MODA A KWIATY

    Ozdobne rośliny o interesującym pokroju i kolorze cieszą się popularnością wśród klientów. Na pierwszy plan wysuwają się tradycyjne barwy - czerwona, żółta, biała i niebieska. Trendy kolorystyczne w sektorze kwiaciarskim coraz częściej zależą od tych obowiązujących w wystroju wnętrz. Od 30% do 70% klientów z krajów zachodnich wymaga, aby kolory roślin idealnie harmonizowały lub kontrastowały z dekoracyjnymi doniczkami, wazonami lub z opakowaniami, w których są oferowane do sprzedaży.




























    W ostatnim dziesięcioleciu wyraźnie zwiększa się na Zachodzie zainteresowanie klientów zakupami artykułów do dekoracji wnętrz mieszkalnych kosztem modnej odzieży. Na przykład, statystyki duńskie na temat przeciętnych wydatków w gospodarstwach domowych mówią, że w 1997 roku tamtejsza rodzina wydała na odzież tylko 7% domowego budżetu, podczas gdy na dekorację wnętrz aż 30%. Podobna sytuacja utrzymuje się w innych krajach Europy Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych. Ekonomiści twierdzą, że jeszcze nigdy nie wydawano tak dużo na takie cele. Częścią tego, przeżywającego boom, rynku jest sektor kwiaciarski.



    Firmy konsultingowe
    Duńscy producenci roślin ozdobnych coraz częściej przygotowują swoją ofertę handlową w oparciu o nowe tendencje, które dyktuje moda. W kraju tym powstały specjalne firmy konsultingowe doradzające producentom, jakie gatunki i odmiany kwiatów ciętych oraz roślin doniczkowych mogą im przynieść największe zyski. Jedną z takich instytucji jest Team Grow-how z Odense. Jej właścicielka uważa, że najważniejszym wyzwaniem jest bieżące śledzenie wszystkich zmian w dziedzinie mody i możliwie szybkie przestawianie produkcji pod ich kątem. Dla ułatwienia tego zadania producentom Team Grow-how organizuje w Danii i pozostałych krajach skandynawskich coroczne pokazy kwiaciarskiej mody, a w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej swoje własne stoiska podczas najważniejszych wystaw ogrodniczych. Każdego roku firma wydaje również informator pod tytułem ”Flower Guide”, prezentujący obowiązujące na dwa lata w przód trendy mody, głównie kolorystyki.



    Rośliny ”wodne” do dekoracji wnętrz
    Ostatnie wydanie ”Flower Guide” z 1999 r., zawiera propozycje na koniec XX wieku. Jedną z nich pod tytułem ”Odgłosy wody” pokazano podczas ubiegłorocznych targów DanPlant. Projektanci wnętrz coraz częściej wprowadzają do mieszkań wodę, mającą ponoć działać uspokajająco na system nerwowy człowieka. Modne są na przykład miniaturowe, pracujące w obiegu zamkniętym, fontanny, lampy podłogowe w kształcie szklanych, podświetlonych walców wypełnionych wodą, poruszaną pęcherzykami powietrza (można je było zobaczyć i kupić w hali kwiatowej podczas ubiegłorocznej Polagry) czy szklane stoły, których nogi (a właściwie podpory blatów) zastąpiono akwariami.







