SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA (CZ. I)

W Niemczech — podobnie jak w innych krajach zachodniej Europy — niektórzy sadownicy, aby zwiększyć opłacalność produkcji owoców, decydują się na bezpośrednią ich sprzedaż z gospodarstwa. W Polsce także część sadowników sprzedaje owoce "u siebie". Trudno jednak powiedzieć, że miejsca te mają u nas atrakcyjny wygląd. Według niemieckich producentów, elementem decydującym o powodzeniu takiego przedsięwzięcia jest lokalizacja. Przez polskie rejony sadownicze przebiegają ważniejsze krajowe trasy samochodowe. Przy drogach napotyka się jednak wyłącznie, ustawione na stojakach lub autach, skrzynki z owocami. Niewiele jest natomiast miejsc w naszym kraju, gdzie zainwestowano w sklepik lub ładny kram. Znacznie łatwiej dobre wzory znaleźć za zachodnią granicą.

PRZEŚWIETLAJĄCE CIĘCIE ROŚLIN BORÓWKI WYSOKIEJ

Borówka wysoka uprawiana jest w Polsce na coraz większą skalę. Obecnie posiadamy plantacje w różnym wieku. Na najstarszych, 20–30-letnich rośliny będą niedługo wymagały tak zwanego cięcia odmładzającego. W tym artykule zajmę się jednak tylko cięciem prześwietlającym polecanym od pierwszego roku po posadzeniu roślin do czasu, w którym zabieg ten będzie już zbyt kosztowny i zdecydujemy się na cięcie odmładzające.

JESZCZE NIE SAN FRANCISCO…

ale już dawno nie ściernisko. Wokół miejsca, w którym we Wrocławiu 25 października 1996 r. wmurowano kamień węgielny, stoją obecnie trzy klimatyzowane hale o...

OKIEM DORADCY

W dołownikach, piwnicach, a także komorach chłodniczych znajdują się jeszcze drzewka, sadzonki krzewów owocowych i bylin. Pamiętajmy — należy sadzić drzewka uśpione. Jeżeli rozpoczęły wegetację —...

„NA ZACHODZIE – BEZ ZMIAN”

Targi Grune Woche w Berlinie, największą na świecie imprezę promującą produkcję i przetwórstwo żywności, produkty spożywcze i kuchnie całego świata, nowe trendy oraz mody w żywieniu zorganizowano 13–22 stycznia. Polskę (fot. 1) reprezentowało 47 firm występujących w barwach czterech samorządów wojewódzkich — dolnośląskiego, wielkopolskiego, łódzkiego, pomorskiego.

W TARGOWYM TYGLU (CZ. I)

Tegoroczne Międzynarodowe Targi Roślin (IPM), które odbyły się 2–5 lutego w niemieckim mieście Essen, po raz kolejny okazały się sukcesem organizatorów — spółki Messe Essen. Jej dyrektor Egon Galinnis podsumowując tę imprezę powiedział wręcz, że jej ostatnia edycja była najlepsza z dotychczasowych. Świadczą o tym nie tylko liczby (łączna powierzchnia ekspozycji 105 000 m2, ok. 1400 wystawców z 41 krajów, 62 100 zwiedzających), ale także opinie uczestników IPM 2006. Spore grono przybyszów z Polski również potwierdza duże znaczenie tych targów dla ogrodniczej branży, zwłaszcza dla producentów roślin ozdobnych — mogą się oni zapoznać w Essen z nowymi odmianami, środkami produkcji, ciekawymi sposobami podania towaru. Wśród z roku na rok powiększającej się grupy wystawców z Polski, których tym razem pojawiło się 11, znaleźli się jednak głównie ci związani ze szkółkarstwem (czyt. "Szkółkarstwo" 2/2006). Byli zaś prawie nieobecni w części "kwiaciarskiej" IPM z dominującą, jak zwykle, ofertą roślin doniczkowych i balkonowo-rabatowych.

TARGOWYM SZKLAKIEM – TECHNIKA I ŚRODKI PRODUKCJI

Wizyty na targach ogrodniczych przekonują, że powiększa się oferta proponowanych szkółkarzom maszyn umożliwiających zautomatyzowanie już nie tylko podlewania czy przesadzania roślin, ale także przycinania, zaopatrywania ich w etykiety, a nawet w podpory. Z drugiej strony, pojawia się sporo produktów, które są przyjazne środowisku, między innymi pozwalają ograniczyć użycie chemicznych środków ochrony roślin, a więc wydają się "powrotem do przeszłości". Poniżej przedstawiamy niektóre — zaprezentowane w ubiegłym roku na targach Plantarium i HortiFair w Holandii — maszyny i środki produkcji, które obrazują wspomniane trendy.

NAJWIĘKSZY RYNEK HURTOWY ŚWIATA (CZ. I)

Tak można nazwać Międzynarodowe Targi Marketingu Owoców i Warzyw — Fruit Logistica 2006, które odbywały się 4–6 lutego bieżącego roku w Berlinie. Ostatnia, 14. edycja, tylko umocniła ich rangę. W stolicy Niemiec spotykają się bowiem prawie wszyscy, którzy uczestniczą w międzynarodowym obrocie warzywami, owocami, a coraz częściej także roślinami ozdobnymi. Po kilku latach nieobecności na berlińskiej imprezie ponownie zaistniało stoisko pod narodowymi barwami Polski, którego organizacją zajęło się Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, a zwłaszcza prof. dr hab. Eberhard Makosz. Na prawie 240 m2 owoce i warzywa z Polski oferowało ponad 30 producentów.

MROZY I ICH WPŁYW NA KOSZTY OGRZEWANIA OBIEKTÓW POD OSŁONAMI

Dla każdego ogrodnika, który ma szklarnie lub tunele foliowe, bardzo ważnym problemem jest, ile będzie go kosztowało utrzymanie prawidłowej temperatury wewnątrz tych obiektów. Od tego zależy bowiem często odpowiedź na pytanie, czy działalność jest dochodowa, czy też przynosi straty. Pytanie jest na pozór proste, trochę gorzej o jednoznaczną odpowiedź. Nie wiem, czy wszystkich zadowolę, ale spróbuję wyjaśnić pewne mechanizmy, które mają wpływ na to, ile paliwa trzeba spalić, aby ogrzać obiekty pod osłonami (czyt. też HO 11/2003).

SŁONECZNIKI NADAL ATRAKCYJNE (CZ. II)

W poprzednim odcinku (HO 3/2006) Autorka przedstawiła ozdobne odmiany słonecznika oraz ich rozmnażanie, w tym opisuje produkcję rozsady. (red.)