Potencjał kulinarny ziemniaków

Ziemniak tylko z wody? – czy Polacy potrafią wykorzystać potencjał kulinarny kartofli? Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”, blisko 40% respondentów sięga po ziemniaki kilka razy w tygodniu, a u niemal 80% z nich są one nieodłącznym dodatkiem do obiadu.

Prawie 20% młodych ludzi (15-39 lat) deklaruje gotowość do wyeliminowania kartofli ze swojego codziennego menu. Co więcej, ponad 85% ankietowanych wskazało, iż spożywa ziemniaki przede wszystkim w formie tradycyjnej – z wody. Czy Polakom brakuje więc pomysłów na ich przygotowanie?

Ziemniak lub kartofel – ile sekretów i możliwości kulinarnych skrywa w sobie to warzywo? Polacy znają głównie jeden sposób ich wykorzystania w kuchni – gotowane ziemniaki serwowane w formie dodatku do obiadu. Tymczasem kartofle są wdzięcznym produktem, z którego można przygotować wiele zdrowych przekąsek oraz smacznych dań zarówno na spotkanie ze znajomymi, jak i lunch do pracy czy szkoły. Niestety, głównie w grupie ludzi młodych, można zauważyć tendencję do ograniczania spożycia tych warzyw, a nawet całkowite wyłączenie ich z diety lub sięganie po kartofle, ale jedynie
w formie mocno przetworzonej – jak np. chipsy – mówi Aneta Łańcuchowska, dietetyk, ekspert II edycji kampanii „Ziemniaki czy kartofle”.

Na zdrowie!

Ziemniaki powinny pozostać nieodłącznym elementem codziennej diety – nie tylko z uwagi na walory smakowe, ale przede wszystkim na właściwości odżywcze i zdrowotne. Są świetnym źródłem potasu regulującego prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego oraz błonnika dającego uczucie sytości i wpływającego na procesy trawienne. W swoim składzie zawierają także wysokiej jakości białka oraz witamin z grupy B, które wpływają na dobrą kondycję układu nerwowego.

Kolejna edycja kampanii to nowe przepisy, zaskakujące smaki czyli ziemniaki, jakich jeszcze nie było. W pierwszej edycji kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj, jedz” odwołaliśmy się przede wszystkim do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce i ich wartości odżywczych oraz smakowych, wykorzystując motyw rywalizacji pomiędzy zwolennikami ziemniaków oraz kartofli. W tym roku, opierając się na badaniu zrealizowanym na potrzeby I edycji, chcemy dotrzeć zwłaszcza do ludzi młodych, którzy najczęściej rezygnują z kartofli, oraz osób dbających o formę, pokazując im, jakie korzyści dla zdrowia i masy ciała płyną z włączenia ziemniaków do codziennego jadłospisu. Mamy nadzieję, że poprzez konkretne propozycje kulinarne pokażemy Polakom, że kartofle mają wiele smaków, a ich odkrywanie to czysta uczta dla zmysłów – ważne, jaką technikę kulinarną wybierzemy oraz z jakimi dodatkami je połączymy – przekonuje Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

źródło: kampania informacyjno-edukacyjna „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”

Related Posts

None found

Poprzedni artykułOchrona przed suszą i RHD – nowości w harmonogramie PROW 2014-2020
Następny artykułKwitnące, pachnące i smaczne pokazy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.