Pomidor, jakiego oczekujemy

O oczekiwaniach klientów co do  bezpieczeństwa i jakości pomidorów w Polsce, na konferencji „Pomidor i podkładka”, zorganizowanej 8 października w Karpaczu przez firmę Monsanto,  mówił mgr inż. Robert Kuczara, kierownik ds. technologii produktów Tesco.

Sieć Tesco oferuje zarówno pomidory krajowe, jak i pochodzące z Maroka, Hiszpanii, Turcji i innych krajów, w szerokim asortymencie typów owoców (m.in. okrągłe, okrągłe w gronach, podłużne, podłużne w gronach, malinowe, cherry i inne), konfekcjonowanych na wiele sposobów (opakowania standardowe i niestandardowe, luz). Klienci oczekują produktu: bezpiecznego i zdrowego, w atrakcyjnej cenie, zgodnego z przepisami prawa (wolnego od zanieczyszczeń fizycznych, chemicznych, fizjologicznych), spełniającego podstawowe  i szczegółowe normy UE (typ handlowy, odmiana, stopień dojrzałości, wielkość, kolor, konfekcja), parametry jakościowe, odpowiednio opakowanego, o znanym pochodzeniu, wytworzonego zgodnie z poszanowaniem etyki oraz zaopatrzonego w informację o nim. Prelegent podał także zasady, którymi kieruje się sieć Tesco , aby zapewnić bezpieczeństwo produktu, są to m.in.: ● świadomość konieczności zapewnienia bezpieczeństwa produktu przez dostawcę i sprzedawcę, ● działanie zgodne z prawem, ● dobór dostawców, długotrwałe relacje z nimi, ● standardy produkcji pierwotnej (GlobalGap, Nature, PFA, IP), ● standardy pakowania (HACCP, BRC, IFS, TPPS), ● łańcuch chłodniczy, ● kontrola jakości (ciała obce, zanieczyszczenia), ● badania produktów, ● identyfikowalność produktów.  

[NEW_PAGE]Analizując oczekiwania klientów, dotyczące parametrów jakościowych owoców pomidora, specjaliści Tesco zauważyli, że zmieniają się one z biegiem lat – wzrasta na przykład udział pomidorów kupowanych w gronach – w 2007 r. aż 80% klientów preferowało pomidory”klasyczne” (a tylko 20% w gronach), natomiast już w 2011 r. tylko 58% klientów wybierało ten typ handlowy pomidorów. Badania prowadzone przez sieć Tesco wykazały, że: ● klienci preferują pomidory średniej wielkości, o średnicy 67–82 mm (prawie 50% ankietowanych), ● wśród najważniejszych cech kupowanych pomidorów konsumenci wymieniali smak i świeżość, ● najwięcej pomidorów sprzedaje się wiosną i latem, ● konsumenci preferują pomidory krajowe (80% ankietowanych), aż 40% klientów w czasie zakupów zwraca uwagę na pochodzenie pomidorów i aż 51% deklaruje, że polskie pochodzenie owoców jest jedną z ważniejszych cech branych pod uwagę przy ocenie produktu, ● wśród najchętniej kupowanych typów i rodzajów pomidorów klienci wymieniali pomidory okrągłe (74% ankietowanych) oraz malinowe (55% ankietowanych) ● klienci wybierają pomidory z szypułką (prawie 60% ankietowanych), sprzedawane luzem (75% ankietowanych), twarde i czerwone, ● 82% ankietowanych klientów chciałoby kupować pomidory krajowe w zimie, a 62% ankietowanych zapłaciłoby 25% więcej za pomidory krajowe oferowane w sezonie zimowym. R. Kuczera mówił także o oczekiwaniach klientów dotyczących sprzedawanych pomidorów: 51% badanych oczekuje lepszego smaku owoców, 42% ankietowanych – polskich pomidorów dostępnych w sprzedaży w okresie zimowym, 41% – informacji o producentach, 40% – niższych cen, 30% – szerszej oferty, a 14% ankietowanych lepszej dostępności produktu. Oczekiwania klientów w stosunku do rynku pomidorów dotyczą: ● rozwoju uprawy pomidorów malinowych, ● poprawy smaku pomidorów, ●wydłużenia sezonu krajowego.

Related Posts

None found

Poprzedni artykułNowy obiekt grupy Jabłko Siedleckie
Następny artykułDwunaste szkółkarskie „Babie lato w ogrodzie”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.