MARKETING WARZYW SZKLARNIOWYCH – WYBRANE ZAGADNIENIA

    Czynniki istotne z punktu widzenia konsumenta

    • cena i jakość produktu; oszczędność czasu wynikająca z możliwości łatwego i szybkiego przyrządzenia posiłku; dostępność produktów "gotowych do gotowania lub spożycia" (rys.); częstsze spożywanie posiłków poza domem; coraz częstsze podejmowanie decyzji pod wpływem chwili; umiejętność uodpornienia się na nadmiar informacji o produktach.
    • rosnące znaczenie bezpieczeństwa żywności dla zdrowia konsumentów; przykładanie coraz większej wagi do tak zwanej naturalnej żywności; obawy przed żywnością zmodyfikowaną genetycznie; możliwość kontrolowania jakości żywności w poszczególnych etapach procesu jej produkcji; zapotrzebowanie na dane produkty i informacje o nich; wzrost znaczenia wiarygodności producentów i firm; zwracanie uwagi na względy ochrony środowiska oraz na aspekty społeczne (znaczenie polityki socjalnej firm, itp).
    • możliwość nawiązywania kontaktów towarzyskich podczas posiłków oraz kupowania żywności; przyjemność robienia zakupów; chęć poznawania nowych kultur i tradycji żywieniowych; możliwość uczestniczenia w wydarzeniach kulinarnych; traktowanie gotowania i przyrządzania posiłków jako hobby; urządzanie okazjonalnych obiadów dla przyjaciół.

    Warzywa i owoce są jednymi z najważniejszych produktów w handlu detalicznym

    • kojarzą się ze zdrowym modelem życia;
    • współtworzą image sklepu;
    • owoce i warzywa należą do najczęściej kupowanych produktów;
    • marże w tym dziale są wyższe niż w przypadku innych grup produktów.

    Wymagania detalistów w stosunku do ogrodników zmieniają się

    • obecnie — istotna jest dostępność produktu, jego bezpieczeństwo dla zdrowia konsumentów i jakość,
    • w przyszłości — wprowadzenie systemów kontroli jakości w poszczególnych etapach produkcji; zwracanie uwagi na aspekty etyczne w relacjach handlowych!

    Rynek usług gastronomicznych — obejmujący żywność spożywaną poza domem oraz produkty "gotowe do spożycia" — gwałtownie rośnie. W ciągu najbliższych 10 lat:

    • liczba operatorów na rynku usług gastronomicznych znacznie się zmniejszy;
    • obroty w tym sektorze zrównają się z obrotami w handlu detalicznym — rynek usług gastronomicznych znacząco się rozszerzy, przybędzie restauracji typu "fast food", wzrośnie znaczenie drobnego handlu związane z brakiem i rosnącymi kosztami siły roboczej; więksi operatorzy na rynku będą koncentrować swoje działania i rozwijać prawdziwą współpracę;
    • utworzą się silne międzynarodowe marki;
    • pozostanie miejsce dla operatorów niszowych i lokalnych.

    Zmiany w sprzedaży hurtowej

    • procesy koncentracji będące reakcją na koncentrację w sprzedaży detalicznej;
    • wprowadzanie tak zwanej wartości dodanej produktów będzie sposobem na przetrwanie;
    • niektórzy hurtownicy staną się dostawcami żywności;
    • systemy kierowania kategorią i personelem będą służyć konsumentom;
    • nastąpią procesy globalizacji i internacjonalizacji.

    Łańcuch współpracy będzie się rozrastał

    • nastąpi zorientowanie kierunku produkcji na potrzeby rynku w wyniku wymagań stawianych przez supermarkety;
    • wprowadzone zostaną rozwiązania i produkty "na miarę" oraz działania skierowane na zatrzymanie klientów — zaopatrzenie w poszczególne produkty przez cały rok;
    • silny nacisk położony zostanie na zbudowanie długoterminowych relacji z klientami;
    • nastąpi zwiększenie "przejrzystości" relacji handlowych.

    Siły napędowe procesów współpracy

    • rosnące znaczenie bezpieczeństwa żywności;
    • wdrażanie procesów i systemów kontroli jakości w poszczególnych etapach produkcji (EUREPGAP, czyt. też HO 5/2002 i ISO);
    • motywy marketingowe — znaczenie działów owoców i warzyw, wzrost znaczenia doboru właściwego rynku zbytu dla produktu;
    • zaopatrzenie przez cały rok w dany produkt;
    • redukcja kosztów.

    Konsekwencje dla producentów

    • zwiększanie siły nabywczej konsumentów;
    • zaostrzenie konkurencji w celu utrzymania stałych klientów;
    • pojawienie się konkurencji międzynarodowej;
    • konieczność zrzeszania się — łączenia sił również w skali międzynarodowej;
    • konieczność gwarantowania bezpieczeństwa żywności i wdrożenia procesów
    • kontrolnych w poszczególnych etapach produkcji;
    • wzrost znaczenia pakowania warzyw i owoców;
    • wzrost znaczenia jakości produktów — wybór odpowiedniej odmiany.

    CZAS POŚWIĘCANY NA PRZYGOTOWANIE POSIŁKÓW (WIELKA BRYTANIA)

    Twan Jacobs — Manager Business Development, De Ruiter Seeds, Holandia

    Czynniki istotne z punktu widzenia konsumenta



    • cena i jakość produktu; oszczędność czasu wynikająca z możliwości łatwego i szybkiego przyrządzenia posiłku; dostępność produktów „gotowych do gotowania lub spożycia” (rys.); częstsze spożywanie posiłków poza domem; coraz częstsze podejmowanie decyzji pod wpływem chwili; umiejętność uodpornienia się na nadmiar informacji o produktach.

    • rosnące znaczenie bezpieczeństwa żywności dla zdrowia konsumentów; przykładanie coraz większej wagi do tak zwanej naturalnej żywności; obawy przed żywnością zmodyfikowaną genetycznie; możliwość kontrolowania jakości żywności w poszczególnych etapach procesu jej produkcji; zapotrzebowanie na dane produkty i informacje o nich; wzrost znaczenia wiarygodności producentów i firm; zwracanie uwagi na względy ochrony środowiska oraz na aspekty społeczne (znaczenie polityki socjalnej firm, itp).

    • możliwość nawiązywania kontaktów towarzyskich podczas posiłków oraz kupowania żywności; przyjemność robienia zakupów; chęć poznawania nowych kultur i tradycji żywieniowych; możliwość uczestniczenia w wydarzeniach kulinarnych; traktowanie gotowania i przyrządzania posiłków jako hobby; urządzanie okazjonalnych obiadów dla przyjaciół.

    Warzywa i owoce są jednymi z najważniejszych produktów w handlu detalicznym



    • kojarzą się ze zdrowym modelem życia;

    • współtworzą image sklepu;

    • owoce i warzywa należą do najczęściej kupowanych produktów;

    • marże w tym dziale są wyższe niż w przypadku innych grup produktów.

    Wymagania detalistów w stosunku do ogrodników zmieniają się



    • obecnie — istotna jest dostępność produktu, jego bezpieczeństwo dla zdrowia konsumentów i jakość,

    • w przyszłości — wprowadzenie systemów kontroli jakości w poszczególnych etapach produkcji; zwracanie uwagi na aspekty etyczne w relacjach handlowych!

    Rynek usług gastronomicznych — obejmujący żywność spożywaną poza domem oraz produkty „gotowe do spożycia” — gwałtownie rośnie. W ciągu najbliższych 10 lat:



    • liczba operatorów na rynku usług gastronomicznych znacznie się zmniejszy;

    • obroty w tym sektorze zrównają się z obrotami w handlu detalicznym — rynek usług gastronomicznych znacząco się rozszerzy, przybędzie restauracji typu „fast food”, wzrośnie znaczenie drobnego handlu związane z brakiem i rosnącymi kosztami siły roboczej; więksi operatorzy na rynku będą koncentrować swoje działania i rozwijać prawdziwą współpracę;

    • utworzą się silne międzynarodowe marki;

    • pozostanie miejsce dla operatorów niszowych i lokalnych.

    Zmiany w sprzedaży hurtowej



    • procesy koncentracji będące reakcją na koncentrację w sprzedaży detalicznej;

    • wprowadzanie tak zwanej wartości dodanej produktów będzie sposobem na przetrwanie;

    • niektórzy hurtownicy staną się dostawcami żywności;

    • systemy kierowania kategorią i personelem będą służyć konsumentom;

    • nastąpią procesy globalizacji i internacjonalizacji.

    Łańcuch współpracy będzie się rozrastał



    • nastąpi zorientowanie kierunku produkcji na potrzeby rynku w wyniku wymagań stawianych przez supermarkety;

    • wprowadzone zostaną rozwiązania i produkty „na miarę” oraz działania skierowane na zatrzymanie klientów — zaopatrzenie w poszczególne produkty przez cały rok;

    • silny nacisk położony zostanie na zbudowanie długoterminowych relacji z klientami;

    • nastąpi zwiększenie „przejrzystości” relacji handlowych.

    Siły napędowe procesów współpracy



    • rosnące znaczenie bezpieczeństwa żywności;

    • wdrażanie procesów i systemów kontroli jakości w poszczególnych etapach produkcji (EUREPGAP, czyt. też HO 5/2002 i ISO);

    • motywy marketingowe — znaczenie działów owoców i warzyw, wzrost znaczenia doboru właściwego rynku zbytu dla produktu;

    • zaopatrzenie przez cały rok w dany produkt;

    • redukcja kosztów.

    Konsekwencje dla producentów



    • zwiększanie siły nabywczej konsumentów;

    • zaostrzenie konkurencji w celu utrzymania stałych klientów;

    • pojawienie się konkurencji międzynarodowej;

    • konieczność zrzeszania się — łączenia sił również w skali międzynarodowej;

    • konieczność gwarantowania bezpieczeństwa żywności i wdrożenia procesów

    • kontrolnych w poszczególnych etapach produkcji;

    • wzrost znaczenia pakowania warzyw i owoców;

    • wzrost znaczenia jakości produktów — wybór odpowiedniej odmiany.

    CZAS POŚWIĘCANY NA PRZYGOTOWANIE POSIŁKÓW (WIELKA BRYTANIA)


    Twan Jacobs — Manager Business Development, De Ruiter Seeds, Holandia

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułNA RYNKACH – KWIATY CIĘTE I ZIELEŃ CIĘTA
    Następny artykułROLNICZY TALK-SHOW W POZNANIU

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.