Towary i usługi konsumpcyjne w czerwcu 2019 r.

Jak podaje GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2019 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,3% (w tym usługi – o 1,0%, przy utrzymujących się na tym samym poziomie cenach towarów). W ujęciu rocznym ceny te są wyższe aż o 2,6% (w tym usług – o 3,9% i towarów – o 2,2%).

Przeładunek w kwadrans

W transporcie ogórków liczy się każda minuta – ten produkt traci na wartości handlowej od pierwszej chwili tak, że szybko jego przydatność do handlu w sieciach staje się problematyczna. Holendrzy zaproponowali technologię, która skraca pobyt towarów na terminalach transportowych do 15 minut.

Warzywa i owoce – na szczęście

Warzywa i owoce – smaczne, niskokaloryczne, sycące, a przede wszystkim zdrowe. Mogą stanowić dodatek do posiłku bądź samodzielną przekąskę między posiłkami. Naukowcy, a przede wszystkim lekarze i dietetycy przekonują, że produkty te powinny gościć na naszych stołach przynajmniej pięć razy dziennie. Celem III już edycji kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”, jest promocja spożycia polskich warzyw i owoców oraz podkreślenie ich korzystnego wpływu na kondycję fizyczną i psychiczną.

Braki podażowe warzyw na rynku hurtowym

Rynek hurtowy warzyw gruntowych ucierpiał wskutek suszy i czerwcowych upałów. Na „Broniszach” obserwowano w ostatnim tygodniu braki podażowe warzyw korzeniowych, kapustnych i liściowych. Rynek warzyw spod osłon jest w lepszej kondycji. Uprawy te są mniej narażone na warunki atmosferyczne, ale wymagają większych nakładów kapitału i pracy ludzkiej.

Na Ukrainie drogie arbuzy

Tegoroczne ceny na arbuzy trzymają się na Ukrainie na zadziwiającym handlowców z branży poziomie. Są pięć razy wyższe od ubiegłorocznych.

Główne problemy uzbeckiego rolnictwa

W Uzbekistanie rośnie liczebność mieszkańców, spada zaś wskaźnik powierzchni uprawnej na obywatela i zasób wody do jego dyspozycji. Rząd podjął wysiłki, by ten trend wyhamować.

Papryka, cukinia i bakłażan – kampania promocyjna

„Wszystkie smaki i kolory papryki, cukinii i bakłażana z południa Mazowsza” - pod taką nazwą rozpoczęła się 10 lipca br. kampania organizowana przez Zrzeszenie Producentów Papryki RP. Realizacja tej inicjatywy była możliwa dzięki wsparciu środków finansowych z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Za mało owoców i warzyw w diecie dzieci

Według raportu „Zwyczaje żywieniowe dzieci i młodzieży pod kątem spożywania owoców i warzyw” przygotowanego na zlecenie Intermarché, jedynie 7,1% rodziców dzieci w wieku 6–15 lat deklaruje, że spożywają one zalecaną przez Światową Organizację Zdrowia dawkę 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

Ucywilizowanie łańcucha żywnościowego

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

UOKiK ograniczy „zatory” płatnicze

Sejm uchwalił ustawę o ograniczeniu zatorów płatniczych. Zakłada ona m.in. konieczność raportowania praktyk płatniczych przez największe firmy i grupy czy możliwość nakładania kar w razie przedłużającego niepłacenia zobowiązań, o ile nie wynikają one z nieotrzymywania pieniędzy przez firmę od jej własnych dłużników. Nowe przepisy umożliwiają karanie dużych firm, które wykorzystując swoją siłę rynkową, kredytują się kosztem mniejszych podmiotów.