Flower Expo Polska: rośliny doniczkowe bardziej widoczne

Już po raz trzeci Międzynarodowej Wystawie Zieleń to Życie towarzyszyły targi Flower Expo Polska. Aktualnie właścicielem obydwu marek jest Agencja Promocji Zieleni, która nabyła prawa do marki „Flower Expo Polska” od dotychczasowego holenderskiego partnera BureauSierteelt. Obie imprezy odbyły się w dniach 6–8 września 2018 r. w Expo XXI Warszawa.
Flower Expo Polska to targi poświęcone kwiatom ciętym, roślinom doniczkowym wykorzystywanym do dekorowania wnętrz, florystyce i różnego rodzaju dekoracjom towarzyszącym gatunkom ozdobnym. Swoją ofertę prezentują na nich producenci i dystrybutorzy z Polski i kilku innych krajów, m.in. z Holandii, Danii, Niemiec, Włoch, ale i z tych bardziej egzotycznych, np. Ekwadoru. Trzeba jednak przyznać, że liczba dostawców kwiatów ciętych z Ameryki Południowej czy Afryki prezentujących swój towar na Flower Expo Polska znacznie zmalała w porównaniu do poprzednich edycji tej imprezy – w tym roku róże wyprodukowane na południowej półkuli oferowały tylko trzy firmy, a bywało, że stanowiły gros wystawców.
 
 
Oferta róż wyprodukowanych na południowej półkuli na tegorocznych targach FLOWER EXPO POLSKA była skromniejsza niż w latach ubiegłych
 
W tym roku wyraźnie większa była natomiast oferta roślin doniczkowych wykorzystywanych do dekorowania wnętrz. Ale nie tylko – gatunki „domowe”, m.in. skrzydłokwiat, zanokcica, kalatea – użyto także w kompozycjach przygotowanych przez florystów podczas pokazów. Te ostatnie, z udziałem polskich i zagranicznych mistrzów sztuki układania kwiatów, cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności. Podczas targów Flower Expo Polska odbyły się też seminaria, m.in. „Jak sprzedawać kwiaty i rośliny ozdobne” oraz „Media społecznościowe jako skuteczne narzędzie promocji kwiaciarni”.
 
 
 
Bardziej widoczne były rośliny wykorzystywane do dekorowania wnętrz, które znalazły się także w licznych kompozycjach kwiatowych przygotowanych podczas pokazów
 
 
Kompozycja wykonana przez Stefana van Berlo
 
Po raz pierwszy w tym wydarzeniu wzięła udział duńska firma Rosa Danica A/S, oferująca szeroki wybór róż doniczkowych (hodowli przedsiębiorstwa W. Kordes’ Sӧhne). Wśród nich można znaleźć m.in. cieszące się dużym zainteresowaniem gości odmiany o pachnących kwiatach (z grupy RosAroma™). Ciekawy produktem z tego przedsiębiorstwa jest róża doniczkowa oferowana pod nazwą „The 1 Rose”, którą promuje się w formie podarunku. Rośliny te prowadzone są na jeden pęd, który jest zakończony dużym kwiatem. Trwałość tych roślin określa się na 4–6 tygodni. Jak poinformował Torben Ryg, menadżer ds. sprzedaży w firmie Rosa Danica A/S, taki elegancki upominek może być alternatywą dla kwiatów ciętych róż. Uzupełnieniem asortymentu tego duńskiego przedsiębiorstwa są dzwonki dalmatyńskie (Campanula portenschlagiana) oraz grudnik (Schlumbergera sp.).
 
 
Grupa RosAroma™ róż doniczkowych o silnie pachnących kwiatach
 
Z Danii do Warszawy przyjechała się też firma GASA Group, która jest jednym z największych w Europie dostawców roślin ozdobnych (towaru finalnego, ale w swoim portfolio ma też materiał wyjściowy do dalszej produkcji). Podczas Flower Expo Polska jej stoisko kusiło różnorodnym zainteresowaniem – pokazano m.in. doniczkowe dzwonki dalmatyńskie, grudniki, hortensje (Hydrangea sp.), kalanchoe (Kalanchoë sp.), ketmie (Hibiscus sp.), wrzosy, a nawet drzewka bożonarodzeniowe.
 
 
Różnorodna oferta duńskiego wystawcy GASA Group
 
Wyraźnie widoczne były w tym roku rośliny doniczkowe wykorzystywane do dekorowania wnętrz. Wśród wystawców nie zabrakło firmy Air So Pure® (to jednocześnie marka handlowa), skupiającej 15 producentów roślin najlepiej oczyszczających powietrze. Na liście rekomendowanych taksonów znajdują się m.in. skrzydłokwiat (Spathiphyllum sp.), figowiec benjamiński (Ficus benjamina), bluszcz pospolity (Hedera helix), dracena obrzeżona (Dracaena marginata) oraz chryzalidokarpus błyszczący (Chrysalidocarpus lutescens), które bardzo dobrze wyeksponowano na warszawskich targach.
 
 
Rośliny doniczkowe oferowane pod marką Air So Pure®
 
Rośliny doniczkowe prezentowały też m.in. firmy Nieuwkoop Europe B.V. oraz Pothos Plant Nederland B.V. Ta druga ma w swojej ofercie m.in. własne odmiany skrzydłokwiatu oferowane pod nazwą Sweet®, ale także duży wybór roślin mięsożernych (owadożernych) z rodzajów kapturnica (Sarracenia sp.), rosiczka (Drosera sp.) oraz muchołówka (Dionaea sp.). To holenderskie przedsiębiorstwo produkuje ponadto m.in. rośliny doniczkowe z rodzajów Alocasia, Calathea, Ctenanthe oraz Syngonium.
 
Wśród polskich wystawców można było odwiedzić stoisko firmy JMP Flowers, na którym wyeksponowano doniczkowe storczyki falenopsis (w gospodarstwie uprawiane są także kwiaty cięte róż i anturium). W tej zlokalizowanej w Stężycy na Lubelszczyźnie firmie storczyki uprawiane są na powierzchni 10 ha, a rocznie dostarczanych jest około 5,5 mln tych roślin (głównie w doniczkach o średnicy 12 cm), co czyni ją największym producentem falenopsisu w tej części Europy. W asortymencie znajduje się około 2000 odmian z rodzaju Phalaenopsis, przy czym – jak poinformował Jacek Ptaszek – największy udział w uprawie mają te o białych kwiatach. Towar z tego gospodarstwa trafia do 26 krajów na świecie.
 
 
Falenopsisy doniczkowe były głównym lejtmotywem stoiska firmy JMP Flowers
 
Mimo ogromnego asortymentu skromnie prezentowało się stoisko japońskiego dostawcy kwiatów ciętych – My Japan, którego przedstawiciele i tak zdołali zwabić zwiedzających dzięki kwitnącym pędom ostróżki (Delphinium sp.), m.in. odmianie Super Chiffon Blue o delikatnych, ale licznych, błękitnych kwiatach, gloriozy (Gloriosa sp.) oraz okazałym, bardzo dobrze wypełnionym kwiatom eustomy wielkokwiatowej (Eustoma grandiflora) z grupy Celeb.
 
Kwitnące pędy gloriozy na stoisku firmy My Japan


Tekst i zdjęcia Ilona Sprzączka

Related Posts

None found

Poprzedni artykułArdanowski w Brukseli – m.in.o suszy i WPR
Następny artykułRoboty zastąpią sezonowych pracowników?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.