DETALICZNE PUNKTY SPRZEDAŻY MATERIAŁU SZKÓŁKARSKIEGO

    W Polsce brakuje danych i badań, pozwalających określić wielkość popytu na ozdobne drzewa, krzewy oraz byliny. O znaczeniu tych produktów świadczy natomiast dynamiczny wzrost liczby punktów sprzedaży oferujących ozdobny materiał szkółkarski. Pierwsze, szybko powstające w latach 90. ubiegłego wieku, tylko na początku przypominały sklepy ogrodnicze z poprzednich lat. Stopniowo rozwijały się i niekiedy przekształcały w centra ogrodnicze. Zaczęły też pojawiać się nowe placówki detaliczne, jak sieci marketów budowlanych, mające w ofercie artykuły dla ogrodów. Powstawały też firmy kształtowania i urządzania terenów zieleni. Poniższy tekst relacjonuje część wyników badań ankietowych, jakie w 2001 roku przeprowadziłem we wszystkich punktach sprzedaży oferujących drzewa oraz krzewy ozdobne i znajdujących się w urzędowych granicach Warszawy.

    Rodzaje punktów sprzedaży



    Wzrost liczby punktów sprzedaży w Warszawie był zauważalny już w latach 80., ale największy nastąpił dopiero w kolejnej dekadzie. Najstarsza z badanych placówek przetrwała od 1950 r. W 1980 r. istniały tylko 3 z ankietowanych w 2001 roku punktów sprzedaży, w 2000 r. — 32. Najwięcej przedstawicieli badanych punktów sprzedaży określało je jako centra ogrodnicze (wykres). Drugą co do liczebności grupą były sklepy ogrodnicze. Znacznie mniej było marketów budowlanych, a najmniej — firm handlowo-usługowych kształtowania i urządzania terenów zieleni. Te ostatnie firmy miały bogatą ofertę szkółkarskiego materiału ozdobnego i zajmowały dużą powierzchnię.


     


    Udział w badanej grupie poszczególnych kategorii punktów sprzedaży oferujących w Warszawie szkółkarski materiał ozdobny (2001 r.)




    Powierzchnia sprzedaży roślin przeznaczonych do sadzenia w ogrodach wynosiła 725–2875 m2. Najmniejszy jej udział w całkowitej powierzchni punktów sprzedaży był w marketach, większy — w sklepach ogrodniczych, największy — w centrach ogrodniczych oraz firmach urządzających tereny zieleni (tab. 1). Z całkowitej powierzchni sprzedaży roślin ogrodowych 66–93,5% stanowiła ta, na której sprzedawano drzewa i krzewy ozdobne.


    Tabela 1. Rodzaje detalicznych punktów sprzedaży oferujących szkółkarski materiał ozdobny w Warszawie


    Asortyment



    W ofercie roślin przeznaczonych do ogrodów w poszczególnych punktach sprzedaży nie było dużych różnic. Największą rolę, zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym, odgrywały we wszystkich punktach sprzedaży krzewy iglaste (tab. 2), które przeważały również w ogólnej ofercie krzewów (iglaste — 57% łącznej powierzchni sprzedaży roślin, liściaste — 43%). Mniejszą, lecz istotną rolę odgrywały rośliny balkonowe i rabatowe (10–15%), a następnie drzewa iglaste (10–10,5%) oraz liściaste (5–7%). Znaczenie dwóch ostatnich grup — ze względu na wyższe ceny — było jednak większe w strukturze wartości obrotów (drzewa iglaste — 15–20%, liściaste — 9–19%).
    Stosunkowo niewielki udział drzew w asortymencie, spowodowany jest tym, że w badanych punktach zaopatrują się najczęściej klienci detaliczni, których ogrody są zwykle niewielkie.


    Tabela 2. Asortyment roślin w badanych punktach sprzedaży


    Pozostałe grupy roślin odgrywały mniejszą rolę w ofercie, zarówno pod względem zajmowanej powierzchni, jak i wartości sprzedaży. Róże i pnącza zajmowały najczęściej 3–4% powierzchni przeznaczonej pod sprzedaż wszystkich roślin, byliny — 2–3%, rośliny wrzosowate — 2–3,5%, a wodne — 2–3,5%. Niewielkie znaczenie tych grup wynika zwykle z krótkiego okresu, w którym są one dekoracyjne (na przykład wrzosy jesienią, a większość bylin — wiosną). Rośliny wodne sprzedawano najczęściej w punktach sprzedaży, które oferowały elementy do ogrodowych zbiorników oraz oczek wodnych.


    64% badanych punktów sprzedaży oferowało materiał roślinny dołowany. Szkółkarski materiał produkowany w gruncie zajmował najczęściej 17,5% powierzchni przeznaczonej do sprzedaży roślin, rośliny w pojemnikach — 90–97,5% (ich udział mógł być większy, gdyż część roślin produkowanych w gruncie sadzono do doniczek tuż przed sprzedażą). W tym przypadku poszczególne punkty sprzedaży także bardzo się między sobą różniły. Większy popyt na krzewy w kontenerach może również wynikać z wymagań handlowców — takie produkty łatwiej transportować i można je sadzić przez cały sezon.



    Towar krajowy i z importu



    W 61% badanych punktów sprzedawano rośliny importowane, co świadczy o lukach w ofercie polskich szkółek. 39% placówek oferowało jednak wyłącznie rośliny rodzimej produkcji. Średni udział produktów krajowych w całej ofercie roś­linnej stanowił najczęściej 80–100%, natomiast importowanych — 8,88–31,12%. Największe znaczenie wśród roślin importowanych (tab. 3) miały drzewa iglaste (przede wszystkim duże okazy, których produkuje się
    w kraju niewiele, a także nowe odmiany, niezbyt popularne w polskich szkółkach), krzewy iglaste oraz drzewa liściaste (podobnie jak w przypadku drzew iglastych, są to również głównie większe drzewa, produkowane w Polsce w zbyt małych ilościach). Krzewy liściaste stanowiły 14,25–25,75% importu i — zdaniem sprzedawców — były to głównie rośliny formowane. Pozostałe grupy roślin nie były tak ważne w asortymencie materiału sprowadzanego z zagranicy. Uwagę trzeba jednak zwrócić na krzewy róż — stanowiły najczęściej 3,88–6,12% importowanych roślin. Na tak dużego producenta krzewów róż, jakim jest Polska, wielkość ta jest spora. Sprzedawano także importowane byliny, rośliny wodne, rabatowe oraz balkonowe. Najmniejszą rolę w imporcie odgrywały wrzosy oraz pnącza.


    Tabela 3. Struktura oferty roślin importowanych w warszawskich punktach sprzedaży detalicznej (2001 r.)

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułROZMNAŻANIE IN VITRO DRZEW, KRZEWÓW I BYLIN
    Następny artykułNA RYNKACH – KWIATY CIĘTE I ZIELEŃ CIĘTA

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.