Maszynowe show (cz. II)

W poprzednim artykule przedstawiłam ofertę maszyn i urządzeń sadowniczych wybranych firm, zaprezentowaną podczas tegorocznej IV Międzynarodowej Wystawy Maszyn, Artykułów oraz Technologii Sadowniczej w Warce. Poniżej zaś krótka charakterystyka kilku oferowanych podczas wystawy ciągników sadowniczych.

Ciągniki sadownicze o kompaktowej budowie
Firma Krzysztof Mydłowski Obsługa i Naprawa Pojazdów Mechanicznych ze Skowronek k. Belska Dużego (woj. mazowieckie) oferowała m.in. włoski ciągnik Goldoni Energy 60 (fot. 1). Charakteryzuje się on kompaktową budową i jest wyposażony w 3-cylindrowy silnik firmy Mercedes VM o mocy 58 KM oraz w 40-biegową skrzynię (24 biegi do przodu i 16 do tyłu), a także napęd na cztery koła i blokadę mechanizmu różnicowego pozwalającego na zmniejszenie poślizgu kół podczas pracy. Jego minimalna szerokość robocza wynosi 1,36 m, co umożliwia pracę nim w sadach o wąskich międzyrzędziach. Niewielki promień skrętu – 3,2 m – ułatwia zaś manewrowanie na uwrociach. W standardzie ciągnik ten wyposażony jest w tylny podnośnik hydrauliczny o maksymalnym udźwigu 2300 kg. Wydajność pompy zasilającej podnośnik i układ hydrauliki zewnętrznej to 38 l/min.

Fot. 1. Ciągnik sadowniczy Goldoni serii Energy z kabiną

Firma Premium Trade z Kozenina (woj. łódzkie z oddziałami w Grójcu i Kielcach, prezentowała zaś ciągniki John Deere 3520 (fot. 2) i Agrifarm 550 (fot. 3) o mocy wynoszącej, odpowiednio, 36,2 KM i 51,7 KM. Obydwa ciągniki charakteryzują się kompaktową budową i wysokim komfortem jazdy w każdych warunkach. Pierwszy z tych modeli wyposażony jest w 3-cylindrowy silnik wysokoprężny firmy Yanmar spełniający normę emisji spalin EURO IIIA. Jego pojemność skokowa wynosi 1500 cm3. Bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia rozruch silnika w niskiej temperaturze. W układzie przeniesienia napędu zastosowano hydrostatyczną skrzynię biegów z 3 zakresami prędkości i przekładnię z 12 biegami do przodu i do tyłu. W wyposażeniu podstawowym jest tempomat, który utrzymuje stałą prędkość jazdy podczas pracy. Z kolei Agrifarm 550 wyposażony jest w wolnossący 4-cylindrowy silnik firmy Perkins model 404D-22, który spełnia normę emisji spalin EURO IIIA. W układzie przeniesienia napędu zastosowano skrzynię z 4 synchronizowanymi przełożeniami oraz przekładnię z 12 biegami do przodu i do tyłu.

Fot. 2. Napęd na koła w kompaktowym ciągniku John Deere 3520 przenoszony jest przez mechaniczną skrzynię 12/12
 

Fot. 3. Ciągnik Agrifarm 550 jest napędzany wolnossącym silnikiem Perkins o mocy 52 KM

Standardowo ciągnik wyposażony jest w 4 wyjścia hydrauliki, a wydajność pompy wynosi 23 l/min.

Ciągnik Lamborghini R1.55 (fot. 4) o mocy 50 KM, który podczas targów zaprezentowała m.in. firma Autopolmozbyt z Grójca, wyposażony jest w 4-cylindrowy silnik Mitsubishi schładzany cieczą. Wysoki prześwit pod ramą (39 cm) umożliwia pracę nim w sadzie na nierównym podłożu. Natomiast minimalny rozstaw kół przednich – 1,01 m i tylnych – 0,91 m pozwala na przejazd w wąskich międzyrzędziach. Minimalny promień skrętu – 2,6 m – sprawia, że ciągnik ten charakteryzuje się dużą zwrotnością. W układzie przeniesienia napędu zastosowano zaś skrzynię przekładniową z 4 synchronizowanymi biegami i 3 zakresami prędkości oraz po 12 przełożeń do przodu i do tyłu.

 

Fot. 4. Ciągnik Lamborghini R1.55 z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 50 KM

[NEW_PAGE]Ciągniki sadownicze o większej mocy
Na placu manewrowym firma Polsad Jacek Korczak z Kutna zaprezentowała natomiast wielozadaniowe, o prostej konstrukcji japońskie ciągniki Kubota modele L5040 (fot. 5a) i M7040 N Narrow (fot. 5b). Pierwszy z nich wyposażony jest w 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 51 KM. Ponadto ma napęd na cztery koła i przekładnię główną z 16 biegami oraz rewersem mechanicznym. Przekładnia stożkowa umożliwia przeniesienie pełnej mocy na skręcone koła przednie. Nowością w tym modelu będzie nowa, szczelna i dodatkowo wyciszona kabina, którą można doposażyć w klimatyzację. Ponadto ciągnik wyposażony jest w skrzynię biegów po 16 przełożeń do przodu i do tyłu. Do zmiany kierunku jazdy zastosowano rewers mechaniczny.

Z kolei drugi model – 74-konny ciągnik M7040 N Narrow o minimalnej szerokości roboczej wynoszącej 1,34 m i rozstawie osi 2,05 m – również dobrze sprawdza się w pracy w sadach o wąskich międzyrzędziach. Zmiana kierunku jazdy, tak jak w poprzednim modelu, odbywa się za pomocą rewersu, ale w tym przypadku bezsprzęgłowego. Ponadto model ten wyposażony jest m.in. w system skrętu Bi-Speed Turn na przedniej osi ciągnika, który umożliwia zmniejszenie jego promienia skrętu do 3,5 m. Przestronna kabina operatora zapewnia dobrą widoczność podczas pracy. Komfort podnosi zaś płaska podłoga oraz standardowe wyposażenie maszyny w klimatyzację i fotel pneumatyczny.

Fot. 5. Sadownicze ciągniki Kubota model L5040…

… oraz model M7040 N Narrow umożliwiają pracę w sadzie z wąskimi międzyrzędziami

Firma Agrobard z Przytyka oferowała m.in. ciągniki sadownicze firmy New Holland modele T4020V (fot. 6a) oraz T4030N (fot. 6b). Pierwszy o mocy 65 KM, zaś drugi 78 KM. Obie maszyny wyposażone są w 4-cylindrowe silniki F5C o pojemności 3200 cm3. Modele te spełniają normę emisji spalin EURO III A. Ponadto zastosowano w nich 32-biegową przekładnię (po 16 przełożeń do przodu i do tyłu) Shuttle Command, która umożliwia łatwą zmianę kierunku jazdy. Układ hydraulicznym wyposażono w mechaniczną kontrolę zagłębienia narzędzi roboczych (MDC), czujnik na dolnym cięgle oraz tylny układ zawieszenia narzędzi Lift-O-Matic.

Fot. 6. Ciągniki New Holland model T4020V…

… oraz T4030N z przekładnią Shuttle Command

Maszyny specjalistyczne
Firma Activ z Belska Dużego zaprezentowała natomiast specjalistyczny włoski ciągnik o konstrukcji przegubowej firmy Antonio Carraro model SRX 9800 (fot. 7) wyposażony w silnik Yanmar o mocy 87 KM. Cechą charakterystyczną tej maszyny jest mała szerokość – tylko 1,2 m – oraz komfortowy układ kierowniczy. Ponadto ciągnik ten wyposażony jest w obrotowy kokpit operatora i przestronną, klimatyzowaną kabinę. Napęd na cztery koła, przegubowa konstrukcja umożliwiają zawężenie promienia skrętu do 3,5 m oraz pracy w wąskich uwrociach i gęstych nasadzeniach. W układzie przeniesienia napędu zastosowano po 16 biegów do przodu i do tyłu.

Fot. 7. Model SR X 9800 z przegubową konstrukcją

Firma Urmik z Michałowa Rudnickiego oferowała m.in. ciągniki Pasquali serii EDS, Orion i Era (fot. 8). Są to niewielkie, wielofunkcyjne maszyny z napędem na cztery koła. Mogą pracować w sadach z wąskimi przejazdami i niewielkimi uwrociami. W układzie przeniesienia napędu zastosowano 32 przełożenia (po 16 biegów do przodu i do tyłu) z synchronizowanym rewersem. Ciągnik serii Orion może mieć moc od 70 KM do 90 KM. Zastosowano w nim system Dualsteer (podwójny skręt), który łączy zalety ciągników z przegubową konstrukcją oraz ze skrętnymi kołami. W zależności od modelu, promień zawracania może wynosić 2,2 m, a kąt skrętu nawet 70°.

Fot. 8. Włoskie ciągniki Pasquali charakteryzują się niewielkimi gabarytami i zwrotnością

Anna Wilczyńska, fot. 1-8 A. Wilczyńska

Artykuł pochodzi z numeru 10/2013 MPS „Sad”

Related Posts

None found

Poprzedni artykułZwiększajmy intensywność ochrony krajobrazu
Następny artykułZlikwidować nierejestrowane uprawy GMO

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.