Opakowania jednostkowe i zbiorcze dla owoców miękkich

Owoce miękkie są coraz częściej dostępne w pełnym asortymencie w sklepach wielkopowierzchniowych. Ten rodzaj sprzedaży, w przeciwieństwie do handlu bezpośredniego z plantacji bądź pobliskiego targowiska, stawia przed producentem dodatkowe wymagania. Nie chodzi tu jedynie o jakość owoców i certyfikaty ją potwierdzające, lecz przede wszystkim o rodzaj opakowań, w jakich owoce musi na ten rynek podać. Duży asortyment takich opakowań co roku można zobaczyć na berlińskich targach Fruit Logistica.

Punnety
to pojemniki przeznaczone do pakowania owoców delikatnych w transporcie, takich jak maliny, borówki, porzeczki, jeżyny czy truskawki. Ich kształt i rozmiar (pojemność) są dopasowane do zawartości. Nadal najczęściej jest spotykana forma prostokątna lub kwadratowa, choć nie brakuje na rynku opakowań w kształcie serca (fot. 1) czy owalnych. W zależności od zawartości i wymagań odbiorcy punnety mogą być wykonane z plastiku w rożnych kolorach: czarnym, niebieskim, zielonym (fot. 2). Głębokość dolnej części opakowania jest zwykle dostosowane do jego pojemności oraz gatunku owoców (najczęściej mają pojemność 125 g, 150 g, 225 g, 250 g, 500 g).

Fot. 2

Obecnie na rynku zauważyć można tendencję do układania delikatnych malin i jeżyn w jednej warstwie, natomiast w przypadku borówek czy porzeczek warstw może być więcej. Punnety w bocznych ściankach lub w spodniej części mają odpowiednio rozmieszczone otwory, które pozwalają na wentylację owoców. Ich rola nie ogranicza się jednak jedynie do zapobiegania zjawisku kondensacji – w czasie schładzania otwory wentylacyjne umożliwiają przepływ i cyrkulację powietrza. Coraz częściej punnety są wyłożone folią bąbelkową lub wkładką absorpcyjną, która amortyzuje i chroni miękkie owoce przed uszkodzeniem oraz absorbuje ewentualnie wyciekający sok (fot. 3). Najczęściej używaną wkładką jest czerwona, dobrana do koloru pakowanych owoców np. malin czy truskawek.

Fot. 3

[NEW_PAGE]Punnety mogą być zamykane na dwa sposoby: wieczkiem lub folią. Wieczko może być rożnej wysokości, w zależności od pakowanych owoców: niższe dla borówek, wyższe – dla truskawek.  W wieczku jest zwykle odpowiednia wentylacja oraz miejsce na etykietę w formie naklejki (fot. 4). Etykietę może stanowić także przygotowana graficznie papierowa lub kartonowa opaska, która dodatkowo przyciąga uwagę konsumenta (fot. 5).

Punnety mogą być zabezpieczane folią przygrzewaną do jego górnego rantu za pomocą specjalnych maszyn. Jest to obecnie wymagana forma pakowania owoców miękkich dostarczanych do niektórych sieci supermarketów np. brytyjskich. Folia taka może być albo gładka i przezroczysta i wtedy jest na niej umieszczana etykieta bądź zadrukowana wszelkimi niezbędnymi informacjami dotyczącymi partii owoców (fot. 6).

Fot. 4

Fot. 5

Fot. 6

Do wytwarzania punnetów są wykorzystywane różne surowce: PET, R-PET (PET w części pochodzący z recyklingu), masa papierowa, masa pochodząca z recyklingu opakowań typu PET (opakowania iPET tray – fot. 7). Punnety są zwykle układane na czas transportu i ekspozycji w sklepie w pudłach kartonowych bez narożników, w jednej lub dwóch warstwach (wtedy z tekturową przekładką).

Fot. 7
 
Masa papierowa
to coraz rzadziej używany surowiec do wytwarzania opakowań na owoce miękkie, choć przez wielu konsumentów uważany za „ekologiczny”. Tego typu opakowania, także różnej pojemności, można nadal spotkać w pakowaniu owoców przeznaczonych na rynki lokalne, gdzie owoce nie muszą być transportowane na dalekie odległości. Opakowania te mogą być dowolnie zadrukowane i układane w zbiorczych, np. w plastikowych skrzynkach z możliwością stabilnego ich układania jedna na drugiej (fot. 8).

Fot. 8
 
Kubeczki i wiaderka
to nowy typ opakowania jak dotąd rzadko spotykany w pakowaniu owoców miękkich. W ten sposób pakowane są najczęściej pomidory koktajlowe i typu cherry oraz miniogórki. Wiaderka są wykonane z wysokiej jakości przezroczystego polipropylenu oraz wyposażone w uchwyt z plastiku, a szczelny system zamknięcia pokrywy oraz plomby zapewniają nienaruszalność zapakowanych owoców. Wiaderko może być zadrukowane metodą offsetową lub etykietą z nadrukowaną folią przytwierdzoną „na gorąco”. Na takiej etykiecie można zamieścić wszelkie niezbędne dane, włączając w to informacje o wartości prozdrowotnej owoców oraz sposobie ich wykorzystania. Wiaderka mogą mieć rożną pojemność, maksymalnie 450 g (fot. 9).

Fot. 9

Dorota Łabanowska-Bury

Artykuł pochodzi z numeru 4/2014 miesięcznika „Truskawka, malina, jagody”

Related Posts

None found

Poprzedni artykułTegoroczne zbiory szparagów wcześniej niż zwykle
Następny artykułAgresja uchodzi na sucho

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.