Fresh Market – perspektywy popytu i podaży

W czwartej już edycji Konferencji Fresh Market, która w tym roku odbyła się 30 września w Ożarowie Mazowieckim, uczestniczyło prawie 340 osób reprezentujących ponad 180 firm z 15 krajów świata. Podczas spotkania eksperci z branży owocowo-warzywnej – zarówno z Polski, jak i z zagranicy – mówili m.in. o sytuacji na rynku owocowo-warzywnym, prognozach na nadchodzący sezon oraz o warunkach handlu z sieciami detalicznymi. Równolegle z wykładami prowadzono także rozmowy handlowe.

Uczestnictwo w tej imprezie jest doskonałą okazją do nawiązania bezpośrednich kontaktów biznesowych, rozmów z przedstawicielami sieci handlowych – informował podczas otwarcia spotkania Artur Stasiak, wydawca serwisu fresh-market.pl, organizator Konferencji Fresh Market.

Bezpieczeństwo i jakość
O oczekiwaniach klientów względem bezpieczeństwa oraz jakości owoców i warzyw mówił podczas konferencji Robert Kuczara, kierownik ds. technologii produktów w Tesco Polska. Wzrost znaczenia w handlu sieci supermarketów przekłada się na konieczność przygotowania towaru zgodnie ze stawianymi przez nie wymaganiami. Konsumenci coraz większą uwagę zwracają na jakość, zdrowotność i bezpieczeństwo produktu. Ponadto oczekują, że będzie on miał atrakcyjną cenę, będzie wyprodukowany zgodnie z przepisami praw i poszanowaniem etyki. Musi też spełniać określone parametry jakościowe i być atrakcyjnie opakowany. Konsument chce też mieć informacje o jego pochodzeniu – mówił R. Kuczara.
W ostatnich latach szczególnie wzrosły oczekiwania klientów względem jakości. W 2004/2005 r. Tesco sprzedawało 54% jabłek I klasy i aż 46% jabłek II klasy. W 2009/2010 r. było to już 85% jabłek I klasy i tylko 15% II klasy. Natomiast preferencje klientów
dotyczące wielkości jabłek kształtują się następująco – bardzo małe (o średnicy 65–70 mm) wybiera 6% respondentów, małe (70–75 mm) – 4%, średnie (75–85 mm) – 70%, duże (85–95 mm) – 20%. W przypadku gruszek dane te są na poziomie – bardzo małe (o średnicy 55–60 mm) preferuje 4% konsumentów, małe (60–65 mm) – 7%, średnie (65–75 mm) – 70%, duże (75–85 mm) – 20%.

Nowe trendy w handlu warzywami i owocami w Europie…
… były tematem wykładu Frederica Rosseneu  z Belgii, doradcy ds. gospodarki żywieniowej we Freshfel Europe oraz Generalnego Sekretarza Europejskiego Stowarzyszenia Handlu Ziemniakami – Europatat. – Jeszcze kilkanaście lat temu rynek rosyjski był „zaworem bezpieczeństwa”, gdzie można było sprzedać nadmiar owoców wyprodukowanych w danym kraju. Obecnie jest to rynek strategiczny – główny rynek eksportu wielu produktów z UE. Dlatego jakiekolwiek na nim zaburzenia mają bezpośredni wpływ na eksport w wielu krajach Unii – informował F. Rosseneu.
Handlowcy, którzy wiążą duże nadzieje z rosyjskim rynkiem – według F. Rosseneu – powinni wziąć pod uwagę, że obecnie na Ukrainie, w Kazachstanie i w Rosji zwiększa się produkcję wielu gatunków owoców i warzyw oraz promuje się je. Takie działanie już w niedalekiej przyszłości może mieć ogromny wpływ na wielkość eksportu niektórych produktów z UE na te rynki. Zwrócił też uwagę, że w UE wciąż istnieje problem zbyt niskiej konsumpcji zarówno owoców, jak i warzyw, przypadającej na jednego mieszkańca. Konieczne są więc działania zmierzające do zwiększenia, szczególnie wśród najmłodszych, spożycia owoców i warzyw, a także podniesienia świadomości o ich korzystnym wpływie na zdrowie.

O zbiorach jabłek
W tym roku zbiory jabłek w UE wyniosą 10,195 mln ton. W Polsce (wg GUS) powyżej 2,5 mln ton, natomiast w Chinach będą o 3,3% wyższe niż w ubiegłym sezonie, gdy wyniosły 33,3 mln ton – informowała Karolina Zakrzewska, redaktor portalu fresh-market.pl. Obecnie w UE najwięcej produkuje się jabłek odmian, jak ‘Golden Delicious’, ‘Gala’ i ‘Jonagold’. W tym roku, ze względu na brak zapasów koncentratu soku jabłkowego, cena jabłek przemysłowych jest dość korzystna dla sadowników. Na sytuację tę ma też wpływ ograniczanie produkcji KSJ w Chinach z powodu wzrostu konsumpcji jabłek i wyższej opłacalności produkcji owoców deserowych.


