URSUS
Na rynku krajowym sprzedaje się nadal najwięcej ciągników sadowniczych firmy FC URSUS. Sadownicy kupują głównie modele URSUS 3502 KSM lub KSM Bis oraz URSUS 4502 KSM lub KSM Bis (fot. 1). Pierwszy z nich wyposażony jest w silnik 3-cylindrowy, o mocy znamionowej 47 KM, drugi wyposażony jest w silnik 4-cylindrowy o mocy znamionowej 60 KM. Modele te, w zależności od możliwości finansowych gospodarstwa, mogą być również wyposażone w komfortowe kabiny gazoszczelne z filtrami węglowymi. Cena ciągników sadowniczych, w zależności od wyposażenia, wynosi od 56 000 zł do prawie 80 000 zł (netto). Jak podawał Konstanty Piotrowicz z firmy FC URSUS, w planach jest wprowadzenie modelu z napędzaną przednią osią.
Fot. 1. „Sadownik” firmy URSUS to jeden z lepiej sprzedających się na krajowym rynku ciągników specjalistycznych
John Deere
Firma ta już od roku ma w swojej ofercie ciągniki specjalistyczne z serii 5015 F, przeznaczone dla sadowników, oraz z serii 5015 V — dla prowadzących winnice lub bardzo intensywne sady. W ofercie jest także specjalistyczny — głównie dla szkółkarzy — ciągnik okraczny 5015 HC (fot. 2), który umożliwia przejazd na wysokości 72 cm nad ziemią, a po zmianie ogumienia nawet do 80 cm.
Fot. 2. Ciągnik okraczny 5015 HC
Modele z serii 5015 F&V (fot. 3) oferowane są w trzech zakresach mocy — model 5215 F&V (55 KM), 5315 F&V (65 KM), 5515 F&V (80 KM) i 5615 F&V (88 KM). Minimalna szerokość całkowita ciągników z serii F to 1330 mm, a modeli V to 1050 mm. Nowym elementem jest jednoczęściowa maska kompozytowo-stalowa, która ułatwia dostęp do silnika. Ciągniki wyposażono także w całkowicie nową kabinę, a silniki są zgodne z normą Tier II. Poziom hałasu został zredukowany w niej do 80 dB, a dzięki półkolistym oknom w tylnych narożnikach zwiększono widoczność. Wprowadzono również cyfrowe wskaźniki, które pozwalają precyzyjnie odczytać informacje o WOM, silniku i prędkości jazdy. Zadbano także o komfort jazdy operatora wprowadzając w standardzie fotel kierowcy mocowany na poduszce powietrznej. Opcjonalnie możliwe jest elektroniczne sterowanie tylnim podnośnikiem — pozycyjne, siłowe i mieszane, pozycyjno-siłowe. Pozwala to w bardziej czuły sposób sterować używanym sprzętem. Ciągniki z serii 5015 F&V dostępne są z nową skrzynią biegową 24F/12R, z PowerReverserem, który pozwala na zmianę kierunku jazdy (przód — tył) bez konieczności użycia pedału sprzęgła. Ciągniki te wyposażone są w pompę o wydajności 42 litrów na minutę. Jak podaje Krzysztof Błażejewski z firmy John Deere Polska, mimo zmian wprowadzonych w sadowniczych ciągnikach tej firmy, cena pozostała na tym samym poziomie, na przykład model 5315 F ze skrzynią 12 + 12, bez klimatyzacji kosztuje około 23 000 euro (netto).
Fot. 3. Firma John Deere wprowadza na rynek ciągniki specjalistyczne z nowej serii 5015 F&V, które oferowane są w trzech zakresach mocy
New Holland
W ciągnikach specjalistycznych New Holland serii TNN unowocześniono silniki i kabiny. Nowy silnik spełnia normy Tier-II, co zaowocowało podniesieniem mocy i zmniejszeniem jednostkowego zużycia paliwa. Kabina jest lepiej wytłumiona i wyposażona w węglowy filtr powietrza. W modelach TN70NA (fot. 4) i TN75NA zwiększono moc ciągnika odpowiednio do 72 KM i 75 KM. Ciągniki z tej serii to modele sadownicze, o rozstawie osi 2315 mm i minimalnej szerokości 1410 mm. Super skrętna przednia oś (SuperSteer®) o kącie 71° powoduje, że promień skrętu ciągnika wynosi 3 m. W ciągnikach znajduje się pompa o wydatku 49,3 l/min lub — opcjonalnie — 66 l/min. W prezentowanych nowych modelach poprawiono standard hydrauliki zewnętrznej poprzez zamontowanie dodatkowego kompletu szybkozłączy. W standardowym wyposażeniu wprowadzono również hydrauliczne sterowanie wysokości prawego wieszaka (fot. 5). Ciągniki wyposażane są w 4 wersje skrzyń biegów, w tym w skrzynię Shuttle Command® z dźwignią szybkiej zmiany kierunku jazdy PowerShuttle®. Jak podaje Andrzej Kopeć z firmy CNH Polska, cena ciągników z serii TNNA — w zależności od wyposażenia — waha się od 100 000 zł do 120 000 zł (netto).
Fot. 4. W ciągnikach z serii TNN nowe silniki mają większą moc
Fot. 5. W modelach TNN firmy New Holland wprowadzono hydrauliczne sterowanie wysokością prawego wieszaka
W ofercie tej firmy są również ciągniki serii TCE — TCE40 (37 KM), TCE45 (43 KM) i TCE50 (49 KM), nieco szersze, o szerokości minimalnej 1225 mm, które przydatne są zarówno w sadach, jak i uprawach warzywniczych. Modele te dzięki niewielkim gabarytom nadają się do upraw prowadzonych na przykład w tunelach foliowych. Ciągniki te wyposażone są w wysokoprężny silnik 3- lub 4-cylindrowy. Przekładnia 16 + 16 z biegami pełzającymi pozwala na poruszanie się z prędkością poniżej 250 m/godz., gdy wymaga tego charakter pracy.
