Opakowania do owoców i marketing

Perypetie dotyczące handlu świeżymi owocami i warzywami nie dotyczą tylko Polski, lecz także innych krajów europejskich. Główny sezon sprzedaży jabłek tak naprawdę jeszcze się nie zaczął, ale we Włoszech – u drugiego największego producenta jabłek w Europie – przygotowania trwają. W ofertach międzynarodowych konsorcjów pojawiają się nie tylko ciekawe odmiany, lecz także nowatorskie opakowania, którym często towarzyszy kampania reklamowa.

Funkcjonalne i miłe dla oka
Firma NNZ specjalizuje się w opakowaniach przeznaczonych dla warzyw i owoców, dostarczając m.in. opakowań typu Twin-Bag®, łączących w sobie mocne opakowanie z siatki z folią polietylenową, którą można w dowolny sposób zadrukować (opakowanie to zapewnia dobrą wentylację owoców i zapobiega kondensacji pary wodnej).

Drugim popularnym na rynku opakowaniem jest tacka polistyrenowa do owoców, dostępna w różnych kolorach i wzorach, która zabezpiecza produkty dzięki maszynom flow-pack i folii termokurczliwej. Wśród najnowszych propozycji firmy, które można było obejrzeć podczas targów Interpoma 2014, są jednostkowe opakowania wykonane z tektury falistej zadrukowanej w dowolny sposób, w których pojedyncze owoce są dobrze zaprezentowane i równocześnie zabezpieczone na czas transportu i ekspozycji na półce sklepowej (fot. 1). Pozwalają one na zapakowanie 2 lub 4 owoców tej samej lub kilku różnych odmian. Opakowanie ma tę zaletę, że cała jego powierzchnia może być dowolnie zadrukowana techniką fleksograficzną i stać się elementem marketingu (np. jako opakowania przygotowane do sprzedaży owoców w okresie świątecznym).

Fot. 1. Nowa forma opakowań jednostkowych z tektury falistej

Druga propozycja firmy to także tekturowe opakowanie, zachęcające klientów do zakupu – karton mieszczący np. zestaw do przygotowania ciasta jabłkowego (ang. apple pie), składający się z 1 kg jabłek i innych niezbędnych składników oraz prostego przepisu (fot. 2). Trzecia propozycja od NNZ do pakowania mniejszych owoców, np. borówki wysokiej czy drobnych jabłek, to przezroczyste plastikowe wiaderka z uchwytem, zabezpieczone pokrywką i zaopatrzone etykietą, mieszczące 0,5 kg oraz 1 kg i 2 kg owoców lub np. – jak podano na przykładowej etykiecie – 10 sztuk jabłek (fot. 3).

Fot. 2. Nowość: jabłka w zestawie do przygotowania ciasta

Fot. 3. Łatwe do przenoszenia opakowanie mieszczące 10 jabłek

Jak naturalne
Tradycyjna plastikowa skrzynka nie zachwyca konsumentów ani estetyką, ani fakturą, więc producenci opakowań – inspirowani naturą – poszukują nowych looków dla swoich opakowań. Podczas ubiegłorocznej edycji targów Macfrut, na stoisku włoskiej firmy Polymer Logistics zaprezentowano nowość do pakowania i prezentowania świeżych owoców i warzyw – Rattan Active Lock. Była to składana plastikowa skrzynka z aktywną blokadą, której ściany wyglądem przypominają wiklinowe koszyki w różnych kolorach (fot. 4).

Fot. 4. Składane skrzynki plastikowe ze ścianami o strukturze wikliny…

W tym roku natomiast ta sama firma prezentowała jeszcze nowsze rozwiązanie – to skrzynki wyglądem przypominające te drewniane (fot. 5). Opakowania są oryginalne i uniwersalne, gdyż łączą w sobie higienę, którą zapewniają opakowania plastikowe oraz wygląd materiałów naturalnych. Również ich transport nie jest uciążliwy, ponieważ skrzynki mogą być składane. Podobny trend – wzorowania się na surowcach naturalnych – obserwuje się także wśród producentów kartonów z tektury falistej, które zadrukowane tworzą wzór drewna (fot. 6). Opakowania takie stają się ciekawym elementem wystroju sklepu lub stoiska owocowo-warzywnego.

Fot. 5. …i drewnianych desek

Fot. 6. Imitujące drewnianą skrzynkę kartony

[NEW_PAGE]Pojedynczo i po dwa
Zauważalnym trendem w pakowaniu i ekspozycji jest jednak już nie opakowanie zbiorcze, ale jednostkowe, w których owoce umieszczane są na tackach zabezpieczonych folią flow-pack lub termokurczliwą. Włosi wyraźnie podkreślają pochodzenie owoców. Promują w ten sposób rodzime owoce. Propozycją Pera Italia, konsorcjum zrzeszającego producentów gruszek z różnych części kraju, jest opakowanie mieszczące jedno, dwa lub trzy owoce. Wysokiej jakości gruszki promowanej odmiany ‘Abate Fetel’ są ustawione pionowo w kartonowym pudełku składającym się z trzech kompartmentów z okienkiem i zabezpieczone folią (fot. 7). Tekturowa cześć opakowania jest miejscem, gdzie umieszczone zostały informacje dotyczące wartości odżywczej owoców oraz innych niezbędnych informacji o produkcie.

Promowanie produktów pochodzących z określonych rejonów sadowniczych kraju posiadających oznaczenie I.G.P. (wł. Indicazione Geografica Protetta, czyli Chronione Oznaczenie Geograficzne) dotyczy także w dużej mierze jabłek (fot. 8). Zdaniem włoskich sadowników i przedstawicieli konsorcjów sprzedających owoce jest to bardzo ważny element marketingu. Konsumenci zarówno krajowi, jak i zagraniczni kojarzą rejon pochodzenia jabłek z ich smakiem i sięgają po nie ponownie. Odróżnieniu owoców służy także marka.

Fot. 7. Opakowanie podkreślające włoskie pochodzenie gruszek

Fot. 8. Opakowania z oznaczeniem I.G.P.

„Eco”
Dla owoców i warzyw produkowanych w gospodarstwach ekologicznych niezbędne jest wprowadzenie do obrotu opakowań biodegradowalnych lub ulegających kompostowaniu (m.in. zgodnie z przekonaniem konsumentów żywności ekologicznej). W grupie tej są nie tylko dostępne w dużym asortymencie kolorów i wzorów siatki raszlowe wykonane z surowców „bio” lub z surowców przetworzonych oraz opakowania z tektury falistej ze znakiem 100% recyclable, lecz także wielokrotnego użycia skrzynki plastikowe np. EcoBins® (fot. 9). Te ostatnie promowane podczas 31. edycji targów Macfrut są składane, czyli łatwe do transportu oraz wykonane z materiału, który nadaje się do całkowitego przetworzenia. Z trzech „zużytych” skrzynek można wytworzyć jedno nowe opakowanie.

Fot. 9. EcoBins® – ulegają w 100% recyklingowi

Dodatkowo kompostowaniu ulegają także etykiety naklejane na pojedyncze owoce (fot. 10) jak np. te oferowane przez firmę GPT (Gruppo Poligrafico Tiberino). Etykiety Compost Label® prócz tego, że są w 100% biodegradowalne, mogą być umieszczane na produktach automatycznie za pomocą etykietownic stanowiących element linii pakujących.

Fot. 10. Biodegradowalne etykiety na ekologiczne owoce

Podczas ostatniej edycji targów Macfrut firma Sorma Group pokazała swoją ofertę opakowań z serii Sormabag (fot. 11). Są to siatki raszlowe wykonane w 100% z polipropylenu, a zatem mogą być w pełni poddawane recyklingowi, podobnie jak inne produkty z tej grupy. Do ich wykonania użyto minimalnej ilości surowca, także wielkość etykiety została zminimalizowana. A wszystko, aby sprostać wymaganiom konsumentów i odbiorców opakowań oraz chronić środowisko naturalne.

Fot. 11. Sormabag – uniwersalne opakowanie do owoców i warzyw

Z kodem QR
Konsumenci coraz częściej interesują się pochodzeniem spożywanych świeżych owoców i warzyw. Wszelkie informacje o produkcie w formie zakodowanej znajdują się na etykietach opakowań zbiorczych. Czarny kwadracik tzw. kod QR (ang. Quick Response) pojawia się już także na naklejkach umieszczanych na pojedynczych owocach (fot. 12). Taką formę promocji i edukacji swoich konsumentów wprowadziło w 2014 r. konsorcjum grup producenckich z Południowego Tyrolu – Vi.P. (Val Venosta). Po zeskanowaniu kodu za pomocą smartfona konsument wchodzi na stronę konsorcjum, gdzie może przeczytać przepisy kulinarne z jabłkiem w roli głównej, a także wybrać się na wirtualny spacer po tyrolskich sadach. Wszystko to dla większej świadomości konsumentów oraz zwiększenia sprzedaży jabłek.

Fot. 12. Naklejka z kodem QR

Dorota Łabanowska-Bury
Fot. 1-12 D. Łabanowska-Bury

Artykuł pochodzi z numeru 12/2014 „Hasła Ogrodniczego”

Related Posts

None found

Poprzedni artykułKubota przedłuża gwarancję
Następny artykułSprzedaż wina pod koniec roku rośnie o jedną trzecią

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.