Komunikaty-Sadownicze-NOWY-765×100

Rzemieślnicze lody jagodowe

fot. materiał prasowy KZGPOiW
Smakiem czerwca polska truskawka. Przebojem wchodzi malina. Plantatorzy owoców jagodowych promują lodowych rzemieślników. To branża, która w Polsce w ostatnich latach kilkukrotnie zwiększyła swoje szeregi. Obserwujemy też powrót do tradycyjnych, rzemieślniczych metod produkcji, które wymagają sporo uwagi, począwszy od etapu poszukiwania produktu.

Dobre lody powstają z najlepszych surowców. Na kilogram lodów potrzebne jest pół kilograma świeżych, sezonowych, owoców. Co innego lody przemysłowe, które w połowie wypełnione są powietrzem. Nasi rzemieślnicy potrafią skonstruować dany smak od podstaw, na bazie owoców, pektyn, wody, cukru. Nie jest to proste, ale warto. Mamy tradycje, robiliśmy w Polsce dobre lody, na owocach, na mleku, na śmietanie, jajkach, maśle. To były „polskie lody”, w najlepszym tego słowa znaczeniu.

Producenci owoców promują lody rzemieślnicze

Chcemy by producenci lodów rzemieślniczych postrzegali plantatorów jako partnerów, więcej wiedzieli o ich pracy i co najważniejsze, więcej wiedzieli o owocach, walorach różnych odmian. Wymiana doświadczeń napędza kreatywność. Po drugie, branża owocowa potrzebuje nowej definicji przetwórstwa, w myśl której kontraktować może nie kilka dużych zakładów, a kilkaset lokalnych podmiotów. Promocja lodowych rzemieślników ma pomóc w zmianie myślenia wśród plantatorów – mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, który jest organizatorem kampanii. Projekt wsparło 7 organizacji plantatorów poszczególnych owoców.

Gdzie te dobre lody?
Pytanie do plantatorów brzmi: gdzie dostarczacie Państwo maliny lub gdzie wiecie, że mają dobre lody? Podajcie nam miasto i lodziarnie. Będziemy ją promować przez cały sezon! Powstała już lista polecanych lodziarni, która przez cały sezon będzie aktualizowana. Obecnie obejmuje ona 52 lodziarnie w 31 miastach.

fot. materiał prasowy KZGPOiW

Sorbet truskawkowy
Świeża truskawka zrobiona w formie sorbetu to najbardziej pożądany dziś smak w każdej rzemieślniczej lodziarni. Lody z 50–60% zawartością truskawek w sorbecie (minimum 500 gram na 1 kg sorbetu!) Wizytówka lodowego rzemiosła. Smak nie do osiągnięcia z owoców mrożonych. Podobnie kolor, aromat i bardziej aksamitna konsystencja, za sprawą błonnika, który nie był zamrożony.

Malinowe szaleństwo
W lipcu polecamy malinowy klasyczny sorbet, w którym jest 50% owoców. Malinowe koktajle, tzw. sherbet, czyli połączenie sorbetu z mlekiem lub z dodatkiem śmietany. Malinowe lody z dodatkiem kwaśnej śmietany, maślanki czy jeszcze bardziej kwaśniejszego jogurtu.

Malina wykorzystywana jest w wielu smakach jako przekładka, konfitura, tzw. variegato. Na przykład do kaszki manny z malinami, do jogurtu z malinami. Malina jest dla nas bardzo ciekawa, daje dużo możliwości. Pasuje do czekolad, białych i ciemnych, do serów, na przykład gorgonzola. Każdy jadł zapewne lody malinowe z rozmarynem. Polecam lody parmezanowe z konfiturą malinową – mówi Tomasz Szypuła, lodziarski mistrz Polski 2017, reprezentant kraju na Gelato World Cup 2018, autor Najlepszych Lodów Borówkowych 2018.

Zapraszamy na lody i promujemy rzemieślnicze podejście do ich produkcji. Lody oparte o cztery wiodące owoce jagodowe – truskawkowe, malinowe, porzeczkowe oraz oczywiście lody borówkowe. Kolejność zgodna z sezonem zbiorów. Szukamy miejsc, w których są najlepsze lody rzemieślnicze. Promujemy te miejsca. Malinowy finał 18-21 lipca. Naturalne lody wymagają 50% wsadu owoców  – mówi W. Boguta.

Jagodowa sztafeta

W drugiej połowie lipca jagodowa sztafeta zaprosi na lody porzeczkowe i aroniowe. Podczas wakacji wybierzemy miasto i miejsce, w którym są najlepsze lody borówkowe. Wielki finał w Międzynarodowym Dniu Lodów Borówkowych, 2 września.

Zapraszają plantatorzy, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, SPBA, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek, Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej, Fundacja Promocji Polskiej Borówki oraz Mistrz Branży. Razem wspieramy rzemiosło, bo jest dla nas najważniejsze!

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię