Yello® – nowa marka jabłek

W poszukiwaniu nowości odmianowych Tyrolczycy zwiedzają cały świat. Tutejsi sadownicy i instytucje zajmujące się marketingiem i sprzedażą jabłek chcą swoim klientom zapewnić coraz to nowe doznania. Zupełną innowacją jest yello® - marka jabłek o gładkiej, żółtej skórce. Światu została po raz pierwsze zaprezentowana w Bolzano (Włochy) podczas konferencji prasowej towarzyszącej targom Interpoma 2016 (24-26.11.2016 r.).

Yello® to marka stworzona dla jabłek Shinano Gold®. Podkreśla charakterystyczną barwę skórki i odróżnia od innych, obecnych już na rynku marek. Także grafika na opakowaniach nawiązuje nieco do dalekowschodniej czcionki i kroju pisma.


Jednostkowe opakowanie dla owoców nowej marki podkreślające azjatyckie pochodzenie odmiany

Odmiana pochodzi z Japonii, z Nagano, gdzie została znaleziona i opisana w 1993 r. Jest krzyżówką odmian ‘Golden Delicious’ i ‘Senshu’ (w linii rodzicielskiej jest także ‘Fuji i inne japońskie odmiany, mniej znane w Europie). Zainteresowanie Tyrolczyków wzbudził przede wszystkim wygląd owoców. Skórka jest wyjątkowo gładka, alabastrowa, o intensywnie żółtej barwie (zupełnie inna barwa niż owoców znanej i uprawianej w tym rejonie od lat ‘Golden Delicious’). Odmiana nie ma tendencji do ordzawiania się (tej cechy nie odziedziczyła po „Goldenie”). Miąższ jest chrupiący, soczysty, słodki (14-15° Brix) ze sporą dozą kwasowości – 4-5 g/l MA.

Zbiór w warunkach Południowego Tyrolu przypada na dwa tygodnie po ‘Golden Delicious’, a tym że jędrność jabłek w chwili zbioru wynosi w przypadku Shinano Gold® 7-8 kg/cm2. Z obserwacji prowadzonych w tyrolskich sadach, gdzie pierwsze drzewa posadzono w 2005 r., wynika, że Shinano Gold® to niełatwa w uprawie odmiana – wymaga wiedzy i zaangażowania sadownika. Wzrost drzew jest średnio silny, kwitnienie późne, co zmniejsza ryzyko przemarzania kwiatów. Dobremu wybarwieniu sprzyja uprawa na wysokości 400-800 m n.p.m. Wówczas uzyskuje się także odpowiedni kształt owoców i optymalny, charakterystyczny dla odmiany smak.

W latach 2017 i 2018 w Górnej Adydze posadzonych zostanie 150 tys. drzewek yello®.


Twórcy projektu marki yello® na konferencji prasowej

Tekst i fot. Dorota Łabanowska – Bury

Related Posts

None found

Poprzedni artykułNa unijnym rynku ziemniaka
Następny artykułSkandynawowie importują coraz więcej owoców i warzyw

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.