Jaki leasing dla rolnika?

W 2015 roku wartość maszyn rolniczych kupionych przy pomocy pożyczki czy leasingu osiągnęła 3,9 mln zł netto, co oznacza wzrost o 7,7% w stosunku do poprzedniego roku. Większość rolników preferuje leasing, nie dzieje się to jednak bez przyczyny.  Oferty leasingowe dla rolników różnią się od tych dla przedsiębiorców, a leasingodawcy i kredytodawcy coraz więcej uwagi poświęcają konstruowaniu produktów spełniających potrzeby rolników.
 
Samochód w gospodarstwie rolnym jest niezbędny do wykonywania codziennej pracy. Większość rolników w Polsce wykorzystuje przynajmniej jeden samochód osobowy lub użytkowy. Aby uniknąć angażowania środków własnych rolnicy coraz częściej poszukują elastycznych form finansowania aut, takich jak leasing.

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej i pojawienia się funduszy strukturalnych, sytuacja ekonomiczna rolników poprawiła się, a gospodarstwa zaczęły się profesjonalizować. W celu dalszego rozwoju i finansowania inwestycji, rolnicy musieli sięgnąć po różne formy finansowania. Zakup sprzętu najczęściej finansowany jest pożyczką oraz leasingiem. W 2015 roku wartość maszyn rolniczych finansowanych w ten sposób osiągnęła 3,9 mln zł netto, co oznacza wzrost o 7,7% w stosunku do poprzedniego roku.  Według danych Konfederacji Lewiatan, aż 71,7 proc. rolników korzystających z leasingu jest przekonanych o tym, że ten sposób finansowania gwarantuje im lepsze warunki niż kredyt bankowy.

– Leasing nie jest już nowością dla właścicieli gospodarstw. Rolnicy sprawdzili ten sposób finansowania kupując maszyny, znają mechanizmy jego działania. Potrzeby rolników rosną jednak z roku na rok, chcą by ich gospodarstwa były nowoczesne i wydajne. W związku z tym coraz częściej poza zakupem maszyn, decydują się także na coraz lepsze samochody, które pomagają im w codziennym funkcjonowaniu – mówi Witold Potocki, Dyrektor ds. Rozwoju Grupy Masterlease.
W związku z rozbudową gospodarstw i rosnącą ilością zadań, rolnicy potrzebują zarówno samochodów osobowych, jak i użytkowych – dostawczych lub terenowych – służących np. do transportu małych części maszyn, nawozu, czy innego zaopatrzenia. Sezonowość dochodów rolników nie pozwala im jednak na jednorazowe zainwestowanie pieniędzy w jedno, a tym bardziej dwa auta. Rozwiązaniem jest właśnie leasing. 
Jak zatem powinna wyglądać oferta dla rolnika?
– Klienci z branży Agro potrzebują przede wszystkim rozwiązania bardzo elastycznego. Opłata wstępna powinna być maksymalnie obniżona i wynosić od 0 do 5%, tak by rolnik mógł uniknąć angażowania środków własnych na starcie. Bardzo ważny jest także stosunkowo długi okres kontraktu, który pozwoli na dogodne rozłożenie opłat ratalnych, które nadszarpną miesięcznego budżetu. Z kolei minimum formalności i krótkie procedury zagwarantują przystępność produktu dedykowanego rolnikom – wyjaśnia  Witold Potocki. 
Umowa leasingowa na 24 miesiące i więcej jest wygodna pod względem finansowym. W tym czasie leasingodawca bierze na siebie kontrolę techniczną w autoryzowanych serwisach oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Leasing, to także korzyści podatkowe – pozwala odliczyć VAT od comiesięcznej raty w przypadku korzystania z leasingu operacyjnego. Co więcej w trwającej perspektywie finansowej UE istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na leasing samochodu. Należy pamiętać, że istotą leasingu jest użytkowanie środka trwałego, bez konieczności jego zakupu na własność. Z kolei po zakończeniu umowy leasingu, auto można wymienić na kolejne na korzystnych warunkach, a używany samochód trafi na tzw. plac poleasingowy firmy.
 
Używany, nie wysłużony
A może od razu zdecydować się na auto używane? – Biorąc pod uwagę przeznaczenie samochodu w gospodarstwie rolnym, klienci z tej branży często decydują się na auta starsze, używane. Szczególnie jeżeli są to samochody użytkowe, służące nie do podróżowania, ale do pracy. Wybierając auto pokontraktowe, klient ma pewność, że jest ono sprawdzone, ponieważ jego stan techniczny i przebieg były cały czas monitorowane. Z tego powodu samochody poleasingowe są pewniejsze od komisowych, a jednocześnie są one tańsze od nowych –  wyjaśnia W. Potocki z Masterlease.
Auta pokontraktowe pochodzą z flot firmowych. Są to różne modele wielu marek, o zróżnicowanym wyposażeniu i przebiegu, co oznacza, że klient ma szeroki wybór, a jednym ze sposobów finansowania takiego auta może być leasing.
Korzystne warunki finansowe i bogaty wybór aut, to nie jedyne atuty przemawiające za ofertą firm leasingowych. W przypadku klientów z segmentu agro istotne znaczenie ma także dostępność i bezpośredni kontakt z handlowcem, który gwarantują firmy z wieloletnim doświadczeniem i rozbudowaną siecią sprzedaży.
za: mat. firmowe
pg 

Related Posts

None found

Poprzedni artykułKondycja sandomierskich Grup Producentów
Następny artykułOgórki w tunelach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.