IPM ESSEN 2020 – fokus na branżę

Rośliny o ozdobnych liściach do wnętrz
Rośliny o ozdobnych liściach do dekorowania wnętrz coraz bardziej są widoczne na targach w Essen fot. Messe Essen
Międzynarodowe Targi IPM ESSEN (Internationale Pflanzenmesse) są największą w Europie imprezą wystawienniczą w branży roślin ozdobnych, ale jej zasięg – biorąc pod uwagę narodowość jej uczestników – jest światowy. W tym roku wystawa ta odbyła się w dniach 28–31 stycznia w niemieckim Essen i po raz kolejny stała się miejscem, gdzie mówi się jednym językiem, znanym tylko „zielonej” branży.

Zakres tematyczny targów IPM ESSEN jest szeroki – najwięcej wystawców prezentuje na nich rośliny ozdobne – gatunki balkonowo-rabatowe, byliny, krzewy, drzewa, kwiaty cięte oraz rośliny wykorzystywane do dekorowania wnętrz.

Oferta bylin w Essen
W Essen dobrze prezentowały się wiosenne byliny i rośliny dwuletnie fot. I. Sprzączka
Pierwiosnki na stoisku firmy Rudy Raes Bloemzaden
Pierwiosnki na stoisku firmy Rudy Raes Bloemzaden fot. I. Sprzączka
Niecierpek Walleriana z grupy Beacon™
Rośliny balkonowo-rabatowe (na pierwszym planie niecierpek Walleriana z grupy Beacon™) są widoczną grupą produktów kwiaciarskich w Essen fot. I. Sprzączka
Poinsecje na stoisku firmy Selecta
Wśród roślin doniczkowych można było się zapoznać z ofertą m.in. poinsecji fot. I. Sprzączka
Kwiaty cięte w Essen
W Essen nie brakuje oferty kwiatów ciętych fot. I. Sprzączka

Ich wybór uzupełnia asortyment gatunków owocowych i warzyw przeznaczonych na rynek amatorski (do sprzedaży w centrach ogrodniczych). Prezentacji roślinnej towarzyszy szeroki wybór środków produkcji i maszyn, które także przyciągają licznych zwiedzających, chcących się zapoznać z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Nie brakuje oferty dla szeroko pojętej grupy florystów, którzy mogą wziąć udział w licznych pokazach.

Pokaz florystyczny
Na targach IPM ESSEN nie brakuje atrakcji dla florystów fot. Messe Essen

Dla osób związanych z punktami sprzedaży detalicznej przygotowano kąciki inspiracji (temu miała służyć m.in. prezentacja IPM Discovery Center), ale liczne pomysły na pobudzenie handlu roślinami można było też znaleźć na poszczególnych stoiskach wystawców.

Prezentacja IPM Discovery Center
Prezentacja IPM Discovery Center, na której zaprezentowano sposoby na pobudzenie sprzedaży w centrach ogrodniczych fot. Messe Essen
Jeden ze sposobów na zachęcenie dzieci do uprawy roślin
Jeden ze sposobów na zachęcenie dzieci do uprawy roślin fot. I. Sprzączka

W targach IPM ESSEN 2020 uczestniczyło 1538 wystawców reprezentujących 46 krajów (firmy niemieckie stanowiły 37% wystawców). Liczba zwiedzających także była imponująca – przez cztery dni pawilony Messe Essen odwiedziło ponad 54 tys. osób z różnych stron świata. W tym roku częściej niż dotychczas poruszano kwestię zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju. Jak poinformował Oliver P. Kuhrt, prezes zarządu Messe Essen, „zielony” sektor wykazał się imponującą innowacyjnością i szybkością reakcji w tym zakresie. Już w ubiegłym roku padło stwierdzenie, że te dwie kwestie wywrą największy wpływ na rozwój ogrodnictwa. Dziś widoczne są już ogromne zmiany w tej branży – rośliny oferuje się w biodegradowalnych opakowaniach, promuje się taksony dobrze znoszące suszę i upał, a także rośliny przyjazne owadom zapylającym, co sprzyja bioróżnorodności, ponadto rośliny oczyszczające powietrze, podłoża z ograniczoną zawartością torfu, itp. Również w technologii położono nacisk na energooszczędność i rozwiązania przyjazne środowisku – poinformował O. P. Kuhrt.

