Strona główna Tagi Handel

handel

Warzywa są za drogie – Włosi chcą strajkować

Włoskie organizacje konsumenckie wzywają do niekupowania owoców i warzyw, które po ataku zimy podrożały kilkakrotnie. Strajk, który ma wymusić obniżkę cen, popiera włoski minister rolnictwa. "Nie należy kupować cukinii, jeśli kosztuje 8 euro za kilogram" - powiedział Mario Catania.

Lubelska Elizówka urosła

Na terenie Lubelskiego Rynku Hurtowego w Elizówce pod Lublinem oddano do użytku nową halę wybudowaną za 9,5 mln zł. Działająca od 2000 roku lubelska giełda wyłożyła pieniądze z własnych środków.

Pomidor, jakiego oczekujemy

O oczekiwaniach klientów co do  bezpieczeństwa i jakości pomidorów w Polsce, na konferencji „Pomidor i podkładka”, zorganizowanej 8 października w Karpaczu przez firmę Monsanto,  mówił mgr inż. Robert Kuczara, kierownik ds. technologii produktów Tesco.

Hurtowy rynek roślin ozdobnych. Kraków – z nadzieją na lepsze

Giełdowa sprzedaż roślin ozdobnych odbywa się w Krakowie już od wielu lat. Przez długi okres brakowało jednak dobrze zorganizowanego miejsca handlu, a skazani na decyzje samorządowców ogrodnicy i kupcy zmuszeni byli zmieniać co jakiś czas jego lokalizację. Od 11 lat handel prowadzony jest wprawdzie w jednym miejscu, przy ulicy Balickiej, ale — mimo poczynionych działań w kierunku poprawy warunków zbytu — nadal trudno je określić mianem profesjonalnej giełdy kwiatowej.

Podmiot czy przedmiot?

Usłyszałem niedawno o działającej w Polsce firmie trudniącej się handlem owocami. Wystawianiem faktur zajmuje się w niej 25 osób, które robią to 24 godziny na dobę. Przedmiotem fakturowania są nie tony, ale co najmniej dziesiątki ton owoców. Firma ta nie zajmuje się, niestety, eksportem polskich jabłek. Funkcjonuje bowiem w sektorze owoców importowanych, w którym skala działalności jest rzeczywiście imponująca: do Polski sprowadzamy z zagranicy ponad 900 tysięcy ton owoców rocznie o wartości prawie pół miliarda euro. W handlu jabłkami porównywalnej skali doczekamy się zapewne nieprędko. Według mnie, stan tego sektora wyczerpująco charakteryzuje zdanie z majowego felietonu profesora Makosza (czyt. HO 5/2006) — "W ten sposób sami stwarzamy dobrą okazję osobom lub instytucjom, które chcą wykorzystać nasz rynek owoców dla własnych celów".

Efektowna puenta

W maju, a więc pod koniec sezonu handlu jabłkami, okoliczności układały się dla polskich sadowników pomyślnie. Na jesieni mieliśmy nieprzyjemną niespodziankę w postaci rosyjskiego embarga i wynikającą stąd nerwową niepewność — tym większą, że czas mijał, a restrykcje nadal obowiązywały. Okazało się jednak, że eksport trwał nadal, ale za pośrednictwem m.in. państw nadbałtyckich. Jabłek deserowych było zaś w Polsce o tyle mniej, że nie tylko nie doszło do załamania rynku krajowego, ale utrzymywała się na nim dobra koniunktura. W maju, podobnie jak to było w innych korzystnych latach, odnotowaliśmy znaczny wzrost cen, przede wszystkim hurtowych. Sezon kończył się zatem efektowną puentą.

Sprzedaż bezpośrednia (cz. II)

W pierwszej części artykułu (HO 4/2006) przedstawiłem niemieckie gospodarstwo, w którym uprawia się wiele gatunków sadowniczych. Właściciele tego gospodarstwa mają dwa sklepy, w których sprzedają produkowane u siebie owoce, a także pozyskane z zewnątrz — dla zwiększenia atrakcyjności oferty — owoce, warzywa i przetwory. Poniżej opisuję kolejne niemieckie gospodarstwo sadownicze prowadzące punkt detaliczny, w którym zbywa się wyłącznie owoce własnej produkcji.

Dział szkółkarski w centrach ogrodniczych cz. II

W pierwszej części tego artykułu Autor przedstawił ogólne informacje na temat znaczenia handlu materiałem szkółkarskim w centrach ogrodniczych na Zachodzie. Opisał, jakie powierzchnie przeznacza się pod dział szkółkarski, jaki jest tam asortyment i metody eksponowania roślin oraz ich nawadniania i cieniowania, a także poinformował o sposobach zachęcania nabywców do odwiedzin w tego typu placówkach. Poniżej — dalszy ciąg interesujących uwag na temat handlu detalicznego materiałem szkółkarskim (red.).

Dział szkółkarski w centrach ogrodniczych cz. I

Znaczenie handlu materiałem szkółkarskim w centrach ogrodniczych na Zachodzie zmniejsza się, gdyż tego typu placówki oferują obecnie nie tylko rośliny, narzędzia i inne produkty do pielęgnacji ogrodów, ale przede wszystkim artykuły związane ze spędzaniem wolnego czasu. Sprzedaje się więc tam przedmioty do dekoracji mieszkań i ogrodów, meble ogrodowe, książki oraz ozdobne rośliny doniczkowe i kwiaty cięte.