Czym według Polaków jest eko-konsumpcja?

borowka
fot. J. Klepacz-Baniak
Z najnowszego raportu agencji badawczej IMAS „Żywność ekologiczna w Polsce 2019”* wynika, że żywność ta posiada sporą grupę konsumentów (27% deklaruje, że kupuje ją przynajmniej raz w tygodniu), jednak nadal pojęcie to jest rozumiane bardzo niejednoznacznie.

Zgodnie z wytycznymi unijnymi żywność ekologiczna to żywność wyprodukowana przynajmniej w 95% w sposób ekologiczny, a więc bez użycia nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin, przy zachowaniu żyzności gleby, różnorodności biologicznej oraz poszanowania środowiska naturalnego, a to, co jednoznacznie identyfikuje tą żywność to unijne logo tzw. „euro liść” nazywany często „zielonym liściem”. Czy Polacy w ten sposób definiują ekożywność?

Z raportu IMAS wynika, że tylko 57% Polaków utożsamia pojęcie żywności organicznej z certyfikatem potwierdzającym naturalną produkcję, dla pozostałych jest to żywność kupowana od rolnika stosującego naturalne metody chowu i uprawy (26%), tradycyjna (10%) czy regionalna (8%). Pytając natomiast o znajomość certyfikatu żywności ekologicznej 17% wskazuje „zielony liść” spontanicznie, a 28% z podpowiedzią. Ponadto aż 45% Polaków twierdzi, że zetknęło się z tym logo, ale nie wie, co ono oznacza.

Biorąc pod uwagę zarówno niejednoznaczne definiowanie ekożywności, jak i znajomość „euro liścia” tylko przez niespełna 1/3 Polaków nie można eko-konsumentów traktować jako jednorodną grupę, ale należy analizować trendy i zachowania konsumentów w ramach zdefiniowanych w badaniu segmentów, które obrazują różnice w postrzeganiu i konsumpcji ekożywności.

*IMAS International (imas.pl) przeprowadził w dniach 18-30.10.2019 badanie dotyczące żywności ekologicznej zrealizowane metodą ankiety internetowej CAWI. Badanie konsumenckie na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-65 lat; n=1028. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.imas.pl.

Źródło: Raport IMAS

Related Posts

None found

Poprzedni artykułNiekoniecznie zielone wprost ze szkółki
Następny artykułNajnowszy numer „Hasła Ogrodniczego” już w sprzedaży!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.