływa na poprawę jakości życia.
Katarzyna Kupczak
fot. 1–3 K. Kupczak