[NEW_PAGE]Polskie jabłka wysokiej jakości
Jeśli w tym roku eksport jabłek deserowych z Polski będzie niższy niż 700 tys. ton, mogą być problemy ze zbytem wszystkich tych owoców po opłacalnych cenach – informował prof. Eberhard Makosz, prezes Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych. Szczególnie że w ostatnich latach spożycie jabłek w naszym kraju spadło z 23 kg do 16 kg na mieszkańca i jest jednym z najniższych w Europie. Podstawowym warunkiem wzrostu spożycia jabłek i utrzymania wysokiego poziomu ich eksportu są wysoka jakość owoców i skuteczna promocja, zwłaszcza w kraju. W tym celu opracowano projekt promocji jabłek w Polsce pt. „Polskie Jabłka Wysokiej Jakości” (z logo „Kings and Apples), który realizowano od grudnia 2010 r. do maja 2011 r. (więcej czyt. nr 7/2011 „MPS SAD”). Ponieważ odnotowano zainteresowanie takimi jabłkami zarówno ze strony konsumentów, jak i eksporterów, program ten będzie kontynuowany prawdopodobnie odlistopada 2011 r. do maja 2013 r. Na całym świecie sieci handlowe odgrywają coraz większą rolę, także w obrocie jabłkami deserowymi. Gdy mamy do czynienia z monopolem, to sieci dyktują ceny skupu i detaliczne jabłek, najczęściej kosztem ich producentów. W krajach, w których udział sieci supermarketów w obrotach owocami przekracza 80%, niższa jest opłacalność produkcji jabłek. W Polsce ich udział w obrocie tymi owocami wynosi na razie około 30%. Bezpieczną granicą, do której mógłby wzrosnąć, jest 50%. Wówczas będzie można utrzymać opłacalną produkcję i zapewnić małym i niezorganizowanym producentom możliwości zbytu jabłek poprzez małe sklepy, targowiska czy rynki hurtowe – informował prof. E. Makosz.

Polska, Rosja i Ukraina
Perspektywy handlu owocami i warzywami między Polską, Rosją i Ukrainą w sezonie 2011/2012 przedstawiła Tatiana Getman z Ukrainy, kierownik projektu „APK – Inform owoce i warzywa”. Obecnie Rosja jest największym importerem polskich owoców i warzyw –kupuje ich około 420 000 ton. Szacuje się, że wartość tego importu wynosi 250 mln $ rocznie. Ukraina jest mniejszym rynkiem zbytu tych produktów z Polski – importuje ich za 100 mln $ rocznie. Przy czym z roku na rok – jak podała T. Getman – kraj ten będzie stawał się coraz większym konkurentem dla Polski w eksporcie niektórych produktów do Rosji (już zaczyna eksportować warzywa nie tylko do Rosji, lecz także do Polski). Ukraina staje się poważnym konkurentem nie tylko dla Polski, lecz także dla innych krajów wprowadzających swoje produkty na rosyjski rynek. Prawdopodobnie już niedługo jedynym produktem eksportowym Polski, który będzie mógł konkurować z ofertą ukraińskich owoców, będą jabłka, choć na Ukrainie zwiększa się ich produkcję, a także podjęto działania mające na celu wybudowanie bazy przechowalniczej, tak by w kwietniu można było eksportować ukraińskie jabłka do Rosji – informowała T. Getman. W tym roku Ukraina prawdopodobnie zwiększy zarówno eksport, jak i import jabłek. Obecnie wymagania stawiane przez rosyjskie sieci handlowe nie różnią się od tych obowiązujących w sieciach zachodniej Europy – informował Fiodor Makarski z Rosji, dyrektor działu owoców i warzyw świeżych sieci Victoria (Dixi). Dużo uwagi przywiązuje się do jakości produktów (wygląd, właściwości organoleptyczne i zdrowotne oraz bezpieczeństwo) wprowadzanych na terytorium Federacji Rosyjskiej (FR) z różnych krajów świata. Obecnie w sieciach handlowych na terenie FR owoce i warzywa danych gatunków dostępne są przez cały rok, zmienia się tylko kierunek ich dostawy na rosyjski rynek. Aby móc współpracować z tymi sieciami, trzeba zapewnić ciągłość podaży produktu, spełniając jednocześnie określone wymagania.

Rozmowy handlowe
Podczas konferencji Fresh Market równolegle z wykładami prowadzone były rozmowy handlowe dostawców owoców i warzyw z kupcami z sieci handlowych Biedronka, Auchan, Tesco, Makro, Carrefour, Stokrotka, Kaufland, Intermarche, Dino, PoloMarket, MarcPol, Bomi oraz dwóch rosyjskich: Victoria (Dixi) oraz Magnit. Ta ostatnia uczestniczyła we Fresh Market po raz pierwszy. Od 1998 r., kiedy to otwarto pierwszy sklep sieci Magnit w Krasnodarze, bardzo dynamicznie się ona rozwija. Obecnie Magnit to ponad 4100 sklepów osiedlowych, 57 hipermarketów i 4 drogerie. Sklepy Magnit posiadają sieć własnych centrów dystrybucyjnych rozmieszczonych w całej europejskiej części Rosji.

Related Posts

None found

Poprzedni artykułWycinacz pędów porzeczki ROCH
Następny artykułMaszyna do obierania cebuli

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.