PRONAR
Nowe dwa ciągniki prezentowała także firma PRONAR — PRONAR 320AM (fot. 6) i rolniczy PRONAR 1523A. W pierwszym z nich zamontowano 4-cylindrowy silnik o mocy 35 KM.
W modelu PRONAR 320 AM znajduje się mechaniczna, czterobiegowa skrzynia biegów (16 + 8) z trzyzakresowym reduktorem. Udźwig tylnego podnośnika to 750 kg, w opcji istnieje także możliwość zamontowania przedniego podnośnika o udźwigu 350 kg i WOM. Jak podaje Dariusz Prokopiuk z tej firmy, oferowane modele ciągników należą do najtańszych na rynku, cena wersji podstawowej modelu 320 AM wynosi od 49 900 zł (netto).
Fot. 6. Sadowniczy PRONAR 320AM, to jeden z tańszych ciągników specjalistycznych na krajowym rynku
SAME DEUTZ-FAHR
Wielu zmian dokonano także w tym roku we wprowadzanych czy oferowanych już wcześniej na naszym rynku ciągnikach firmy SAME DEUTZ-FAHR Polska.
W marce DEUTZ-FAHR z ciągników specjalistycznych są to Agrokid 30-40-50 i Agrocompact 70–75–90.
Agrokid 30-40-50 posiada silniki 1,5 l i 1,8 l pracujące w zakresie mocy 35 KM i 47 KM. Nowy wizerunek najmniejszego DEUTZ-FAHRA nie kończy się jednak na nowej stylistyce, dzięki zamontowaniu nowego typu wspornika przedniej osi poprawiono jego zwrotność — promień zawracania wynosi obecnie 2,6 m przy kącie skrętu przednich kół 57°. Model ten wyposażony został również w nową cichą hydraulikę z oddzielnymi pompami dla układu kierowniczego i hydrauliki zewnętrznej o wydajności 30 l/min. Dzięki zwiększeniu mocy w mini DF wzmocnieniu uległy również sprzęgło główne, WOM i skrzynia biegów.
Agrocompact oferowany jest w przedziale mocy od 60 KM do 88 KM. Model ten wyposażony jest w układ hydrauliczny o wydajności do 54 l/min. Dzięki unikatowej konstrukcji przedniej osi poprawiono zwrotność — promień zawracania wynosi obecnie 2,9 m przy kącie skrętu przednich kół 60°. Poprawiono także widoczność i wyposażenie kabiny. Wzmocniona skrzynia biegów POWERSHIFT pozwala na wybór optymalnych przełożeń, w zależności od obciążeń i obrotów silnika, dzięki możliwości przełączania biegów pod obciążeniem. Warto odnotować także, że modele Agrokid 30-40-50 są produkowane w Polsce w Jackowie, a od przyszłego roku będą również oferowane na krajowym rynku.
W marce SAME i Lamborghini po wprowadzeniu, podobnie jak we wcześniej opisywanych modelach, normy EURO II zmianie uległy jednostki napędowe. Jak podkreśla Stanisław Gozdek z firmy SAME DEUTZ-FAHR, jednymi z lepiej sprzedających się na krajowym rynku ciągników specjalistycznych są maszyny o symbolu F-PLUS (fot. 7). Dostępne są jeszcze w wersji EURO I i o mocy 60 KM, wkrótce będą oferowane w trzech modelach 55 (52 KM, 3 cylindry), 70 (67 KM, 3 cylindry, turbo), 75 (70 KM, 4 cylindry) — we wszystkich znajduje się zsynchronizowana skrzynia biegów z superreduktorem. Wprowadzono nowy układ hydrauliki o wydajności do 52 l/min i układ hamulcowy sterowany hydrostatycznie na cztery koła.
Fot. 7. Wprowadzenie normy EURO II w ciągnikach z SDFG, wiązało się z polepszeniem pracy. Dzięki uzyskaniu lepszej charakterystyki pracy silnika zmniejszono zużycie paliwa, uzyskano lepszą czystość spalin, przez zredukowanie nominalnych obrotów pracy jednostki ograniczono hałas zewnętrzny wydłużając tym samym jej żywotność. Silniki w ciągnikach koncernu SDFG są teraz chłodzone cieczą. Szereg kolejnych zmian i innowacyjnych rozwiązań podyktowany jest rozwojem technologii i wprowadzaniem bardziej restrykcyjnych norm dotyczących hałasu i emisji spalin oraz panującą wśród producentów maszyn rolniczych olbrzymią konkurencją — mówił Stanisław Gozdek z SAME DEUTZ-FAHR
Podobne jednostki napędowe zastosowano w ciągnikach FRUTTETO II.
Zetor
Firma ta wprowadza w tym roku na krajowy rynek nową serię ciągników. Są to maszyny bez kabiny, tylko z ramą ochronną z serii Proxima. Do tej pory Zetor oferował z tej serii wyłącznie modele z kabinami (fot. 8). Prezentowany model 6441 ma moc 61 KM. Sadowniczy ciągnik tej firmy — 5243 Turbo Eko ma silnik o mocy 53 KM. Jak podkreślają przedstawiciele tej firmy, model sadowniczy nie sprzedaje się tak dobrze, jak ciągniki rolnicze, które kupowane są również przez właścicieli gospodarstw warzywniczych — zainteresowaniem cieszą się modele o mocy od 80 KM do 100 KM.
Fot. 8. Zetor wprowadza w tym roku na rynek ciągniki z serii Proxima bez kabiny (tu model 6441)