Owoce podane inaczej

Targi Fruit Logistica – podobnie jak inne międzynarodowe targi sektora owocowo-warzywnego – są znakomitą okazją do promocji. Tegoroczna edycja berlińskiej imprezy dowiodła tego po raz kolejny. Setki odpowiednio wyeksponowanych produktów kusiły nie tylko wyglądem i smakiem, lecz także formą podania, czyli opakowaniem. Pojawiły się także nowości na rynku soków i przekąsek owocowych.

Owoce w formie płynnej…
Firma Hoogesteger – najprężniejszy na holenderskim rynku producent soków owocowych – pokazała na swoim stoisku 100% soki przecierowe, tzw. smoothies. Soki te powstają na bazie wszelkich dostępnych owoców oraz owocowych mieszanek. Gotowe soki są pakowane w sterylnych warunkach w opakowanie zgodne z wymaganiami końcowego klienta: plastikowe butelki o pojemności 250 ml, 500 ml, 1000 ml i 2000 ml. Dla wygody konsumentów największe opakowania: 1- i 2-litrowe mają wygodny uchwyt do trzymania podczas nalewania i przenoszenia. Wszystkie butelki można wielokrotnie otwierać i zamykać dzięki nakrętce, a nalewanie ułatwia szeroka szyjka butelki.

Nowością w ofercie Hoogesteger są smoothies zapakowane w zakręcane saszetki (fot. 1), które są odporne na wszelkie „wypadki” i zostały stworzone z myślą o najmłodszych – soczki można bezpiecznie zapakować do szkolnego plecaka. Ciekawostką jest informacja na butelce, która w obrazkowy sposób opisuje liczbę owoców poszczególnych gatunków, użytych do wyprodukowania opakowania soku.

Naturalnie mętny sok jabłkowy wyprodukowany bez dodatku wody, cukru i konserwantów, a sprzedawany w szklanych butelkach o pojemności 300 ml i 700 ml, był promowany na stoisku GP Lubsad (fot. 2). Jest on polecany szczególnie dla osób na diecie, kobiet w ciąży i matek karmiących, alergików i sportowców.

Fot. 2. Naturalne soki w ofercie Lubsadu zarównow opakowaniach szklanych, jak i w kartonach bag-in-box

Po raz kolejny podczas berlińskich targów polskie i zagraniczne grupy producentów oferowały soki świeżo tłoczone, pasteryzowane i pakowane w opakowania typu bag-in-box o pojemności 3 i 5 l. Swoje wyroby pod marką Pyshniak (fot. 3) sprzedaje firma Jabłuszko Handel z Drwalewa, natomiast pod marką Royal Apple – Activ z Belska Dużego (czyt. też HO 4/2012).

Fot. 3. 100% soki jabłkowe marek Pyshniak

…i Royal Apple


[NEW_PAGE]Na stoisku słowackiej firmy Boni Fructi (reprezentującej również GP Bonum) można było spróbować 100% naturalnych soków tłoczonych m.in. z moreli, gruszek i truskawek. Soki powstały z owoców wyprodukowanych w sadach i na plantacjach producentów należących do grupy Bonum. Są sprzedawane w opakowaniach 3 i 5 l, co ciekawe, również w sklepie internetowym.

…i ready-to-eat
Życie w pośpiechu i brak czasu na przygotowanie posiłków bywają wytłumaczeniem niezdrowego odżywiania. Dla osób, które mimo to dbają o spożycie pięciu porcji warzyw i owoców w ciągu dnia, widać było na berlińskich targach ofertę produktów gotowych do spożycia (z ang. ready-to-eat). Cząstki jabłek pocięte za pomocą przystosowanej do tego maszyny, a następnie zapakowane w odpowiednie torebki to wygodna i – przede wszystkim – zdrowa przekąska. Do przygotowania porcji mogą posłużyć jabłka o czerwonej i zielonej skórce, ale tylko tych odmian, których miąższ nie ciemnieje na skutek kontaktu z powietrzem atmosferycznym (fot. 4).

Fot. 4. Świeże jabłka podane w cząstkach

Na polskim stoisku międzynarodowym takie snacki jabłkowe oferowała firma Frutteto z Trzylatkowa Dużego. Jedno opakowanie to 120 g cząstek jabłek, czyli nieco więcej niż jeden owoc. W tej formie owoce można kupić m.in. na stacjach benzynowych. Na kilku stoiskach, oprócz świeżych owoców, oferowano kolorowe i przyciągające wzrok saszetki zawierające zdrowe przekąski powstałe z jednego lub kilku gatunków. Wewnątrz niektórych z nich były owoce suszone tzw. chipsy, w innych – kandyzowane (fot. 5a i b).

Fot. 5. Przekąska jabłkowa w formie chipsów: owoce suszone (a)

i owoce kandyzowane (b)

Traktowane indywidualnie
Jabłka w opakowaniach indywidualnych, najczęściej z tektury były jeszcze kilka lat temu zarezerwowane dla marek np. Melinda® i owoców odmian klubowych np. Kiku®. W ostatnim czasie owoce odmian uprawianych powszechnie w Polsce są w taki sposób przygotowywane do obrotu handlowego, a znajdują się w ofercie delikatesów czy sklepów przy stacjach benzynowych. Dla wielu sortowni i firm handlowych jest to jedna z metod sprzedaży owoców. Firma AgroAlians, obok opakowań jednostkowych opatrzonych marką Tymbark, pokazywała na swoim stoisku także inne formy sprzedaży jabłek np. pakowane po 3 lub 4 sztuki na tackach styropianowych obciągniętych folią termokurczliwą, co pozwala zachować pełnie tylko świeżość produktów, lecz także w pełni wyeksponować owoce (fot. 6). Podobne rozwiązania stosują firmy zajmujące się marketingiem owoców odmian klubowych.

 

Fot. 6. Jabłka pakowane po cztery sztuki (ok. 1 kg)

Na stoisku Organizacji Producentów „Rajpol” pokazano także okolicznościowe opakowania jednostkowe przygotowane z myślą o klientach jednej z sieci supermarketów przeznaczone do sprzedaży w okresie poprzedzającym Dzień św. Walentego – święto zakochanych (fot. 7).

Fot. 7. Opakowania indywidualne podkreślają wyróżniającą się jakość produktów

Wiele zagranicznych firm, chcąc podkreślić obszar pochodzenia owoców bądź markę, chętnie do tego celu wykorzystuje opakowania indywidualne.

Dorota Łabanowska-Bury

Related Posts

None found

Poprzedni artykułWłasne warzywa w sieci Magnit
Następny artykułKryzys sprzyja dyskontom

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.