Zajmij się ogrodem – dla zdrowia!

Praca w ogrodzie
fot.ofdesign.net
Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów-Ogrodników (International Association of Horticultural Producers – AIPH) przygotowało kolejną publikację, w której przedstawiono zalety kontaktu z roślinami. Zajmowanie się ogrodem czy roślinami na balkonie i tarasie w znaczący sposób może podnieść nastrój, zwłaszcza w tym trudnym dla wszystkich czasie. Pełną treść tej ulotki można znaleźć na stronie www.aiph.org.

Przebywanie na łonie natury ma pozytywny wpływ na zdrowie
• Istnieje coraz więcej badań naukowych, które udowadniają wartość natury w odniesieniu do zdrowia psychicznego.
• Wyniki badań wskazują na namacalne korzyści wynikające ze spędzania czasu na łonie natury w porównaniu do przestrzeni miejskich. Są to: zmniejszone zmęczenie psychiczne, lepszy nastrój i zredukowany stres.
• W jednym z doświadczeń wykazano, że ludzie, którzy spacerowali po pozamiejskich terenach zielonych przez 40 minut, wykazywali więcej pozytywnych emocji i mniej gniewu, w porównaniu do osób spacerujących po mieście lub nawet tych pozostających w jednym miejscu i słuchających muzyki.
• W Holandii każdy wzrost powierzchni terenów zielonych o 10% przekłada się na poprawę zdrowia i samopoczucia mieszkańców, którzy czują się o 5 lat młodsi.
• W Kanadzie zwiększona powierzchnia terenów zielonych towarzyszących budynkom mieszkalnym przekładała się na mniejszą umieralność mieszkańców, zwłaszcza z powodu chorób układu oddechowego.
• W Japonii życie w miejscu z licznymi terenami zielonymi, udostępnionymi mieszkańcom, pozytywnie wpłynęło na długość ich życia.
• Mieszkańcy miast mający dostęp do terenów zieleni żyją w mniejszym stresie i mają lepsze samopoczucie. Uczestnicy tego badania twierdzili, że czują się szczęśliwsi. Podkreślali też znaczenie działań miast w zakresie rozwijania i dbania o już istniejące tereny zielone.
• Zielona przestrzeń sprzyja procesom uczenia się i rekonwalescencji.
• Spacerowanie po terenach pozamiejskich (lasy, łąki itp.) zmniejsza niepokój, pojawianie się „czarnych” myśli oraz częstotliwość negatywnych emocji.
• Kontakt z naturą poprawia jakość snu – dotyczy to zwłaszcza mężczyzn i osób w wieku ponad 65 lat.

Ogrodnictwo poprawia zdrowie psychiczne i fizyczne
Regularna praca w ogrodzie może poprawić zdrowie w szerokim zakresie – zmniejszają się: objawy depresji, lęki, masa ciała, a poprawia się wskaźnik zadowolenia z życia, jego jakość i poczucie wspólnoty.
• Praca w ogrodzie to kreatywny sposób na zmianę stresu i frustracji w coś pięknego, radosnego i dającego poczucie komfortu.
• Korzyści związane z aktywnym przebywaniem wśród zieleni to nie tylko poprawa zdrowia psychicznego, ale też mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca, nowotworowych, dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego, a także otyłości.
• Ogród wspiera chorego w okresie rekonwalescencji.
• Zajmowanie się roślinami w ogrodzie odciąga nasze myśli od problemów.
• Naturalny, regularny rytm roślin działa jak lekarstwo na stres. W ogrodzie panuje cisza i spokój.
• Ogród stymuluje kreatywność, a uprawa roślin daje satysfakcję i dumę.
• Zajmowanie się roślinami w ogrodzie może dawać cel w życiu osób starszych.
• Ogrodnictwo sprzyja zdrowiu psychicznemu i fizycznemu.

Patrzenie na zieleń może być uspokajające
• Patrzenie na zieleń jest relaksujące, nie tylko w stresujących sytuacjach.
• Pacjenci, którzy mają kontakt z przyrodą i widzą rośliny za oknem, są spokojniejsi, ich umysł jest lepiej stymulowany i mniej odczuwają ból i dyskomfort.
• Nawet pięciominutowy kontakt (nawet wzrokowy) z zielenią obniża stres objawiający się podwyższonym ciśnieniem krwi, napiętymi mięśniami i zwiększoną wrażliwością skóry.
• Widok zieleni z okna obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu i poprawia samopoczucie.

Dziecko w ogrodzie
fot.ofdesign.net

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię