Historia
Spółdzielnia FlorCoop powstała w 1974 roku w Nebbiuno nad Lago Maggiore. Założyła ją grupa kilku sadowników i producentów szkółkarskiego materiału ozdobnego, aby wykorzystać dominujące w tym regionie kwaśne gleby do produkcji ozdobnych drzew i krzewów wymagających takiego podłoża. Dodatkowym atutem okolicy był jej mikroklimat — wilgotne powietrze oraz temperatura. Zimą rzadko spada ona poniżej –5oC, latem natomiast, dzięki wpływowi jeziora, nie dochodzi do upałów. Takie warunki okazały się bardzo dobre do produkcji kamelii, roślin wrzosowatych (m. in. różaneczników, azalii, kalmii, pierisów, skimii i kiścieni) oraz sośnicy japońskiej. Obecnie, po ponad 30 latach współpracy, szkółkarze poszerzyli ofertę o modne w ostatnich latach klony japońskie.
Organizacja spółdzielni
Materiał szkółkarski produkowany jest w 25 — rozrzuconych w promieniu 70 km od Nebbiuno — gospodarstwach członków spółdzielni. Zgodnie ze statutem, nie wolno im sprzedawać roślin samodzielnie, ale wszystkie mają być dostarczane do centralnego magazynu (fot. 1), skąd są wysyłane do odbiorców. Członkowie mają gospodarstwa różnej wielkości — od małych, prowadzonych tylko przez właścicieli, do dużych szkółek, w których zatrudnione jest po 15 stałych pracowników. Rośliny trafiają w większości do włoskich centrów ogrodniczych, hurtowni typu cash & carry oraz firm urządzających tereny zieleni. Coraz większe znaczenie ma także eksport, którego udział w handlu wzrósł w ostatnich 7 latach z 8% do 48%. Dotąd głównymi odbiorcami były Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Holandia i Szwajcaria. Obecnie materiał szkółkarski znad Lago Maggiore wysyłany jest także na Węgry i do Słowenii. Aby zaspokoić popyt, spółdzielcy dokupują również rośliny z 10 szkółek, których właściciele nie należą do kooperatywy, ale produkują dla niej na zasadzie umów kontraktacyjnych.
Fot. 1. Frigo Silvano dyrektor ds. sprzedaży spółdzielni FlorCoop w magazynie tej firmy,
z którego wysyła się krzewy
Do sprzedaży przeznacza się wyłącznie rośliny I klasy jakości, pozostałe są niszczone. Taka polityka pozwala uzyskiwać wysokie ceny. Jest to ważne także dla członków, którzy oddają spółdzielni 21% kwoty uzyskanej z każdej sprzedanej rośliny. W zamian FlorCoop zapewnia zbyt roślin (co roku ustalane są ilości oraz asortyment materiału, który ma być produkowany), dba o marketing, kupuje hurtowo środki produkcji (torf, pojemniki, folię do pokrywania tuneli, olej opałowy do ich ogrzewania, środki ochrony roślin oraz nawozy), a także organizuje recykling zużytej folii i pojemników (fot. 2).
Fot. 2. Oprócz zaopatrywania członków w środki produkcji,
spółdzielnia zajmuje sie także recyklingiem zużytej folii
Produkcja
Rocznie FlorCoop produkuje 40 tys. szt. kamelii w pojemnikach 1,5litrowych (fot. 3), co stanowi 1/3 spółdzielczej produkcji roślin w kontenerach (0,85–350 l). Rośliny uprawia się nie tylko w pojemnikach, ale także w gruncie. Tym drugim sposobem — przede wszystkim azalie (fot. 4), które dzięki temu szybciej osiągają większe rozmiary i efektowniej kwitną. Krzewy rosnące w gruncie (azalie przez 5, 6 lat) są jednak na rok przed sprzedażą przesadzane do pojemników.
Fot. 3. Kamelie w 1,5litrowych doniczkach są wizytówką firmy
Fot. 4. Sześcioletnie azalie produkowane pod osłonami, rosnące w gruncie cieplarni
Rośliny uprawiane są w tunelach, które od listopada do kwietnia osłania się folią, a w pozostałym okresie roku jej miejsce na metalowej konstrukcji namiotów zajmują cieniówki. W zimie, gdy temperatura spadnie poniżej –40C, tunele dogrzewa się nagrzewnicami. Większość roślin nawadniana jest za pomocą zraszaczy (miejscowa woda jest kwaśna i nie wymaga uzdatniania). Do nawożenia służy najpierw Osmocote, dodawany do podłoża podczas sadzenia roślin, potem wykorzystuje się nawozy granulowane, które podaje się posypowo bądź równocześnie z nawadnianiem (fertygacja).
Marketing
Aby wyróżnić swoje produkty na rynku, producenci z FlorCoopu opatrują je chronionym prawnie znakiem towarowym — Fiori del Lago Maggiore (rys. 1), który stał się gwarancją jakości roślin wyprodukowanych w regionie. Znaku mogą też używać inni producenci z okolic, zrzeszeni w organizacji Fiori Tipici del Lago Maggiore, która liczyła w ubiegłym roku około 150 członków.
Rys. 1. Taki znak towarowy ma gwarantować odbiorcom jakość materiału
Spółdzielnia FlorCoop bierze udział w większości ważnych imprez targowych branży szkółkarskiej (ostatnio także w naszej części Europy, między innymi w ubiegłorocznej wystawie „Zieleń to Życie” w Warszawie oraz targach „Hortus Hungaricus” w Budapeszcie).
Największe nadzieje spółdzielcy wiążą jednak z efektami reklamy podczas tegorocznej olimpiady w Turynie. FlorCoop był jednym z jej oficjalnych sponsorów. Obok logo olimpiady, pojawiła się w materiałach promujących igrzyska mapka z Jeziorem Maggiore, rysunkiem kwiatu kamelii oraz napisem Il Lago Maggiore Fiori (rys. 2), zwracającym uwagę na rośliny produkowane w tym regionie Włoch. Uczestnicy i goście olimpiady otrzymali ponad 15 tys. bukietów z kwitnących pędów kamelii, różaneczników oraz azalii, a stadiony i inne obiekty udekorowano ponad 6 tys. roślin w kontenerach. W wiosce olimpijskiej i okolicznych miejscowościach prezentowano natomiast najnowsze odmiany kamelii, które, dzięki relacjom akredytowanych na olimpiadzie dziennikarzy, miały szansę pojawić się w mediach na całym świecie.
Rys. 2. Kamelia — jako symbol okolic Lago Maggiore — towarzyszyła w tym roku logo zimowych igrzysk olimpijskich w Turynie