Obiecujące odmiany róż szklarniowych (cz.I)

Przez wiele lat w Polsce na rynku róż dominowały odmiany o czerwonych kwiatach. Było to, między innymi, wynikiem przekonania, że ten kolor lepiej pozwala wyrazić uczucia czy podkreślić podniosłość chwili. Hodowcy i producenci hołdowali temu przekonaniu i, w efekcie, potrzebom rynku. I tak, 60% (lub nawet więcej) asortymentu stanowiły do niedawna te o czerwonych kwiatach. Przebojowe odmiany, jak 'Mercedes', 'Madelon', 'First Red', wyparte później przez 'Red Berlin', 'Passion' i 'Grand Prix', sprzyjały mocnej pozycji tej grupy róż. Ostatnio obserwuję jednak zmianę upodobań, coraz częściej wybierane są róże o kwiatach żółtych, pomarańczowych, łososiowych czy różowych. Zwiększone zainteresowanie takimi różami było szczególnie widoczne latem 2005 roku.

Przyspieszona uprawa lewkonii na kwiaty cięte (cz. II)

W części I artykułu, zamieszczonej w "Haśle Ogrodniczym" 5/2006 Autor opisał ogólne zasady przyspieszonej uprawy, a także odmiany lewkonii polecane do tego typu produkcji.

Uprawa słoneczników w doniczkach

Uprawę słoneczników w doniczkach rozpoczęto na dużą skalę pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia w Europie. Największym popytem cieszyły się w 1999 roku, wówczas na giełdach holenderskich sprzedano ich ponad 6 mln. Od tamtego czasu zainteresowanie nimi malało, w 2004 r. zbyt na aukcjach spadł do 2,3 mln roślin. Wciąż jednak znajdują się w grupie kilkudziesięciu ważnych giełdowych gatunków doniczkowych, wyprzedzając np. dalie czy syningie. Zasady uprawy doniczkowej słoneczników nie odbiegają zbytnio od stosowanych w produkcji na kwiat cięty (czyt. HO 3, 4/2006). Powodzenie produkcji zależy przede wszystkim od odmiany i terminu uprawy. Aby rośliny miały najwyższą jakość, a ich wzrost i pokrój były proporcjonalne do wielkości doniczki, konieczne jest użycie regulatorów wzrostu.

Przyspieszona uprawa lewkonii na kwiaty cięte (cz. I)

Lewkonia letnia (Matthiola incana annua) zaliczana jest do ważnych roślin ozdobnych uprawianych na kwiaty cięte pod osłonami. Na giełdach holenderskich sprzedaje się rocznie około 20 milionów jej kwiatów. W Polsce była również dość popularna, obecnie uprawia się ją rzadziej. Nowe odmiany o okazałych kwiatostanach, w atrakcyjnych i rozmaitych barwach powinny się jednak przyczynić do wzrostu zainteresowania na naszym rynku lewkonią, która dotychczas wykorzystywana jest przede wszystkim do "białych" wiązanek podczas majowych i czerwcowych świąt kościelnych.

Jak powstaje nowa odmiana i nowa roślina róży?

W 2,5-hektarowym kompleksie szklarniowym firmy Rosen Tantau w Uetersen w Niemczech (czytaj też HO 3/2006) prowadzona jest hodowla nowych odmian (fot. 1), produkcja materiałów wyjściowych do produkcji róż i kontenerowa produkcja róż ogrodowych.

O produkcji drzew alejowych w Holandii (cz. I)

Holendrzy należą do największych na naszym kontynencie producentów drzew alejowych i parkowych. W ubiegłym roku powierzchnia upraw tych roślin wynosiła w Kraju Tulipanów 3735 ha. Liczba tamtejszych przedsiębiorstw o wymienionej specjalności, których obecnie jest około 700, stopniowo się zmniejsza, ale ich średni areał rośnie — w 2002 r. sięgał prawie 5 ha (siedem lat wcześniej było to 3,2 ha). W ostatniej pięciolatce — głównie z powodu zastoju gospodarczego w Niemczech — ostygła koniunktura na europejskim rynku drzew alejowych, na którym Holendrzy są ważnymi graczami, toteż zanotowali oni spadek cen, a także stabilizację wielkości produkcji. Właściciele wspomnianych szkółek, aby poprawić swoją konkurencyjność, poszerzają więc asortyment, proponują nowe formy produktów, wydłużają okres sprzedaży, itp.

Idzie nowe

W pierwszej części artykułu, zamieszczonej w "Haśle Ogrodniczym" 3/2004, przedstawiłam wybrane — pokazane na targach Horti Fair 2005 w Amsterdamie — nowe odmiany roślin ozdobnych uprawianych na kwiaty cięte. Tym razem prezentuję niektóre nowości z grupy roślin doniczkowych.

Anturium po holendersku

Przy okazji wyjazdu na targi Horti Fair '05 do Holandii polscy producenci anturium odwiedzili tamtejszych hodowców — dostawców materiałów wyjściowych do zakładania plantacji — oraz ogrodników zajmujących się uprawą anturium.

Przebojowa lawenda

Firmy oferujące materiały wyjściowe do produkcji roślin balkonowo-rabatowych i bylin potwierdzają rosnące ostatnio zainteresowanie polskich ogrodników uprawą lawendy. Roślina ta, która kiedyś była domeną szkółek bylinowych i stanowiła tam margines produkcji, wyraźnie więc się upowszechnia. Pojawiają się jednocześnie na rynku nowe u nas gatunki lawendy — przeważnie nieodporne na mróz. Warto więc przedstawić wiadomości o tej roślinie i uświadomić sobie, jakie informacje należy przekazywać kupującym lawendy. (red.)

Astry i nie tylko

Niewiele polskich firm nasiennych kontynuuje hodowlę roślin ozdobnych, która nie jest już dotowana z budżetu państwa. Jednym z przedsiębiorstw, które mimo wszystko nie zaprzestało prac nad tworzeniem nowych odmian tych roślin, jest PlantiCo-Gołębiew. Pod koniec lata 2005 roku, na poletkach doświadczalnych w Strugach koło Sochaczewa można było obejrzeć wiele nowych, ale także starych, wyhodowanych w tej firmie odmian astra chińskiego oraz kilku innych gatunków do uprawy na kwiaty cięte.

Ostatnie artykuły

Tranzyt kolejowy i drogowy przez Rosję – dozwolony

Rosja zezwoliła na tranzyt kolejowy i drogowy (ciężarowy) produktów pochodzenia roślinnego objętych embargiem wprowadzonym w sierpniu 2014 roku.

Rzemieślnicze lody jagodowe

Smakiem czerwca polska truskawka. Przebojem wchodzi malina. Plantatorzy owoców jagodowych promują lodowych rzemieślników. To branża, która w Polsce w ostatnich latach kilkukrotnie zwiększyła swoje szeregi. Obserwujemy też powrót do tradycyjnych, rzemieślniczych metod produkcji, które wymagają sporo uwagi, począwszy od etapu poszukiwania produktu.

Warzywa i owoce – na szczęście

Warzywa i owoce – smaczne, niskokaloryczne, sycące, a przede wszystkim zdrowe. Mogą stanowić dodatek do posiłku bądź samodzielną przekąskę między posiłkami. Naukowcy, a przede wszystkim lekarze i dietetycy przekonują, że produkty te powinny gościć na naszych stołach przynajmniej pięć razy dziennie. Celem III już edycji kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”, jest promocja spożycia polskich warzyw i owoców oraz podkreślenie ich korzystnego wpływu na kondycję fizyczną i psychiczną.