PRODUKCJA I RYNEK KWIACIARSKI W REPUBLICE CZESKIEJ

    Prognozowano, że po 1989 roku czeskie kwiaciarstwo upadnie. Przewidywania te się jednak nie sprawdziły. Od 1997 r. wartość produkcji roślin ozdobnych w Czechach stale rośnie — rocznie o 10–15% — głównie w związku z intensyfikacją upraw (wykres 1).

    Wykres 1. Wartość produkcji kwiaciarskiej w Republice Czeskiej



    Zmiany w obrębie sektora


    Spowodowało je odejście od produkcji kwiatów ciętych na rzecz roślin balkonowych i rabatowych (wzrost o 38%). Wartość produkcji kwiaciarskiej ogółem wynosiła w 2002 roku 1,32 mld K* i od 2001 r. wzrosła o 14%. Główny udział miały w niej rośliny doniczkowe (46%) oraz rabatowe (37%), a kwiaty cięte stanowiły 9%. Spad­ła produkcja cebul kwiatowych oraz roślin przeznaczonych na suche bukiety (wykres 2). Uprawy kwiaciarskie prowadzone są na 89 ha w polu i na 126 ha pod osłonami — w szklarniach, pod folią i w inspektach.


    Wykres 2. Produkcja kwiaciarska w Republice Czeskiej


    Poszczególne działy


    Produkcja szklarniowa. Stanowi ona najintensywniejszą gałąź ogrodnictwa i ma 100-krotnie wyższą wydajność niż produkcja w polu. Czeskie szklarnie na ogół nie mają jednak odpowiednich energetycznych oraz technologicznych parametrów i z tego powodu wymagają dwukrotnie większego niż za granicą nakładu robocizny, a także energii. Potrzebna jest modernizacja tych obiektów i koncentracja produkcji — stworzenie około 10-hektarowych przedsiębiorstw.


    Kwiaty cięte i rośliny doniczkowe. Wśród kwiatów ciętych dominują goździki (wykres 3), których produkcja nadal rośnie, oraz gerbery i róże — produkcja dwóch ostatnich maleje, głównie z powodu wysokich jej kosztów w zimie. Negatywny wpływ na produkcję ma także dostępność szerokiego asortymentu tańszych roślin z importu. Ostatnio pozytywnym aspektem jest wzrost produkcji sezonowych kwiatów ciętych, między innymi mieczyków, dalii, narcyzów i tulipanów. Największy wzrost dotyczy jednak kwitnących roślin doniczkowych — poinsec­ji, chryzantem drobnokwiatowych (fot. 1), cyk­lamenów, pierwiosnków i saintpaulii. Strukturę produkcji roślin doniczkowych w Republice Czeskiej przedstawia wykres 4.


    Wykres 3. Struktura produkcji kwiatów ciętych w Republice Czes­kiej (%)


     


    Wykres 4. Struktura produkcji roślin doniczkowych w Republice Czeskiej (%)




    Fot. 1. Chryzantemy doniczkowe to jedna z ważniejszych roślin produkowanych w Republice Czeskiej (tu: firma Montano Valter)



    Rośliny balkonowe i rabatowe. Mają one rosnący udział w produkcji roślin ozdobnych w Czechach, co jest związane ze zmianami w stylu życia i dążeniem do poprawy wyglądu otoczenia. Wartość produkcji roślin balkonowych i rabatowych wzrosła z ok. 300 mln K w 2000 roku do prawie 500 mln K w 2002 r., podczas gdy wartość reprodukowanych cebul i bulw pozostała na niezmienionym poziomie i wynosiła w tym okresie ok. 3,5 mln K.


    Hodowla oraz produkcja nasion i materiałów wyjściowych. W przeszłości wiele uwagi poświęcano zarówno hodowli, jak i rozmnażaniu roślin jednorocznych oraz dwuletnich — pojawiło się sporo oryginalnych czes­kich odmian. Pracochłonność tej działalności, a zarazem łatwy dostęp do zagranicznego materiału wyjściowego spowodowały jednak, że w Czechach zmniejszyła się skala komercyjnego rozmnażania roś­lin. Ostatnio, na przykład, tylko kilka rodzimych przedsiębiorstw, które mają kontakt z prowadzącymi reprodukcję, wprowadza na rynek własne nasiona. Hodowla zachowawcza odbywa się w czterech firmach — do najistotniejszych grup roślin ozdobnych należą balkonowe i rabatowe (fot. 2). Długą tradycję mają w naszym kraju rozmnażane z nasion petunie, begonie stale kwitnące i bulwiaste (fot. 3). Czeskie generatywnie rozmnażane odmiany pelargonii rabatowej są  porównywalne z kreacjami najważniejszych światowych firm. Ostatnio produkuje się także krajowe odmiany zwisających rozmnażanych wegetatywnie petunii i niecierpka nowogwinejskiego. Nie wykorzystano natomiast znacznego potencjału hodowli bulwiastych ozdobnych roślin — sporo odmian sprzedano za granicę, głównie do Holandii, gdzie z sukcesem reprodukowane są, kiedyś czeskie, odmiany mieczyków i dalii.



    Fot. 2. Dni Otwarte w firmie hodowlanej Jaromer Cerny




    Fot. 3. Begonie bulwiaste hodowli J. Cernego



    Tendencje na rynku


    Popyt na rośliny ozdobne. Rośnie on w ostatnich latach — w 2002 roku łączna wartość zakupów (bez materiału szkółkarskiego) wynosiła ponad 6,9 mld K. Strukturę konsumpcji roślin ozdobnych w Czechach przedstawia wykres 5. Czescy producenci pokrywają tylko 40% zapotrzebowania tego rynku, resztę zaspokaja import. Warto zaznaczyć, że rośliny doniczkowe i balkonowo-rabatowe przeznaczone do dekoracji wnętrz lub balkonów albo na prezenty stanowią 30%. Popyt na kwitnące rośliny doniczkowe (jak chryzantemy i poinsec­je) jest sezonowy i z roku na rok niezmienny lub lekko malejący.


    Wykres 5. Konsumpcja roślin ozdobnych w Republice Czeskiej


    Zmiany cen. Ceny detaliczne roślin ozdobnych stale rosną — w ciągu ostatniej dekady zwiększyły się prawie o 100%. Zimą rośliny są droższe, co jest konsekwencją wyższych kosztów produkcji, dotyczy to zwłaszcza róż i gerber, natomiast ceny goździków i storczyków są przez cały rok stabilne. Nieznacznie zmieniają się w ciągu sezonu ceny roślin doniczkowych, a notowania roślin z importu zależą od cen giełdowych w Holandii.


    Handel zagraniczny. Saldo w czeskim handlu zagranicznym w przypadku kwiaciarstwa (cebule, rośliny doniczkowe, kwiaty cięte, nasiona i inny materiał roślinny) jest ujemne. Deficyt eksportu wzrósł w latach 2001–2002 o 8% — do 1,44 mld K. Największy udział w wartoś­ci importu mają kwiaty cięte (52%), wśród nich róże i gerbery stanowią 42%. Towary pochodzą z 50 krajów, głównie z Holandii (76%), a także z Kolumbii (8,2%), Tajlandii (3,4%), Ekwadoru (2,7%) i Izraela (2,4%). Roś­liny doniczkowe importowane są do Republiki Czeskiej
    z 29 krajów (i ich liczba wzrasta), 71% pochodzi z Holandii, 12,5% z Danii i 9% z Niemiec.


    Pozytywnym aspektem jest stały wzrost eksportu rodzimych produktów ogrodniczych, głównie roślin doniczkowych oraz ciętych kwiatów i zieleni ciętej, choć wartościowo — w porównaniu z importem — jest on minimalny. Kwiaty cięte sprzedaje się do 7 krajów, połowa towaru kierowana jest na Słowację. Szybko rośnie eksport roślin doniczkowych (+84,8%) do 20 krajów — głównymi importerami są Niemcy (66,5%) i Słowacja (23%).


    Sieć sprzedaży. Dystrybucja roślin ozdobnych odbywa się głównie za pośrednictwem supermarketów oraz firm prowadzących usługi dostawcze. Na tym rynku działa CZ-FLORA — organizacja marketingowa stworzona przez producentów, która nie tylko zajmuje się koncentrac­ją podaży i oferowaniem towaru sieciom handlowym, ale także zapewnia kontrolę jakości, sortowanie i pakowanie produktów. Głównym celem tej organizacji powinno być jednak zapewnienie obecności krajowych roślin ozdobnych w sieciach supermarketów i w łańcuchach rynkowych. Czeska sieć sprzedaży roślin ozdobnych jest dość dobrze rozbudowana. Na terenie kraju działa około 2000 punktów sprzedaży detalicznej. 30–40% handlu realizowane jest w sieciach handlowych, których znaczenie rośnie.


    * 1 korona czeska (Kc) to ok. 0,14 zł

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułWOKÓŁ PASZPORTÓW ROŚLIN
    Następny artykułNAGRODA GOSPODARCZA PREZYDENTA RP DLA „SĄDECKIEGO BARTNIKA”

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.