Hasłem IV Międzynarodowej Konferencji Porzeczkowej jest: „Zwykłe owoce, niezwykłe możliwości”. Polska została wybrana na organizatora tegorocznej konferencji z uwagi na pozycję lidera w produkcji tych owoców na świecie. Obecna konferencja jest największa z dotychczas organizowanych - przybyło na nią z całego świata 250 osób związanych z branżą.
Jarosław Dybus w imieniu Franza Ennsera (CEO Agrana – AUSTRIA JUICE GmbH, fot. 1) zaprezentował możliwości bilansowania popytu i produkcji czarnej porzeczki oraz omówił istniejący popyt i możliwości jego wzrostu. Analizy dotyczące produkcji owoców i koncentratu z porzeczki czarnej nie są proste, ale konieczne, aby planować produkcję na przyszłość. Przed każdymi zbiorami prowadzone są analizy produkcji i prognozy zbioru owoców. Prognozy takie prowadzi w Polsce GUS. Z naszego kraju pochodzi 70-79% produkcji porzeczki czarnej w UE. Prawie nie ma importu z krajów trzecich, konkurencja zatem jest w obrębie UE. Areał upraw wzrósł w latach 1999-2005 z 35 tys. ha do 49 tys. ha. Europejski rynek owoców świeżych porzeczki czarnej jest marginalny, głównie spożywane są one w postaci soków. W normalnych warunkach pogodowych jest zazwyczaj nadprodukcja i nadpodaż. Szczególnie rozdrobnione gospodarstwa przeciwdziałają ustalaniu cen.
Fot. 1. Jarosław Dybus
Bilans porzeczkowy (zestawienie podaży i popytu w latach 2009-2014) świadczy o tym, że jest coraz większa nadprodukcja. 160 tys. ton to całość produkcji czarnej porzeczki z czego 120-130 tys. ton jest spożytkowywane na koncentrat. Obecnie nadprodukcja w EU wynosi około 40 tys. ton.
Branża porzeczki czarnej jest niestabilna i nieprzewidywalna, a przecież wszyscy chcieliby dobrze produkować i dobrze sprzedawać owoce. Duże firmy, jak CEO Agrana – AUSTRIA JUICE GmbH działają przez cały rok na rynku. Ale na rynku są obecne także i małe firmy, które działają przez krótki czas (zakupić towar tanio i szybko go z zyskiem sprzedać). Gdy rynek jest nieprzewidywalny, nie jest prosto nabyć surowiec ani przez jednych ani przez drugich. Gdy spadają ceny nie ma obrotu towarowego i zdarza się, że odbiorcy owoców porzeczki czarnej nie sprzedają koncentratu. Firmy przetwarzające porzeczkę mają koszty stałe i gdy nie są w stanie sprzedać produktu wówczas ponoszą ogromne straty. Zwycięzcami na rynku są zazwyczaj nie duże firmy a właśnie te małe, które na krótko wchodzą na rynek, nabywają surowiec gdy jest tani i po sprzedaży z zyskiem zawieszają działalność.
W Polsce musi być kontrolowana wielkość produkcji, co jest trudne, bo nie ma powiązania między producentami porzeczki czarnej a odbiorcami i zazwyczaj sprzedaż odbywa się na bieżąco. Koncentraty i mrożonki to główne produkty z czarnej porzeczki.
Soki z owocó tego gatunku nie znajdują się w sferze zainteresowania konsumentów w Nowej Zelandii, w Europie i globalnie na świecie. Konsumpcja soków z czarnej porzeczki jest minimalna.
– Jeżeli coś postanowimy, to musimy się tego trzymać w branży porzeczkowej. Producenci powinni dbać o bezpieczeństwo produktu, przetwórcy powinni mieć pewność zakupu określonych partii surowca – być powiązanymi z producentami. Powinno się tworzyć platformy współpracy, co będzie przynosiło korzyści zarówno producentom jak i nabywcom owoców. Wprowadzać na rynek produkty z wartością dodaną, jak w Japonii – mówił J. Dybus.
Polska jako kraj dominujący w produkcji, zdaniem B. Noseckiej (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej–PIB, fot. 2), powinien mieć wpływ na ten rynek. Zbiory czarnej porzeczki przez ostatnie lata nie zmieniły się znacząco. Z porzeczki czarnej produkowane są soki zagęszczone. Mrożonej jest produkowane mniej niż mrożonek truskawki.
Fot. 2. Bożena Nosecka
W strukturze eksportu Polski czarna porzeczka jest niezmiennie na 5 pozycji, ale nie można określić wielkości, tak jak i nie bardzo można określić wielkości produkcji owoców i ich przetworów (koncentratu i mrożonek). W przypadku porzeczki czarnej nadprodukcja owoców prowadzi do spadku cen i niemożności zagospodarowania wszystkich owoców. Kierunki eksportu – owoce świeże kierowane są głównie na zachód, niewiele na wschód, a w przypadku mrożonek dywersyfikacja jest większa, gdyż dotyczy także krajów WNP (37%). Głównym eksporterem przetworów czarnej porzeczki na rynek wschodni od wielu lat jest Hortex.
Coraz większy udział w imporcie czarnej porzeczki ma Dania, a ceny za nie są niższe niż w Polsce. Import ulega zmniejszeniu, produkcja się nie zwiększa ale spada popyt. – Należy zatem podjąć wszelkie działania, aby zwiększyć spożycie owoców porzeczki czarnej i przetworów z nich. Gusta konsumentów niełatwo się zmienia i nie zawsze atrakcyjna cena temu pomaga – mówiła B. Nosecka. – W sezonie 1013/2014 produkcja owoców porzeczki czarnej była rekordowa, produkcja soków zagęszczonych i innych produktów była duża, zatem zapasy są znaczne; wynikające z niskiego ich spożycia problemy ze zbytem przetworów być muszą – podsumowała B. Nosecka.
Ta strona używa plików Cookie. Klikając "Zgoda", zgadzasz się na wykorzystanie wszystkich plików Cookie. Szczegółowych wyborów możesz dokonać w sekcji ustawienia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.