Polski rynek ekożywności

Zwiększa się wartość polskiego rynku żywności ekologicznej, przybywa punktów sprzedaży oraz przetwórców. W czasie pandemii eksplodował sektor e- commerce.
Wartość polskiego ekorynku

Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na 1,36 mld zł w cenach detalicznych (0,5% całego rynku spożywczego). Z końcem 2019 r. w Polsce działało 18 637 gospodarstw legitymujących się certyfikatem.

W czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym (ok. 850 sklepów). Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.

Produkty świeże

Obserwowane jest zwiększenie procentowego udziału produktów świeżych w zaopatrzeniu specjalistycznych sklepów z żywnością ekologiczną. Sklepy te chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów.

Sprzedaż przez Internet

W ciągu ostatnich 2 lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej podwoiła się (co najmniej). Dzielą się one na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche (zdecydowana większość) i oferujące produkty świeże (zdecydowana mniejszość). Obecnie, w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku. Obecnie na rynku działa ok 60 sklepów specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży ekożywności przez Internet. Około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi.

Najczęściej wybierane produkty ekologiczne

Najchętniej wybieranymi produktami są: produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne oraz produkty z kategorii soki, nektary, napoje.

Polska, UE i świat

Pod względem powierzchni upraw ekologicznych Polska zajmuje 19. miejsce na świecie (507 637 ha). Wydatki przeciętnego Polaka na żywność EKO wynoszą 7 euro/rok, średnia unijna to 76 euro/rok. 16 krajów ma 10% lub większy udział obszarów upraw ekologicznych w całkowitej powierzchni rolnej. 15 krajów ma między 5 a 10%.W Polsce jest to 3,5%.

W przygotowanym przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” znaleźć można najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów BIO, komentarze ekspertów z branży oraz obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych opracowaną przez Nielsen.

Źródło: Polska Izba Żywności Ekologicznej

Related Posts

None found

Poprzedni artykułIle kosztują panele ścienne 3D? Sprawdź aktualne ceny!
Następny artykułCentrum Trendów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.