Jubileusz BASF na targach w nowej formule

Zorganizowana przez firmę BASF w pierwszym dniu MTAS FruitPRO (15 stycznia, na terenie EXPO Warszawa) konferencja prasowa zgromadziła wielu dziennikarzy radia, telewizji, portali oraz prasy branżowej.

Grzegorz Lewandowski (Marketing Manger Fruit Poland), koordynator targów z ramienia BASF, Agnieszka Łyczak-Szymczyk (Marketing Communications Manager Działu Crop Protection BASF) wraz z prof. dr. hab. Kazimierzem Tomalą (przedstawicielem Partnera Konferencji – Katedry Sadownictwa SGGW) podsumowali 11 lat współpracy BASF i SGGW przy tworzeniu tego ogólnopolskiego spotkania profesjonalnych sadowników.

Każda kolejna, z dotychczasowych, edycja zawsze wiązała się z modyfikacją pierwotnej reguły, czy to w zakresie organizacyjnym (chociażby coroczna konieczność powiększania powierzchni wystawienniczej) czy też merytorycznym. Chociaż zawsze starano się zachować zasadę prezentacji tematycznej w zakresie innowacyjnym dla polskich ogrodników. – Taka nowoczesna tematyka zachęcała do uczestnictwa w naszych targach szeroką rzeszę polskich, i nie tylko, sadowników – wspominał K. Tomala.

Najbardziej rewolucyjną decyzją organizatorów, zdaje się być przeniesienie lokalizacji XI MTAS do hal EXPO XXI. Obaj panowie zgodnie twierdzili, że dotychczasowa forma się wyczerpała. Poprzednie miejsce nie stwarzało komfortu zwiększającej się z roku na rok liczbie wystawców i uczestników. – Obecnie oferujemy w pełni profesjonalne, na europejskim poziomie – przestronne, wygodne stanowiska wystawcom, a przybywającym sadownikom – możliwość zapoznania się z pełną ofertą produktową branży około ogrodniczej (nawozowej, mechanizacyjnej, szkółkarskiej, przechowalniczej, sortowniczej, związanej z obrotem owocami) a także najnowszą wiedzą w zakresie sadownictwa oraz handlu płodami rolnymi, którą dzielą się praktycy z różnych instytucji badawczych polskich i zagranicznych. Aby przekaz (dźwięk i obraz) niezakłócenie docierał do obecnych na sali wykładowej, zorganizowaliśmy „sadownicze kino” – mówił G. Lewandowski.

Akustyczna sala wykładowa została „uzbrojona” w ekran kinowy (prawie 200 m2), a dla zajmujących miejsca oddalone od sceny, przeznaczone były standardowych rozmiarów dwa dodatkowe telebimy. Przygotowano także przestronne, spokojne, oddalone od tłumów zwiedzających miejsce, gdzie można było uporządkować wiedzę, przysiąść na chwilę i odpocząć, zjeść jabłko, podyskutować. – Nasze spotkania to także konsolidacja środowiska sadowników i tego będziemy przestrzegać, i tych zasad nie zmienimy – dodawał K. Tomala.

Profesor zapowiedział także, że wkrótce po zakończeniu imprezy zwróci się o opinie do młodego grona sadowników-studentów. – Mam nadzieję, że otwarcie ocenią te targi i podpowiedzą, o co musimy zadbać, aby spełnić oczekiwania grona uczestników w kolejnym roku – informował K. Tomala.

Pierwsze, wstępne podsumowanie tegorocznego MTAS zaprezentował G. Lewandowski. Oto kilka faktów w liczbach:

  • 3-krotny wzrost powierzchni wystawienniczej (w porównaniu z poprzednimi edycjami) – obecnie ok. 10 tys. m2;
  • ponad 200 wystawców;
  • 5–6 tys. uczestników – szacunki (pierwsze liczenia zarejestrowanych uczestników w ciągu dwóch dni targo-konferencji).

Podczas tej konferencji prasowej, zorganizowanej przy okazji MTAS, firma BASF zainaugurowała jubileuszowy rok – 150 lat swojej działalności. Cezary Urban przedstawił historię koncernu (począwszy od uruchomienia linii barwników w 1865 r., rejestracji do 1900 r. w Niemczech ponad 500 patentów opartych na badaniach własnych, poprzez produkcję pierwszego nawozu sztucznego w 1913 r., herbicydu – 1949, fungicydu i zoocydu – w 1950 r., także tworzyw sztucznych – od lat 50. XX w.).

– Dzisiaj BASF to globalna firma działająca na 6 kontynentach, prowadząca produkcję w 370 fabrykach, zatrudniająca 112 tys. pracowników, a jej obrót we wszystkich gałęziach – chemikalia, produkty poprawiające wydajność, materiały i rozwiązania funkcjonalne, rozwiązania dla rolnictwa, ropa i gaz – to rocznie 74 mld euro (dane z 2013 r.) – informował prelegent. Polski odział tego przedsiębiorstwa stanowi łącznie (dane z 2013 r.) 515 osób, które zatrudnione są w 3 fabrykach i 4 centrach kompetencji (Dział Agro), wypracowujące rocznie obroty wysokości 722 mln euro. Dodatkowo w naszym kraju BASF ściśle współpracuje z ośrodkami, uczelniami naukowymi i szkołami (różnych branży), Centrum Nauki Kopernik oraz organizuje Pikniki Naukowe. Na taką działalność, w ramach globalnych potrzeb, centrala BASF przeznacza rocznie 1,84 mln euro, co stanowi prawie 1/3 wszystkich wydatków.

Cezary Urban

Zaprezentowano także nowości, o które w 2015 r. ten chemiczny koncern wzbogaci w Polsce swoją ofertę. Będą to zarówno produkty, jak i usługi. Spośród pierwszych, oferta fungicydów dla sadownictwa powiększyła się o nową mieszaninę handlową ditianonu i pirymetanilu, w formie stężonej zawiesiny ko-kryształów (Co-crystal) o nazwie Faban 500 SC. Środek ten jest przeznaczony do ochrony jabłoni przed parchem jabłoni oraz grusz – przed parchem gruszy. Dla plantatorów truskawki, oraz produkujących takie warzywa jak: cebula (z siewu), marchew, groch (na zielono) dostępny będzie od tego sezonu herbicyd Stomp Aqua 455 CS, zawierający pendimetalinę, przeznaczony do zwalczania chwastów jedno- i dwuliściennych.

Grzegorz Lewandowski podczas prezentacji fungicydu Faban

W ramach „Serwisu Zdrowe Pole”, uruchomiony zostanie „System prognozowania patogenów” (tzw. serwis patogenowo-pogodowego) dostępny dla klientów BASF, informujący o wystąpieniu zagrożenia ze strony sprawców chorób (dane będą zbierane z całego kraju), początkowo dla zbóż i rzepaku, i ułatwiające podjęcie decyzji odnośnie do konieczności rozpoczęcia ochrony.

Jarosław Nadziak opisywał schemat działania serwisu patogenowo-pogodowego

Tekst i fot. Katarzyna Kupczak

Obszerną fotorelację z targów zobaczyć można tutaj.

Related Posts

None found

Poprzedni artykułDopłaty do materiału siewnego
Następny artykułZmiany na kierowniczych stanowiskach w Syngenta Polska

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.