Eksport w górę
Najdynamiczniej rozwijał się eksport pomidorów (tab. 1). W 2000 r. Polska sprzedała za granicę 9,81 tys. ton pomidorów o wartości 3,78 mln USD. W 2004 r. eksport wzrósł do 44,8 tys. ton i 26,04 mln USD, co oznacza 4,6-krotny wzrost ilości i prawie siedmiokrotny wartości. Jeśli jednak wziąć pod uwagę, że w 1995 r. sprzedano zaledwie 0,84 tys. ton za wpływy 0,41 mln USD, to w latach 1995–2004 ilość wyeksportowanych pomidorów powiększyła się 54 razy, a wartość 63 razy.
W latach 2000–2004 sprzedaż ogórków wzrosła z 8,61 tys. ton do 15,98 tys. ton, a wpływy ze sprzedaży — z 2,65 mln USD do 7,98 mln USD, czyli wzrosła ilościowo o 86% i wartościowo o 200%. Natomiast w 1995 r. dostawy ogórków za granicę (9,58 tys. ton o wartości 2,69 mln USD) przekraczały te zrealizowane w latach 2000 i 2001. Bardzo dużą dynamikę widać w eksporcie papryki. W 2000 r. Polska wysłała 1,56 tys. ton tego warzywa, otrzymując za to 0,48 mln USD, a za 4 lata było to już 6,16 tys. ton, o wartości 3,68 mln USD. Natomiast, gdy weźmie się pod uwagę fakt, że w 1995 r. dane statystyczne wykazały eksport jedynie 78 ton papryki, o wartości 129 tys. USD, to w okresie tych 10 lat nastąpił 79-krotny wzrost pod względem ilości oraz 29-krotne zwiększenie wartości eksportu.
Największy eksport w lecie i jesienią
Analiza eksportu omawianych gatunków warzyw w poszczególnych miesiącach 2004 r. wskazuje na jego koncentrację latem oraz jesienią (rys. 1–3). Eksport pomidorów od stycznia do kwietnia nie stanowił nawet 1% rocznej sprzedaży. Dopiero w maju wyniósł on 4% sprzedaży. Najwięcej pomidorów w 2004 r. wysłano za granicę od lipca do października — łącznie 35,67 tys. ton, czyli 80% rocznej sprzedaży, przy czym największy eksport zanotowano we wrześniu (10,35 tys. ton, czyli 23%).
Sprzedaż ogórków od stycznia do kwietnia — wynosząca łącznie 395 ton — stanowiła zaledwie 2,5% rocznego eksportu tego gatunku. Natomiast od maja do września wyeksportowaliśmy 13,99 tys. ton ogórków, co stanowiło 88% sprzedaży w 2004 r.
Największe ilości papryki sprzedano za granicę od lipca do października — 5,54 tys. ton, czyli 90% rocznego eksportu tego warzywa w 2004 r.
Wzrost tegorocznego eksportu
Wyniki eksportu od stycznia do maja 2005 r. świadczą o wyraźnym wzroście sprzedaży omawianych gatunków w tym czasie, a więc w okresie, gdy w obrocie znajdują się wyłącznie warzywa spod osłon ogrzewanych. Od stycznia do maja w zeszłym roku wyeksportowano 1782 tony pomidorów, co stanowiło zaledwie 4% sprzedaży, a w tym roku — 5416 ton, czyli trzykrotnie więcej. Ubiegłoroczny eksport ogórków wynosił w tym czasie 1422 tony (9% rocznej sprzedaży), a w 2005 r. — 2748 ton, co oznacza prawie dwukrotny wzrost sprzedanej ilości w stosunku do wyników z roku 2004. Jeszcze lepiej przedstawia się sprzedaż papryki. Od stycznia do maja bieżącego roku wyeksportowano 538 ton tego gatunku, czyli niemal siedmiokrotnie więcej niż w tym samym okresie przed rokiem — można jednak przypuszczać, że jest to głównie reeksport, ponieważ w tym okresie nie ma jeszcze krajowej papryki.
Dobry początek 2005 roku
Według danych z 2004 r., najwięcej polskich pomidorów wyeksportowano do Czech (22% rocznego eksportu), Rosji (16%), Niemiec (12%), Wielkiej Brytanii (10%) oraz Szwecji (9%). Z wymienionych krajów duże ilości pomidorów spod osłon w okresie pierwszych 5 miesięcy 2004 r. kupili od nas Niemcy (381 ton), Szwecja (328 ton) oraz Rosja (210 ton). Natomiast w 2005 roku od stycznia do maja największe dostawy zrealizowano do Wielkiej Brytanii, która zakupiła 1606 ton pomidorów, czyli dziesięciokrotnie więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (157 ton). Sześciokrotnie wzrosły też w tym czasie dostawy do Czech (z 142 ton do 947 ton) oraz trzykrotnie do Rosji (z 210 ton do 654 ton) i na Słowację (z 7 ton do 22 ton), choć słowacki import w tym okresie był i tak bardzo mały. Dwu i półkrotnie zwiększyła się sprzedaż do Holandii (z 54 ton do 135 ton). Natomiast w tym okresie o 29% mniej pomidorów niż przed rokiem zakupili od nas Niemcy.
Największymi odbiorcami polskich ogórków w 2004 r. okazały się Czechy (47% polskiego eksportu), Rosja (17%) oraz Niemcy (9%). W bieżącym roku od stycznia do maja najwięcej ogórków sprzedaliśmy do Rosji, która w tym czasie dwukrotnie zwiększyła import polskich ogórków szklarniowych, w porównaniu z okresem pierwszych 5 miesięcy ubiegłego roku (z 362 ton do 707 ton). Ponadto pięciokrotnie wzrósł eksport na Łotwę (z 35 ton do 173 ton) i o 25% do Niemiec (z 150 ton do 188 ton). Natomiast czeski import z Polski zmniejszył się w tym czasie o 19% (z 667 ton do 537 ton).
Wśród największych odbiorców polskiej papryki w 2004 r. wyróżniały się Czechy (które zakupiły od nas 2322 ton, tzn. 38% całkowitego eksportu z Polski), Rosja (2155 ton — 35%) i Słowacja (635 ton — 10%). W okresie styczeń-maj 2005 r. z ogólnej ilości 538 ton* wyeksportowanej papryki — 165 ton zakupiła Rosja, czyli 28 razy więcej niż w takim samym okresie 2004 r. Szesnastokrotnie zwiększył się eksport papryki do Czech (z 2 ton do 31 ton).