Komunikaty mówiące o wpływie roślin na nasze życie i podkreślające dbałość duńskich producentów o środowisko
Na stoisku duńskiej organizacji producentów Floradania Marketing ustawiono wymowne komunikaty mówiące o wpływie roślin na nasze życie i podkreślające dbałość tamtejszych producentów o środowisko fot. I. Sprzączka
Prezentacja roślin sprzyjających roślinom zapylającym
Bioróżnorodność, do której przyczynia się m.in. sadzenie roślin przyjaznych owadom zapylającym, wciąż jest ważnym tematem w „zielonej” branży fot. I. Sprzączka

Rosnąca świadomość ekologiczna widoczna była zwłaszcza na stoiskach dostawców plastikowych doniczek do uprawy roślin. Obecnie niemal każdy producent pojemników ma w ofercie takie, które nie tylko nadają się do ponownego przetworzenia, ale też zostały uzyskane z recyklatu. Bardziej przyjazne środowisku pojemniki są już widoczne na stoiskach producentów roślin, zwłaszcza tych, którzy kierują je do handlu w sieciach.

Rośliny w biodegradowalnych opakowaniach
Rośliny w biodegradowalnych opakowaniach fot. I. Sprzączka
Prezentacja na stoisku firmy Modiform pojemników produkowanych z plastiku pochodzącego z recyklingu
Prezentacja na stoisku firmy Modiform pojemników produkowanych z plastiku pochodzącego z recyklingu (PP; odzyskiwanego m.in. z wnętrz lodówek) i przydatnych do ponownego przetworzenia po zakończonej uprawie fot. I. Sprzączka
Prezentacja cyklu odzyskiwania plastiku, wykorzystywanego do ponownego użycia w produkcji pojemników uprawowych
Prezentacja cyklu odzyskiwania plastiku, wykorzystywanego do ponownego użycia w produkcji pojemników uprawowych fot. I. Sprzączka

Podobnie, jak w poprzednim roku, bardziej widoczne były rośliny wykorzystywane do dekorowania wnętrz, zwłaszcza te o udowodnionych właściwościach oczyszczania powietrza. O ile dotychczas gatunki „domowe” były wizytówką duńskich producentów, tak obecnie rozpoznawalna staje się też ich oferta firm z innych krajów (najwięcej – z Niderlandów).
Tegoroczna wystawa obfitowała ponadto w barwy – wystawcy prezentowali wielokolorowe rośliny (barwione), a także bukiety w tęczowych odcieniach. Zaczęto też podkreślać ważną w dobie Internetu cechę roślin – zapach, który jest nieosiągalny w sieci.

Tęczowe kwiaty
Tęczowe kwiaty wyróżniały się w tym roku na kilku stoiskach fot. I. Sprzączka

Specjaliści „zielonej” branży przyznają, że rośliny stają się coraz ważniejsze dla konsumentów, którzy doceniają ich walory w szybko się zmieniającym i cyfrowym świecie. W 2019 r. Niemcy wydali 8,9 miliardów euro na rośliny ozdobne – o 2,7% więcej niż rok wcześniej. Jak podaje niemiecki Centralny Związek Ogrodniczy (Zentralverbland Gartenbau – ZVG), wydatki mieszkańca na rośliny wzrosły ze 105 euro do 108 euro. Coraz większego znaczenia nabiera zieleń w miastach – temu tematowi poświęcono w Essen spotkanie zorganizowane przez fundację The Green City i Federację Szkółek Niemieckich (Bund deutscher Baumschulen, BdB), w ramach projektu „Zielone miasta na rzecz zrównoważonej Europy”.
W tym roku krajem partnerskim targów była Francja, która zaprezentowała się pod hasłem „Jakość i innowacje. Po francusku!”. Hodowcy i dostawcy materiału wyjściowego z tego kraju zaprezentowali szeroki asortyment produktów, wśród których wyróżniały się zwłaszcza róże, różaneczniki, kamelie, hortensje, cyklameny, chryzantemy, dalie i lawendy. Nad przygotowaniem narodowej prezentacji Francji czuwała organizacja VAL’HOR, której prezes – Mikaël Mercier – stwierdził, że targi IPM ESSEN są znakomitą platformą do zaprezentowania dorobku francuskich hodowców i producentów roślin ozdobnych u progu sezonu, jednocześnie wyraził nadzieję, że nawiązane tu kontakty będą procentowały w kolejnych latach.

Jedną z francuskich specjalności są cyklameny
Jedną z francuskich specjalności są cyklameny fot. I. Sprzączka

Kolejna edycja targów IPM ESSEN odbędzie się 26–29 stycznia 2021 r.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię