Promocja soków – cele i efekty

Działania promocyjne skrojone przecież pod konsumenta bardzo rzadko uwzględniają jednak wrodzony sceptycyzm Polaków do deklaracji producentów dotyczących promowanych produktów oraz brak znajomości przepisów, które dotyczą tak specyficznych kwestii jak produkcja żywności. Problem ten jest pogłębiany przez publikacje w mediach, których rzetelność należy uznać za dyskusyjną. Konsument potrzebuje sprawdzonych źródeł informacji, które będą wsparciem dla jego decyzji zakupowych.
Wraz z przemianami gospodarczymi w latach 90-ych XX wieku w Europie Środkowej, powstał podatny grunt dla istnienia i działania organizacji niezależnych od rządu. Niezależnie od formuły prawnej czy nazwy, tzw. NGO’s, stowarzyszenia, unie, ruchy itp. budują swój autorytet skupiając się na wyspecjalizowanych wycinkach działania gospodarki. Przykładem takiej organizacji jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), która od lat zrzesza producentów soków, soków zagęszczonych oraz firmy i organizacje ściśle współpracujące z branżą sokowniczą. Obok eksperckiej pozycji w zakresie technologii produkcji, prawa żywnościowego oraz aktywności Dobrowolnego Systemu Kontroli soków i nektarów (DSK), Stowarzyszenie KUPS jest aktywne w działaniach promocyjnych na rzecz wszystkich producentów soków. 
Są one realizowane nieprzerwanie od 2006 roku. Aktualnie obejmują , między innymi, kampanię „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Celem działań jest dotarcie do konsumenta z komunikatem o właściwościach soków zbliżonych do owoców i warzyw z których zostały wyprodukowane oraz o braku dodatku konserwantów, barwników czy sztucznych aromatów, co wynika z przepisów prawa. Kolejna siódma edycja projektu dotyczącego promocji idei 5 porcji, przynosi już efekty zarówno dla rynku jak i świadomości odbiorców.
 
Zauważalny jest już w Polsce trend zwiększenia częstości spożywania owoców i warzyw. Na przykład grupa matek i dzieci spożywających  warzywa trzy razy dziennie (grupa, w której „skok” spożycia był największy) zwiększyła się z 12% w 2008 roku do 24% w 2014 r (matki) oraz z 11% do 23% (dzieci). Jednym z czynników, które wpłynęły na ten wynik jest akcja promocyjna prowadzona przez KUPS.
Obecnie Stowarzyszenie realizuje również projekt „Soki i musy – witaminy w SMART formie”, budujący wizerunek soków i musów jako produktów nowoczesnych, wygodnych, zdrowych i mogących zastępować owoce i warzywa, gdy ich konsumpcja jest utrudniona. Lekka forma przekazu ma na celu budowanie pozytywnego obrazu kategorii. W przypadku obu kampanii, zwracamy szczególną uwagę, aby nie promować brandów, a jedynie pracować nad należną sokom pozycją na rynku. Zależy nam także aby zaistniały na stałe i w świadomości konsumenta jako produkty zdrowe i wysokiej jakości, powstające z dbałością o każdy szczegół etapu produkcji i dystrybucji.
Kwestie zarysowane powyżej będą jednym z bloków tematycznych na zbliżającym się XIX Międzynarodowym Sympozjum KUPS (11-13.05) „Perspektywy, szanse i innowacyjność branży sokowniczej”. 
Barbara Groele, KUPS
 
 

Related Posts

None found

Poprzedni artykułPolskie jabłka coraz bliżej Chin; umowa już w czerwcu?
Następny artykułXXIX Wojewódzkie Święto Kwitnącej Jabłoni w Samborcu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.