W DZIESIĘCIOLECIE „GRAND PRIX”

28 kwietnia Magdalena Lesińska właścicielka firmy HortiFlora z Pszczyny zaprosiła producentów róż szklarniowych na tradycyjne już (bo organizowane od 2003 roku) Dni Otwarte, których celem jest promocja odmian hodowli holenderskiego przedsiębiorstwa Terra Nigra. To spotkanie z klientami odbyło się, jak zwykle, w gospodarstwie Jerzego Konika i Wojciecha Worytkiewicza w Brzeziu pod Krakowem. Goście mogli oglądać bukiety ciętych kwiatów kilku nowych odmian, a także - niektóre z nich - w warunkach produkcyjnych.

O TRADYCYJNEJ UPRAWIE I NOWOCZESNYCH TECHNOLOGIACH

Członkowie Stowarzyszenia Producentów Kwiatów Róż po raz kolejny spotkali się — ale w niewielkim gronie — na konferencji, która odbyła się 25 maja br....

JAK DZIAŁA PLATFORMA LOGISTYCZNA BRONISZE?

Rozmowa z Januszem Józefem Bylińskim prezesem Warszawskiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego SA Bronisze

PRZYSZŁOŚĆ PRODUKCJI SOKÓW I NEKTARÓW

Standardy jak w UE Polski rynek wspomnianych we wstępie produktów ma obecnie wartość około 2,5 mld zł, jego wielkość szacuje się na 1 mld litrów...

Z UNIJNYCH FUNDUSZY

"Mrożonki pełne natury" to nazwa kampanii promocyjnej polskich wyrobów mrożonych, finansowanej w 80% z funduszy unijnych. Inicjatorem tej akcji jest Stowarzyszenie Mrożonej Żywności, które za główny cel postawiło sobie wykreowanie żywności mrożonej jako pełnowartościowej, wygodnej w użyciu oraz funkcjonalnej. Tym ostatnim mianem określa się żywność, której przypisuje się m.in. fizjologiczny wpływ na ludzki organizm (np. obniżanie poziomu cholesterolu, wzmacnianie układu odpornościowego). "Mrożonki pełne natury" to program, który między innymi dla grup producenckich działających w branży ogrodniczej jest przykładem możliwości dofinansowania kampanii promujących artykuły rolno-spożywcze ze środków Unii Europejskiej.

CENA JABŁEK TO NIE WSZYSTKO

Koszty i przychody Cena jabłek tylko częściowo decyduje o finansowym wymiarze sukcesu w produkcji. Ten ostatni można prawidłowo ocenić dopiero, gdy porówna się poniesione koszty...

SUKCES ZALEŻY OD ODMIAN

Na zaproszenie holenderskiego hodowcy — firmy Schreurs Gerberas & Roses — i jej polskiego przedstawiciela Roberta Redzyni nasi producenci mogli 24 i 25 kwietnia obejrzeć kolekcję odmian róż w szklarniach pokazowych tego przedsiębiorstwa w De Kwakel w Holandii. Chociaż, jak często powtarzają ogrodnicy, o sukcesie w sprzedaży kwiatów róż decyduje wybór odpowiednich odmian, to niewielu z nich (fot. 1) zdecydowało się na wyjazd w poszukiwaniu nowości.

ORYGINALNOŚĆ POD OCHRONĄ

Pod taką nazwą ruszyła 10 października ubiegłego roku ogólnopolska kampania informacyjna na temat systemu oznaczeń produktów regionalnych i tradycyjnych w Unii Europejskiej. Program ten podzielono na dwa segmenty — jeden skierowany do producentów, a drugi do konsumentów. To dopiero początek promocji produktów regionalnych i tradycyjnych w Polsce. Na razie do Brukseli wysłaliśmy dokumentację dotyczącą siedmiu artykułów (miodów oraz serów). Przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa liczą, że rozpoczęta kampania zachęci producentów do rejestracji kolejnych towarów.

O ANTURIUM – JAK CO ROKU

Już po raz jedenasty członkowie Klubu Producentów Anturium spotkali się — ponownie w dość licznym, choć szczuplejszym niż w 2005 r., gronie — na dorocznym seminarium. Zorganizowano je 28 i 29 marca w Instytucie Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Skierniewicach, przy wsparciu profesora Leszka Orlikowskiego. Jak zwykle, celem spotkania było omówienie spraw organizacyjnych, wzbogacenie wiedzy na temat uprawy anturium oraz środków produkcji. Wykłady i tym razem poświęcono m.in. nawożeniu oraz ochronie anturium przed chorobami i szkodnikami. Sporo prelekcji — w tym komercyjnych prezentacji — dotyczyło podłoży.

RYNEK OWOCÓW I WARZYW W I KWARTALE 2006 ROKU

W pierwszych trzech miesiącach tego roku szybko wzrastały ceny większości warzyw z ubiegłorocznych zbiorów. Na taką sytuację wpłynęły niższe niż zazwyczaj plony w 2005 roku, problemy z przechowywaniem tych produktów podczas mroźnej zimy oraz wzmożony eksport, głównie do Czech, na Słowację i na Ukrainę. Rosyjskie embargo nie miało natomiast widocznego wpływu na zbyt oraz ceny polskich warzyw i owoców. Ze względu na chłodną wiosnę, długo utrzymywały się wysokie notowania nowalijek, zwłaszcza pierwszych krajowych ogórków oraz pomidorów.