    HIACYNTY WODNE W PRZEZROCZYSTYCH POJEMNIKACH OFEROWANE SĄ OSTATNIO DO… DEKORACJI WNĘTRZ


    W nawiązaniu do tych propozycji konsultanci radzą producentom uprawę kwiatów ciętych we wszystkich odcieniach błękitu i fioletu. W przypadku roślin doniczkowych pasują do tej konwencji rośliny o delikatnych, wiotkich pędach i liściach (poruszających się przy nieznacznych ruchach powietrza), jak cibory (Cyperus alternifolius, C. papirus, C. haspan), sitowie (Scirpus cernuus), tatarak (Acorus gramineus 'Variegatus’), turzyca (Carex brunnea 'Variegata’). Wszystkie one nadają się do dekoracyjnych szklanych, bezodpływowych pojemników. Zupełną nowością są rośliny wodne, przeznaczone nie do ogrodowych basenów, ale do wnętrz. Wśród nich znaleźć można zarówno te pływające po powierzchni, jak piscja (Pistia stratiotes) czy hiacynt wodny (Eichhornia crassipes – fot.), jak i te całkowicie zanurzone (kabomba wodna – Cabomba aąuatica, walisneria spiralna – Vallisneria spiralis), przeznaczone do ”uprawy” w przezroczystych wazonach. Modne będą również wszystkie doniczkowe rośliny ozdobne z kwiatów, pod jednym warunkiem – muszą być niebieskie.



    Chryzantemowa strategia
    Przykładem udanej współpracy konsultantów i gospodarstw ogrodniczych może być kooperacja między Team Grow-how i duńskim producentem chryzantem – firmą Lumbyholm. Rezultatem wspólnych wysiłków są trafiające do sklepów chryzantemy doniczkowe, idealnie pasujące do gustów skandynawskich klientów. Właściciele Lumbyholm – trójka braci Pedersen – od 1992 roku produkuje te rośliny na 37 tys. m2. Planując asortyment odmian próbowali oni od początku samodzielnie przewidywać, które będą modne w kolejnym sezonie. Jednak, jak sami przyznają, po 3, 4 latach zabrakło im pomysłów. Aby nie wypaść z wymagającego i konkurencyjnego rynku Szwecji, Niemiec i Danii, postanowili skorzystać z oferty Team Grow-how w przygotowaniu strategii marketingowej. Kluczowe czynniki doboru właściwego asortymentu to poznanie upodobań klienta, znajomość cyklów, w jakich wraca moda na poszczególne kolory, możliwość szybkiego przestawiania produkcji oraz ciągle testowanie najnowszych osiągnięć hodowlanych. Z trzynastu wybranych do produkcji w 1998 roku kolorów i form pokrojowych chryzantem doniczkowych każdy musiał spełniać określone wymagania. Tak więc jedne adresowane były do grupy młodych kobiet, inne do pokolenia ich rodziców, jeszcze inne – dziadków. Niektóre z kolorów, jak na przykład zielonokwiatowy 'Kermit’ i różowa 'Dark Cherie’ idealnie trafiały w gust młodego pokolenia, podczas gdy tradycyjne, żółto, biało i fioletowo kwitnące odmiany odpowiadały ludziom starszym. Doradcy zaproponowali również braciom Pedersen spzedaż firmowych produktów pod nazwą handlową ”Living colors” (Żywe kolory). Pomysł trafił w dziesiątkę i stoisko Lumbyholm na ubiegłorocznych wrześniowych targach DanPlant przyciągnęło tłumy. Zwiększone zainteresowanie pozwoliło na podniesienie cen, bez ryzyka obniżenia obrotów, i poszerzenie produkcji o kolejny hektar szklarni. Konsultanci z Team Grow-how uważają, że opisany tu przykład chryzantem doniczkowych to tylko wierzchołek ”góry lodowej” wskazujący na ogrom dochodów traconych przez producentów na skutek niewłaściwej strategii marketingowej. Podobny schemat działania można by z powodzeniem zastosować na rynku kwiatów ciętych, roślin rabatowych i doniczkowych. Uprawa każdej odmiany czy gatunku może być opłacalna, pod warunkiem właściwego wyboru okresu, a także miejsca sprzedaży oraz skierowania oferty do odpowiedniej grupy klientów. Na podstawie FloraCulture International 2/99

    Related Posts

    None found

    Poprzedni artykułPAPRYKA W TUNELACH FOLIOWYCH – OCHRONA PRZED SZKODNIKAMI
    Następny artykułKLIENCI NIE CHCĄ GENETYCZNIE ZMODYFIKOWANYCH ROŚLIN

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Wpisz treść komentarza
    Wpisz swoje imię

    ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.