BALKONOWO-RABATOWE NOWOŚCI ZZA OCEANU

    Tegoroczna pogoda sprawiła zawód organizatorom Dni Otwartych firmy Vitroflora, które odbyły się 15–17 czerwca w Łochowie koło Bydgoszczy. Wprawdzie w czasie pokazów było ciepło i słonecznie, ale utrzymująca się wcześniej niska temperatura nie pozwoliła w pełni pokazać walorów dekoracyjnych prezentowanych nowości (posadzone na zewnątrz rośliny przeżyły aż trzy noce z przymrozkami).

    Wśród demonstrowanych w tym roku roślin szczególnym zainteresowaniem cieszyły się nowości z amerykańskiej firmy Ball Flora Plant, z którą Vitroflora współpracuje. W Łochowie pokazano, między innymi, odmiany, które niedawno miały premierę na pack trials w USA i Europie.
    Znana już w Polsce seria pełnokwiatowych niecierpków Fiesta powiększyła się o nową grupę genetycznie karłowych odmian pod nazwą Fiesta Olé, które można produkować w małych pojemnikach, bez użycia (lub przy minimalnej ilości) retardantów wzrostu. Zbyt silny wzrost był bowiem podstawowym problemem przy produkcji pod osłonami niecierpków z serii Fiesta, szczególnie w tunelach foliowych.
    Balkonowym hitem mają szansę stać się niecierpki z serii Fanfare (mieszańce międzygatunkowe), pierwsze na świecie rośliny z tego rodzaju o zwisającym pokroju. Według Franka Veerhoogta — przedstawiciela firmy Ball Flora Plant, który reprezentował ją podczas Dni Otwartych — te nowe mieszańce rosną najlepiej w temperaturze 17–20°C i wymagają dużo światła (doświetlane kwitną wcześniej i obficiej). Na początku dostępne będą trzy odmiany z serii Fanfare, w różnych odcieniach fioletu (fot. 1).







    FOT. 1. 'LIGHT LAVENDER’ – ZWISAJĄCA ODMIANA NIECIERPKA Z SERII FANFARE


    Z myślą o wiszących pojemnikach powstała też seria kocanek (Bracteantha bracteata) 'Basket Bon Bon’ (fot. 2). Rośliny charakteryzuje: zwarty, płożący pokrój (ich pędy przewisają pod własnym ciężarem), żółte koszyczki kwiatowe. Mają być ponadto tolerancyjne wobec mączniaka. Do kontenerów i na rabaty nadaje się natomiast seria Dreamtime tego samego gatunku, niska i obficie kwitnąca.







    FOT. 2. KOCANKI 'BASKET BOB BON’ DO WISZĄCYCH POJEMNIKÓW


    W kolekcji wyróżniały się też wegetatywnie mnożone wyżliny (lwie paszcze) z serii Luminaire (w tym odmiana 'Bronze & Gold’ o pachnących kwiatach), które — jak zapewniał dyrektor Vitroflory, Tomasz Michalik — sprawdziły się w produkcji do momentu osiągnięcia wartości handlowej. Tegoroczne lato z pewnością pokaże, jakie będą później (kolekcję w Łochowie można oglądać aż do jesieni).
    Po raz pierwszy w Polsce można było zobaczyć petunie z serii Ruffle o ogromnych (wielkości pięści), pełnych kwiatach (fot. 3), które odznaczają się intensywnym zapachem.







    FOT. 3. PETUNIE Z SERII RUFFLE TWORZĄ OGROMNE, PEŁNE I PACHNĄCE KWIATY


    Spośród pelargonii uwagę zwracała seria Galleria. Znalazły się w niej odmiany uzyskane w wyniku krzyżowania pelargonii rabatowej (Pelargonium x hortorum) z bluszczolistną (P. peltatum). W efekcie otrzymano rośliny o kaskadowym pokroju i kwiatostanach typowych dla pelargonii rabatowej, wytwarzające pąki kwiatostanowe u podstawy pędów (nadają się więc do produkcji w dużym zagęszczeniu). Mają być ponadto odporne na chorobę fizjologiczną — korkowatą opuchlinę (edemę).
    W kolekcji nie zabrakło również tzw. produktów niszowych. Na „wypełniacz” do kontenerowych kompozycji nadaje się na przykład, kufea (Cuphea hybrida) 'Trailing Purple’ o zwisającym pokroju, fioletowych kwiatach oraz niezbyt ekspansywnym wzroście (nie zagłusza innych roślin w kompozycji). W wiszących pojemnikach dobrze prezentuje się australijski fiołek bluszczolistny (Viola hederacea — fot. 4), którego rozłogi okryte nerkowatymi liśćmi zwisają prawie pionowo w dół. Aż do przymrozków rośliny wytwarzają jasnofioletowe kwiaty z ciemnym oczkiem.







    FOT. 4. AUSTRALIJSKI FIOŁEK BLUSZCZOLISTNY


    Od przyszłego sezonu Vitroflora planuje sprzedaż wielu z prezentowanych nowości jako tzw. partii limitowanych, dostępnych dla wybranych klientów. Produkty te będą oferowane w kompletach składających się z sadzonek, kolorowych doniczek, etykiet oraz plakatów. Taka strategia marketingowa ma zapewnić producentowi uzyskanie unikatowego towaru, który — odpowiednio rozreklamowany — będzie się dobrze sprzedawał.

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułPĘDZENIE TULIPANÓW W WODZIE
    Następny artykułMINISTERIALNY PIKNIK

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.